Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> viestintä ryhmässä > ryhmäviestintä | |||||||||||||||||||||
|
Viestintäverkostot |
|
Mitä taitoja ryhmässä tarvitaan |
|
Ryhmän roolit |
Ryhmän jäsenten välisen viestinnän kulkua voidaan
kuvata erilaisten viestintärakennemallien avulla. Viesti kulkee
ryhmässä ryhmän jäseneltä toiselle ja reitistä
muodostuu erilaisia verkostoja. Verkostot kuvaavat sitä, kuka puhuu
kenenkin kanssa ja niiden perusteella voi tehdä päätelmiä
ryhmän viestinnän sujuvuudesta. Esimerkkejä viestintärakennemalleista:
Verkko
|
Kehä
|
Tähti
|
yllä: Leija, alla: Ketju
|
|
Ryhmäviestintätaitojen kolme elementtiä ovat asenne
ryhmän työskentelyyn, tiedot käsiteltävänä
olevasta aiheesta ja ryhmäviestintäprosesseista sekä
puheviestintätaidot. Ryhmäviestintätaitoja pidetään
usein helpompina kuin yksin esiintymisen taitoja. Yksin esiintyminen
on kuitenkin taidollisesti helpompaa, sillä silloin voi itse
päättää, mitä ja milloin puhuu. |
|
|
(Valkonen 2000.)
Ryhmässä voi olla virallisia tai epävirallisia rooleja. Viralliset roolit voidaan joko osoittaa tai niihin voidaan valita. Esimerkiksi puheenjohtaja toimii virallisessa roolissa, jakaa puheenvuoroja ja koordinoi muiden työskentelyä.
Epäviralliset roolit kehittyvät ryhmän vuorovaikutuksen kautta. Ne ovat yhteydessä ryhmän jäsenten persoonallisuuteen, käyttäytymiseen, ja tapoihin toimia ryhmässä. Roolit vaihtelevat, eikä sama ihminen aina ole samassa roolissa eri ryhmissä. Roolit eivät välttämättä ole pysyviä yhdenkään ryhmän aikana, vaan ne voivat vaihdella ryhmän kehittyessä.
Epäviralliset roolit voidaan jakaa tehtäväkeskeisiin
tai suhdekeskeisiin.
|
|
Ryhmän toimintaa häiritsevät muun muassa seuraavanlaisen roolin omaavat osallistujat:
Brilhart, J.K. & G.J. Galanes 1992. Effective group discussion. Dubuque: Wm.C. Brown.
Takala, E. & M. Gerlander (toim.) 1995. Polkuja puheviestintään. Jyväskylä: Avoimen yliopiston julkaisusarja, oppimateriaaleja 3.
Valkonen, T. 2000. Ryhmäviestintätaidot ja niiden
arvioiminen. Sivut 106-117 teoksessa Lappalainen, H.-P. (toim.) Virikkeitä
viestintävalmiuksien arviointiin. Opetushallitus: Helsinki.