Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> esiintyminen > esiintymisjännitys | ||||||||||||||||||||
|
Mitä on esiintymisjännitys? |
|
Mitä jännittäminen aiheuttaa? |
|
Mistä jännittäminen johtuu? |
|
Mitä jännittämiselle voi tehdä? |
Esiintymisjännitys on määrätilanteeseen liittyvä tilannekohtainen reaktio. Sen voidaan nähdä muodostuvan kielteisistä tilannekokemuksista, joihin voi liittyä sekä fysiologista vireytymistä että käyttäytymisen muutoksia. Jännitykseen vaikuttavat viestintätehtävä, viestintätilanne, muut tilanteeseen osallistuvat ihmiset sekä puhujan ominaisuudet aiemmat ja esiintymiskokemukset. (Pörhölä 1995.)
|
|
Viestintätilanteiden jännittäminen ja pelkääminen
on yksi tutkituimpia aiheita puheviestintätieteessä. Tutkimus
on tuottanut runsaasti aiheeseen liittyviä käsitteitä,
kuten viestintäarkuus, esiintymispelko, esiintymisjännitys,
haluttomuus viestiä, ujous ja sosiaalisten taitojen puute. (Almonkari
2000.) Puheviestintätieteessä käsite viestintäarkuus
(communication apprehension, CA) on suhteellisen vakiintunut ja sillä
tarkoitetaan yksilön pelkoa tai ahdistusta, joka liittyy joko todelliseen
tai ennakoituun viestintään toisten ihmisten kanssa (McCroskey
1984, Almonkarin 2000 mukaan). Viestintäarkuutta voidaan tarkastella
seuraavilla tavoilla:
Piirretyyppinen
|
Tarkoittaa sitä, että viestintäarkuus on ihmisen pysyväluonteinen ominaisuus. Yleensä hän suuntautuu kaikkiin sosiaalisiin tilanteisiin pelokkaasti ja ahdistuneesti. |
Kontekstisidonnainen viestintäarkuus
|
Viestintäarkuus liittyy tietyntyyppiseen tilanteeseen, esimerkiksi runon lausumiseen. Ihminen voi tuntea olonsa rentoutuneeksi yleensä viestintätilanteissa, mutta jos edessä on tuo nimenomainen runon lausuminen, hän alkaa jännittää tilannetta valtavasti. Muita jännittämistä aiheuttavia viestintätilanteita voivat olla esimerkiksi yleisöpuhe-, kokous-, luokkahuone-, pienryhmä tai dyaditilanne. |
Henkilö- tai ryhmäsidonnainen viestintäarkuus
|
Viestintäarkuus on melko pysyväluonteista ja ilmenee tietyn ihmisen tai ihmisryhmän läsnäollessa. |
Tilannekohtainen
|
Viestijä voi kokea viestintäarkuutta ohimenevästi tilannetekijään, ihmiseen tai ryhmään liittyen. Tilannekohtainen viestintäarkuus ei ole piirretyyppinen yksilön pysyväluonteinen ominaisuus, vaan tila joka ilmenee tietyissä tilanteissa. |
(McCroskey 1997, Almonkarin 2000 mukaan)
Esiintymisjännitys on kokonaisvaltainen kokemus, johon liittyy
fysiologisia reaktioita kuten käsien vapinaa, suun kuivumista, hikoilua,
pulssin kiihtymistä, punastumista, mahakipua ja huimausta. Kognitiivisella
tasolla jännittäminen aiheuttaa muun muassa itsen vähättelyä,
itse-epäilyjä ja epäonnistumisen ennakointia. Affektiivisen
tason reaktiona on ahdistuneisuuden tunne esiintymistilanteessa. Behavioraalisella
tasolla jännittäminen aiheuttaa epäsujuvaa ja hermostunutta
esiintymistapaa tai esiintymisestä kieltäytymistä.
Jännittämisen syitä on pyritty selittämään monella eri tavalla. Esiintymisjännitystä voidaan pitää synnynnäisenä taipumuksena välttää sosiaalisia tilanteita, mutta yleensä sitä pidetään opittuna asiana. Oppiminen on tapahtunut vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Klassisen ehdollistumisen mukaan lapsen viestintäaloitteiden ja esiintymisen palkitsemisen (kannustamisen, rohkaisemisen) kautta lapsi oppii yhdistämään viestinnän ja miellyttävyyden. Toisaalta jos lasta rangaistaan (torutaan, kielletään, moititaan) hän oppii liittämään pahan olon viestintään.
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja kognitiivisen psykologian
valossa keskeistä ovat yksilön aikaisemmat esiintymiskokemukset
sekä hänen havaintonsa ja arviointinsa omista viestintätaidoistaan
ja tulevista esiintymistilanteista. Jännittämisen syitä
on etsitty mun muassa kognitiivisista, fysiologisista ja behavioraalisista
selitysmalleista.
Esiintymisjännitystä voi yrittää lieventää erilaisten tekniikoiden ja terapioiden avulla.Tavoitteena niissä on jännittämisen perimmäisiin juuriin vaikuttaminen, ja tarkoituksena on muun muassa käsitellä opittuja kognitioita ja pyrkiä liittämään myönteisiä ajatuksia ja tunteita esiintymiseen.
Jännittämiseen annetut ohjeet neuvovat usein rentoutumaan, ajattelemaan positiivisesti ja luottamaan itseen. Esimerkiksi visualisoinnin avulla voit itse vaikuttaa jännityksen vähentämiseen. Visualisointiharjoituksissa on kyse siitä, että omien ajatusten ja mielikuvien avulla pyritään näkemään oma esiintyminen positiivisessa valossa. (Ayres & Hopf 1992, Almonkarin 2000 mukaan.)
Esiintymisvarmuus kehittyy esiintymiskokemusten kautta ja niitä
voi hankkia monilla eri tavoilla. Useinkaan kuulijat eivät huomaa
puhujan jännittämistä, vaikka puhujasta itsestään
tuntuu, että se näkyy aivan selvästi. Mikäli haluat
paneutua esiintymisjännitykseen tarkemmin, voit mennä esimerkiksi
Kielikeskuksen järjestämälle Esiintymisvarmuuden kehittäminen
-kurssille, jonka tavoitteena on rohkeammaksi, varmemmaksi ja paremmin
itseä ilmaisevaksi puhujaksi kehittyminen.
|
Lisätietoa
esiintymisjännityksen lieventämiseen kehitellyistä terapioista
ja tekniikoista:
Almonkari, M. 2000. Esiintymisvarmuutta etsimässä. Yliopisto-opiskelijoiden
oppimisen ja jännittämisen kokemukset esiintymistaidon kursseilla.
Puheviestinnän lisensiaatintyö. Jyväskylän yliopisto.
Viestintätieteiden laitos.
Työn löydät helpoiten Jyväskylän yliopiston kirjaston hakuohjelmilla.
Almonkari, M. 2000. Esiintymisvarmuutta etsimässä. Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen ja jännittämisen kokemukset esiintymistaidon kursseilla. Puheviestinnän lisensiaatintyö. Jyväskylän yliopisto. Viestintätieteiden laitos.
Daly, J., McCroskey, J., Ayres, J., Hopf, T. & D. Ayres. (toim.) 1997. Avoiding communication. Shyness, reticence and communication apprehension. Cresskill (N.J.): Hampton Press.
Gronbeck, B.E., McKerrow, R.E., Ehninger, D. & Monroe, A.H. 1997. Principles and types on speech communication. 3th ed. New York: Longman.
Pörhölä, M. 1995a. Kun puhuminen pelottaa. Teoksessa Valo, M. (toim.) Haasteita puheviestinnän opetukseen. Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen julkaisuja 14. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Pörhölä, M. 1995b. Yksin yleisön edessä. Esiintymisjännitykseen
ja esiintymishalukkuuteen liittyvät kokemukset, käyttäytymispiirteet
ja vireytyminen yleisöpuhetilanteessa. Jyväskylä Studies
in Communication 2. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.