Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> esiintyminen > esiintymistaidot > analyysi | |||||||
|
Esiintymistaitojen näkökulma |
|
Draamallinen näkökulma |
Miten esiintymisen taidot toteutuvat tietyssä puhe-esityksessä ja miten esiintyjä voisi kehittää tämän puhe-esityksen perusteella esiintymistaitojaan.
Puhe-esitystä arvioitaessa on olennaista: tehdä täsmällisiä havaintoja, arvioida esiintymisen taitojen toteutumista juuri tässä tilanteessa ja puhe-esityksessä, luottaa omiin aisteihin ja havaintoihin, muotoilla arviointi selkeästi, antaa täsmällistä ja yksityiskohtaista havaintotietoa, perustella arviointi, miksi viestintä oli tai ei ollut tarkoituksenmukaista. Tällaisen arvioinnin perusteella voidaan antaa konkreettisia parannusehdotuksia esiintyjälle.
a. havainnollistamisvälineet
b. kielellinen havainnollistus
a. katse
b. olemus
c. äänenkäyttö
d. kielenkäyttö, sanasto
Puhe-esitystä voidaan analysoida esimerkiksi Burken dramatismin avulla.
Siinä on viisi kohtaa, joihin liittyy tietyt kysymykset. Näihin
vastaamalla analysoidaan puhe-esitystä.
|
|
a) Millaisia fyysisiä ominaisuuksia puhujalla on? Onko hän
pitkä, vahva, komea? Millaiset vaatteet hänellä on? Miten
hän elehtii? Miltä hänen äänensä kuulostaa?
b) Mikä on puhujan ikä, sukupuoli, koulutus, uskonto, kansallisuus,
sosiaalinen asema?
c) Mitkä ovat puhujan asenteet itseä, yleisöä tai
aihetta kohtaan? Vaihtuuko hänen mielipiteensä puheen aikana?
d) Mitä luonteenpiirteitä puhujalla on? Millainen persoona hän
on? Millainen moraalikäsitys hänellä on? Vaikuttaako hän
miellyttävältä ihmiseltä?
a) Mikä on puhujan motivaatio? Onko hänen puheensa tarkoitus
viihdyttää, suostutella vai informoida?
b) Millaiset kulttuuriset arvostukset, esteettiset konventiot tai eettiset
käsitykset vaikuttavat puhujan puheeseen?
a) Millainen esiintymiskonteksti on? Sosiaalinen, esteettinen, julkinen?
b) Onko puhujalla historiallista näkökulmaa aiheeseen?
c) Missä puhuja puhuu, onko hän puhujanpöntössä,
tuolilla, pöydällä? Mihin vuoden-
ja vuorokauden aikaan hän puhuu? Kenelle hän puhuu?
a) Millaiselle yleisölle puhuja puhuu? Itselleen, toiselle, yleisöjoukolle?
b) Mikä on puhujan suhde yleisöön? Onko se intiimi, etäinen
jne.?
c) Miten yleisö vaikuttaa puhujaan?
a)Mitä puhuja tarkoittaa? Mikä on hänen teemansa?
b)Mitä puhuja tekee kun hän puhuu?
a) Käyttääkö puhuja puhe- vai kirjakieltä?
b) Millä tyylillä puhuja puhuu?
c) Millainen on puheen rakenne? Millainen puheen muoto on? Miten puhuja
käyttää sanoja, taukoja, rytmiä?
Burken dramatismista löydät esimerkiksi teoksesta
Pelias, R. 1992. Performance studies. The interpretation of aesthetic
texts. New York: St.Martin´s Press.