Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> perusteita > kuunteleminen | ||||||||||||||
KUUNTELEMINEN
|
Mitä kuunteleminen on? |
|
Verbaalisen viestinnän havainnoiminen ja tulkinta |
|
Nonverbaalisten vihjeiden havainnoiminen ja tulkinta |
|
Mistä kuuntelemisen huomaa |
Kuuntelemisen taidot ovat keskeisiä puheviestintätaitoja ja
puheviestinnän havainnoimisessa ne ovat erityisen tärkeitä.
Puheviestinnässä kuuntelemisella voidaan tarkoittaa sekä
1) verbaalisen että 2) nonverbaalisen viestinnän havainnoimista
ja tulkintaa. Havainnoimiseen kuuluvat sekä kuuntelemisen taidot
että nonverbaalisen viestinnän tulkintataidot. Havainnoimisen
merkitys on hyvin tärkeä, sillä sen perusteella teemme
johtopäätöksiä ihmisten puheesta tai tulkintoja heidän
ilmeistään tai eleistään.
Kuuntelemistilanteita on monenlaisia ja kuuntelemisen tavoitteet ovat
erilaisia eri tilanteissa. Kuuntelemisen
tapojakin on erilaisia, sillä tilanteesta riippuen käytämme
erilaisia tapoja kuunnella.
Kuunteleminen on kognitiivinen prosessi, jossa kuulija antaa merkityksen eri signaaleille ja arvioi niitä. Kuunteleminen on kuullun aistimista (kuuloaisti), tulkitsemista, arvioimista ja kuultuun reagoimista (Steil, Barker & Watson 1983). |
|
Valikoiva tarkkaavaisuus vaikuttaa kuuntelemiseen huomattavasti. Emme
pysty aistimaan kaikkia ympäristön lähettämiä
ärsykkeitä, vaan huomiomme kiinnittyy valikoiden eri ärsykkeisiin.
Niinpä kuunteleminen vaatiikin keskittymistä ja aktiivisuutta.
Keskittyminen on tehokkaan kuuntelemisen ehdoton edellytys. Motivaatio
vaikuttaa keskittymiseen ja huomion kohdentamiseen hyvin paljon. Jos puhujan
aihe on mielenkiintoinen ja sen kokee tärkeäksi, häntä
jaksaa kuunnella keskittyneesti paljon pidempään.
Nonverbaalisen viestinnän koodeja ovat ääni, ilmeet, katse, eleet, liikkeet, asennot, tilankäyttö ja välimatka. Näiden koodien avulla ihmiset saavat tietoa toistensa tunteista ja ajatuksista. Nonverbaalinen viestintä on vaikeammin hallittavissa kuin verbaalinen viestintä ja siksi saatammekin lähettää toisille viestejä myös tiedostamatta. Esimerkiksi kasvojen ilmeitä on hankala hallita ja ne saattavatkin viestiä jotain aivan muuta kuin mitä itse ajattelemme. Jos verbaalinen ja nonverbaalinen viestintä ovat ristiriidassa keskenään, uskomme ennemmin nonverbaalisiä viestejä. Myös tunteemme välittyvät helposti nonverbaalisten koodien avulla.
Nonverbaalisen viestinnän havainnoimisessa ja tulkitsemisessa kannattaa
olla tarkkana, sillä useinkaan nonverbaalisia vihjeitä ei voi
tulkita yhdellä ainoalla tavalla. Esimerkiksi jos ystäväsi
vilkuilee kelloaan, se ei välttämättä tarkoita sitä,
että häntä pitkästyttäisi. Hän saattaa vain
tarkistaa, kuinka kauan hän vielä voi viettää aikaansa
kanssasi. Tai jos ystäväsi koskettelee kasvojaan puhuessaan,
se ei välttämättä ole merkki siitä, että
hän valehtelee. Yhtä hyvin hänellä voi olla kutiavaa
ihottumaa kasvoissaan. Samoin jos ystäväsi istuu kädet
ja jalat ristissä, se ei välttämättä tarkoita,
että hänen asenteensa on torjuva.
Nonverbaalisen
|
|
Kuuntelemista ei voi arvioida pelkästään kuulijan nonverbaalista viestintää havainnoimalla. Jos kuulija nyökyttelee tai katsoo keskittyneesti puhujaa, se ei välttämättä vielä tarkoita sitä, että hän todella keskittyisi kuuntelemiseen. Kuuntelemisen huomaa siitä, että kuuntelija pystyy kommentoimaan ja tiivistämään kuulemaansa. Hän pystyy esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä kuullusta sekä arvioimaan kuultua. Hän pystyy myös osallistumisessaan ja puheessaan ottamaan huomioon kuulemansa.
Kuuntelemisen ja havainnoimisen opetteleminen auttaa ymmärtämään ja analysoimaan sekä omaa että toisten viestintää. Taitojen opetteleminen on lähtökohta myös omien puheviestintätaitojen kehittämisessä. Kuuntelemisen avulla voi esimerkiksi oppia taitorepertuaaria muilta, pystyy havainnoimaan muiden reaktioita ja arvioimaan oman viestinnän vaikutusta muihin.
Kuuntelemisen taidot on todettu vaikeiksi monissa tutkimuksissa. Esimerkiksi
erään yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan puolet noin kaksikymmenvuotiaista
yhdysvaltalaisista ei osannut tiivistää kuulemastaan toisen
ihmisen esittämää näkökantaa ja selittää
sitä omassa puheenvuorossaan. Myös yksittäisten havaintojen
tekeminen kuullusta on helpompaa kuin yhteenvetojen ja synteesien tekeminen.
Kuuntelemisen harjoittelemisessa kannattaakin kiinnittää erityistä
huomiota havaittujen asioiden yhdistelemiseen ja esiintuomiseen omassa
puheessa. Esimerkiksi päätöksentekokeskustelussa voi tehdä
väliyhteenvetoja tehdyistä ehdotuksista. Myös nonverbaalisen
viestinnän havainnoimista voi harjoitella, vaikkei sen perusteella
aina voi tehdä yksiselitteisiä tulkintoja viestinnästä.
Ihmisten taidot tulkita toistensa kasvojen ilmeitä tai äänen
sävyjä vaihtelevat ja samoillekin ilmeille löytyy monta
eri tulkintaa.
|
Bostrom, R.N. 1996. Memory cognitive processing, and the process of "listening" a reply to Thomas and Levine. Human Communication Research, Dec, Vol. 23. (EBSCOhost 4.7.2000)
Hakkarainen, T. & M.-L. Hyvärinen 1999. Puheviestintää oppimaan. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Siegman, A.W. & S. Feldstein (toim.) 1987. Nonverbal behavior and communication. 2nd ed. Hillsdale (N.J.): Lawrence Erlbaum.
Valo, M. & M. Almonkari 1995. Puheviestinnän tietoa ja taitoa.
Helsinki: Otava.