Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> viestintä ryhmässä > neuvottelutaidot | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
NEUVOTTELUTAIDOT
MIKÄ ON NEUVOTTELU?
|
Ratkaisua etsivät neuvottelut
|
Neuvottelun lähtökohtana on jokin ristiriita tai ongelma, johon pyritään löytämään ratkaisu. Tavoitteena voi olla myös sopimukseen pääseminen tai ratkaisun löytäminen ongelmaan, johon ei ole aiempaa ratkaisumallia. |
Suunnittelevat neuvottelut
|
Neuvottelun tarkoituksena on ideoida, käsitellä ennalta tulevan neuvottelun asioita tai ennakoida neuvottelussa toteutettavia toimintatapoja ja taktiikoita. Lopputuloksena voi olla monia eri ratkaisuehdotuksia. |
Arvioivat neuvottelut
|
Neuvottelussa tarkastellaan kriittisesti tehtyjä ratkaisuja ja tapahtuneita asioita. Neuvottelussa voidaan esimerkiksi analysoida työmenetelmiä tai selvitellä syitä, miksi ongelmatilanteeseen on ajauduttu. |
Tilajärjestelyjen perusteella neuvottelut voidaan jakaa yhteisessä
tilassa käytäviin neuvotteluihin, puhelinneuvotteluihin ja videoneuvotteluihin.
Samassa tilassa järjestetyssä neuvottelussa osallistujat ovat
vuorovaikutuksessa toistensa kanssa sekä verbaalisen että nonverbaalisen
viestinnän avulla. Puhelinneuvottelussa nonverbaalisen viestinnän
osuus jää suurelta osin pois, osallistujathan eivät voi
nähdä tai koskettaa toisiaan. Videoneuvottelussa osallistujat
kyllä näkevät toisensa, mutta kuvan laatu ei vastaa todellisuutta.
Lisäksi kuvaruudussa näkyy vain osa neuvottelukumppanien ympäristöstä
ja kuvakulmat ja -koot voivat vaikuttaa viestinnästä tehtäviin
tulkintoihin. (Jattu-Wahlström & Kallio, 1992.)
Neuvotteluun valmistautuminen on hyvin tärkeää. Valmistautuessa
kannattaa analysoida neuvottelutilanne, neuvottelun kohde ja tavoite,
neuvottelukumppanit sekä toimintasuunnitelma:
Tilanneanalyysi |
Lähtötilanteen analysointi: Mistä neuvotellaan? Ketkä neuvottelevat? Miten tilanteeseen on päädytty? Mitkä ovat neuvottelun aikarajat? |
Kohdeanalyysi |
Millainen neuvottelun aihe on? Mistä ongelma tai ristiriita johtuu ja mikä sen tausta on? Mitä tietoja käsiteltävää asiaa varten kannattaisi hankkia? |
Tavoiteanalyysi |
Mitä ratkaisuvaihtoehtoja on? Mitkä ovat niiden hyvät
ja huonot puolet sekä vaikutukset? Miten lait, normit tai
määräykset vaikuttavat ratkaisuun? Tavoitteiden
määritys: |
Neuvottelukumppani-
|
Millaisia neuvottelukumppanit ovat? Mitkä ovat heidän vahvuutensa ja heikkoutensa? Mitkä ovat heidän tavoitteensa ja todennäköiset toimintamallinsa? |
Toimintasuunnitelma |
Miten neuvottelu etenee? Kuinka havainnollistaa omaa näkökulmaa? Millaisia vaikuttamisen keinoja kannattaa käyttää? Mitkä ovat neuvottelijoiden roolit? Miten neuvotteluratkaisu pannaan toimeen? |
(Jattu-Wahlström & Kallio, 1992.)
Ennen neuvottelua tulee huolehtia myös neuvottelutilan varaamisesta sekä havaintovälineiden ja tarjoilun järjestämisestä. Osallistujille olisi hyvä lähettää myös neuvottelukutsu. Neuvottelun tavoite vaikuttaa sen luonteeseen ja käytettäviin menettelytapoihin. Neuvottelulle ei ole olemassa yhtä ainoaa etenemistapaa, mutta johdonmukaisesti neuvottelu jäsentyy kolmeen vaiheeseen: aloitukseen, asioiden käsittelyyn ja lopetukseen.
Neuvotteluun valmistautuessa valitaan toimintasuunnitelma eli strategia,
jota pyritään toteuttamaan neuvottelussa erilaisten taktiikoiden
avulla. Seuraavassa esimerkkejä neuvottelustrategioista:
Distributiivinen strategia
|
Vastapuolelle esitetään suoria vaatimuksia, käsketään heidän toimia tietyllä tavalla ja suostutellaan. Strategiaan liittyy myös negatiivisten tunteiden viestittäminen, syyttely, vihjailu ja uhkailu. |
Integratiivinen strategia
|
Vastapuoleen suhtaudutaan neutraalisti tai positiivisesti. Viestitään avoimesti vastapuolen kanssa ja pyritään pohtimaan ratkaisuvaihtoehtoja yhdessä. |
Passiiviset ja epäsuorat strategiat
|
Vältellään asiasta keskustelemista vastapuolen kanssa. Seurataan mieluummin tekoja kuin puhutaan asiasta. Ei puhuta vaan "mökötetään". |
Jattu-Wahlström, M. & H. Kallio 1992. Neuvottelutaito. Kielikeskusmateriaalia n:o 92. Jyväskylä: Korkeakoulujen kielikeskus.
Kansanen, A. 1999. Neuvottelu- ja kokoustaito. Markkinointi-instituutin kirjasarja n.o 50. Porvoo: WSOY.
Niemi, M. 1986. Neuvottelustrategiat ja -taktiikat. Tutkimus rakennusmestareiden
neuvottelutyyleistä. Jyväskylän yliopisto. Viestintätieteiden
laitos. Puheviestinnän pro gradu -tutkielma.