Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> perusteita > kohdentaminen | |||||||||||
|
Mitä on kohdentaminen? |
|
Kuuntelijakeskeisyys |
|
Kuulija-analyysi |
|
Kohdentaminen viestintätilanteessa |
Sanoman kohdentaminen tarkoittaa kuuntelijoiden ja viestintäkumppaneiden huomioonottamista niin hyvin kuin mahdollista. Kuulijat tulisi huomioida sekä viestinnän suunnitteluvaiheessa että itse viestintätilanteessa.
Kuuntelijakeskeisyys on kohdentamisen avainsana. Kuuntelijakeskeisyydessä
on kyse siitä, että osaat asettua kuulijoiden asemaan ja ajatella
asioita heidän näkökulmastaan. Voit pohtia esimerkiksi
seuraavia asioita:
|
|
Kohdentaminen edellyttää yleisön ja viestintäkumppaneiden piirteiden tunnistamista. Jos yleisösi koostuu tutuista ihmisistä, kohdentaminen on helpompaa, kun tiedät mistä asioista yleisö on kiinnostunut ja miten he asiaan suhtautuvat. Aina et kuitenkaan ole tutun yleisön edessä, joten joudut tekemään päätelmiä ja arvioita kohdeyleisöstäsi. Päätelmien tekemisessä auttaa kuulija-analyysin laatiminen.
Kuulija-analyysin tekeminen on tärkeää, jotta voit kohdentaa
esityksesi kulloisellekin yleisölle sopivaksi. Jos yleisö esimerkiksi
tietää aiheestasi jo melko paljon, heille ei tarvitse selittää
kaikkia perusasioita. Kuulija-analyysin voi esimerkiksi kirjoittaa paperille
tai tehdä omista ajatuksista ideakartan. Analyysissa tulisi pohtia
seuraavia asioita:
Kun suunnittelet sanoman rakentamista, havainnollistamista tai pohdit vaikuttamisen keinoja, kuulijalähtöinen ajattelutapa auttaa sinua tehostamaan sanottavasi vaikutusta. Esimerkiksi aiheen valinnassa voit pohtia, millainen aihe herättäisi juuri tämän yleisön kiinnostuksen. Tai havainnollistamisen kohdalla voit miettiä, millaiset esimerkit tai kuvaukset liittyisivät kuulijoiden kokemuspiiriin. Voit myös pohtia, millaisilla perusteluilla voisit vakuuttaa yleisösi parhaiten.
Viestintätilanteessa kohdentamisen perusedellytys on katsekontaktin
luominen kuulijoihin. Katsomalla yleisöä tai muita viestintäkumppaneita
osoitat, että viestisi on tarkoitettu juuri heille. Katsekontaktin
ei tarvitse olla jatkuvaa, mutta jos välttelet katsetta, saatat herättää
kuulijoissa vaikutelman, ettet halua olla heihin yhteydessä.
Katsekontaktin avulla saat myös välitöntä palautetta
kuulijoiden reaktioista. Huomaat kuuntelevatko he puhettasi innostuneen
näköisinä vai haukottelevatko he. Palautteen ansiosta voit
muuttaa omaa viestintääsi joustavasti tilanteeseen paremmin
sopivaksi. Jos esimerkiksi vaikuttaa siltä, etteivät kuulijat
oikein ymmärtäneet mitä tarkoitit, kerro asia heille uudestaan
toisella tavalla.
Valo, M. & M. Almonkari 1995. Puheviestinnän tietoa ja taitoa. Otava: Helsinki.
Gronbeck, B.E., McKerrow, R.E., Ehninger, D. & Monroe, A.H. 1997.
Principles and types on speech communication. 3th ed. New York: Longman.