Jyväskylän yliopisto Kielikeskus puheviestintä > tietomajakka> esiintyminen > esiintymistaidot > analyysi

PERUSTEITA

Puheviestinnän määrittelyä
Viestijäkuva

Kuunteleminen
Valmistautuminen
Kohdentaminen
Havainnollistaminen
Argumentointi

ESIINTYMINEN

Esiintymistilanteet
Esiintymistaidot
Esiintymisjännitys

VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ

Ryhmän määrittelyä
Ryhmäviestintä

Päätöksenteko
Kokoustaidot
Neuvottelutaidot

TEHTÄVÄT




PUHE-ESITYKSEN ANALYSOIMINEN

Esiintymistaitojen näkökulma

Draamallinen näkökulma



ANALYYSI ESIINTYMISTAITOJEN NÄKÖKULMASTA

Miten esiintymisen taidot toteutuvat tietyssä puhe-esityksessä ja miten esiintyjä voisi kehittää tämän puhe-esityksen perusteella esiintymistaitojaan.

Puhe-esitystä arvioitaessa on olennaista: tehdä täsmällisiä havaintoja, arvioida esiintymisen taitojen toteutumista juuri tässä tilanteessa ja puhe-esityksessä, luottaa omiin aisteihin ja havaintoihin, muotoilla arviointi selkeästi, antaa täsmällistä ja yksityiskohtaista havaintotietoa, perustella arviointi, miksi viestintä oli tai ei ollut tarkoituksenmukaista. Tällaisen arvioinnin perusteella voidaan antaa konkreettisia parannusehdotuksia esiintyjälle.

Puhe-esitystä arvioitaessa voidaan kiinnittää huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:

1. Millainen on aloitus?

2. Miten johdonmukaisesti asian käsittely etenee?

3. Miten siirrytään asiasta toiseen? Kirjaa siirtymäilmauksia ja -tapoja.

4. Miten esitys kohdennetaan tälle kuuntelijaryhmälle? Miten esiintyjä ottaa kuuntelijat mukaan esitykseen?

5. Miten aihe on rajattu aikaan nähden? Kauanko esitys kestää?

6. Miten asiaa havainnollistetaan?

a. havainnollistamisvälineet
b. kielellinen havainnollistus

7. Millainen on esitystapa?

a. katse
b. olemus
c. äänenkäyttö
d. kielenkäyttö, sanasto

8. Millainen on lopetus?


ANALYYSI DRAAMALLISESTA NÄKÖKULMASTA

Puhe-esitystä voidaan analysoida esimerkiksi Burken dramatismin avulla. Siinä on viisi kohtaa, joihin liittyy tietyt kysymykset. Näihin vastaamalla analysoidaan puhe-esitystä.
 


1. Tekijä ~ Kuka?

2. Tarkoitus ~ Miksi?

3. Näyttämö ~ Milloin?     Missä? Kenelle?

4. Tekeminen ~ Mitä?

5. Välitys ~ Miten?


1. Kuka puhuu?

a) Millaisia fyysisiä ominaisuuksia puhujalla on? Onko hän pitkä, vahva, komea? Millaiset vaatteet hänellä on? Miten hän elehtii? Miltä hänen äänensä kuulostaa?
b) Mikä on puhujan ikä, sukupuoli, koulutus, uskonto, kansallisuus, sosiaalinen asema? 
c) Mitkä ovat puhujan asenteet itseä, yleisöä tai aihetta kohtaan? Vaihtuuko hänen mielipiteensä puheen aikana?
d) Mitä luonteenpiirteitä puhujalla on? Millainen persoona hän on? Millainen moraalikäsitys hänellä on? Vaikuttaako hän miellyttävältä ihmiseltä?

2. Miksi hän puhuu?

a) Mikä on puhujan motivaatio? Onko hänen puheensa tarkoitus viihdyttää, suostutella vai informoida?
b) Millaiset kulttuuriset arvostukset, esteettiset konventiot tai eettiset käsitykset vaikuttavat puhujan puheeseen?

3. Milloin ja missä puhuja puhuu? 

a) Millainen esiintymiskonteksti on? Sosiaalinen, esteettinen, julkinen?
b) Onko puhujalla historiallista näkökulmaa aiheeseen?
c) Missä puhuja puhuu, onko hän puhujanpöntössä, tuolilla, pöydällä? Mihin     vuoden- ja vuorokauden aikaan hän puhuu? Kenelle hän puhuu?
a) Millaiselle yleisölle puhuja puhuu? Itselleen, toiselle, yleisöjoukolle?
b) Mikä on puhujan suhde yleisöön? Onko se intiimi, etäinen jne.?
c) Miten yleisö vaikuttaa puhujaan?

4. Mitä puhuja sanoo?

a)Mitä puhuja tarkoittaa? Mikä on hänen teemansa? 
b)Mitä puhuja tekee kun hän puhuu? 

5. Miten puhuja puhuu?

a) Käyttääkö puhuja puhe- vai kirjakieltä?
b) Millä tyylillä puhuja puhuu?
c) Millainen on puheen rakenne? Millainen puheen muoto on? Miten puhuja käyttää sanoja, taukoja, rytmiä?


Sivun alkuun



Lisätietoa!

Burken dramatismista löydät esimerkiksi teoksesta 
Pelias, R. 1992. Performance studies. The interpretation of aesthetic texts. New York:  St.Martin´s Press.