Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> esiintyminen > esiintymistaidot | |||||||||||||||||||||||||
|
Esiintymistaidon määrittely |
|
Esiintymistaitojen erittelyä |
|
Karismaattinen ja säteilevä? |
Yleisesti esiintymistaito voidaan määritellä tarkoituksenmukaiseksi viestintäkäyttäytymiseksi juuri tietynhetkisessä esiintymistilanteessa. Esiintymiseen vaikuttavat puhujan tiedot, taidot ja asenteet.
Tiedot |
|
Taidot
|
|
Asenteet
|
|
Esiintymisen harjoittelussa auttaa esiintymisen pilkkominen osataitoihin. Osataitoja voidaan harjoitella erikseen ja niiden toteutumista puhe-esityksessä voidaan arvioida. Esiintymistaitojen erittely mahdollistaa konkreettisemman palautteen, kuin esimerkiksi, että esitys oli ihan luonnollinen, rento ja sujuva. Eriteltäessä esiintymistä ostaitoihin kuuntelija voi kertoa tarkemmin, mistä vaikutelma luonnollisuudesta, rentoudesta ja sujuvuudesta syntyi, kun esiintyminen eritellään osa-taidoiksi, joiden toteutumista tietyssä esiintymistilanteessa voi eritellä ja arvioida. Toisten puhe-esityksiä arvioimalla ja erittelemällä voi myös kehittää omia esiintymistaitojaan.
Esiintymistaitojen kehittymisen kannalta on tärkeää saada
mahdollisimman täsmällistä ja konkreettista palautetta
omista esiintymisen taidoista. Palautteenannon tukena voivan toimia erilaiset
arviointikysymykset.
Esiintymistilanne vaikuttaa esiintymisen taitojen toteutumiseen, mutta
pureutumalla osataitoihin, voidaan alkaa havaita, mitkä esiintymisen
taidot ovat hallussa ja missä on vielä kehitettävää.
Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti |
TAITO
|
Puheenvuoron rakentaminen |
TAITO
|
Puheenvuoron sisältö
|
TAITO
|
|
TAITO
|
Esiintymisjännitys
|
TAITO
|
Vaikutelmat
|
TAITO
|
Esiintymistä ja esiintyjää kuvaillaan usein
hyvin epämääräisillä käsitteillä,
puhutaan esimerkiksi karismasta, säteilystä, läsnäolosta,
charmista tai luontevuudesta. Epämääräisten käsitteiden
ongelma on se, että ne tarkoittavat eri ihmisille erilaisia asioita
ja kuvaavat kuulijan saamaa vaikutelmaa esiintyjästä, eivät
hänen esiintymistaitojaan. Käsitteisiin sisältyy myös
ajatus, että hyvä esiintyjä tarvitsee jonkin ominaisuuden,
joka ei ole taito vaan persoonallisuuden piirre. Esimerkiksi karisma-sanan
käytössä suurin ongelma on se, ettei se ole sidoksissa
ainoastaan viestintään, vaan myös persoonallisuuteen
ja henkilöhistoriaan sekä yhteiskunnalliseen tilanteeseen.
Esiintymistaitojen kehittymisen kannalta on tärkeää
saada täsmällistä palautetta nimenomaan omista taidoista.
Selkeät, yksiselitteiset käsitteet esiintymistaitojen analysoinnissa
auttavat esiintyjää kiinnittämään huomiota oikeisiin
seikkoihin.
Sivun alkuun
Almonkari, M. 1999. Esiintymisvarmuutta etsimässä. Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen ja jännittämisen kokemukset esiintymistaidon kursseilla. Puheviestinnän lisensiaatintyö. Jyväskylän yliopisto. Viestintätieteiden laitos.
Isotalus, P. 1995. Mitä esiintymistaito on? Puhetaiteen, yleisöpuheen ja mediaesiintymisen yhteisiä piirteitä etsimässä. Sivut 83-98 teoksessa M. Valo (toim.) Haasteita puheviestinnän opetukseen.
Klopf, D. & R. Cambra 1989. Personal & public speaking. Englewood: Morton Publishing Company.
Koskimies, R. 2002. Asiantuntijan esiintymistaito. Helsinki: Oy Finn Lectura Ab.
Pelias, R. 1992. Performance studies. The interpretation of aesthetic texts. New York: St.Martin´s Press.
Ovaskainen, T. 1995. Esiintyminen on kuuntelijakeskeisyyttä. Teoksessa: E. Takala & M. Gerlander, Polkuja puheviestintään. Jyväskylän yliopisto: T äydennyskoulutuskeskus, Avoin yliopisto.
Stern, C.S. & B. Henderson 1993. Performance. Texts and contexts. New York: Longman.
Valo, M. 1995. Taidot puheviestinnän opetuksessa ja
tutkimuksessa. Sivut 67-81 teoksessa M. Valo (toim.), Haasteita
puheviestinnän opetukseen.