| Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> viestintä ryhmässä > määrittelyä > vaiheet | |||||
| 
       
 TUCKMANIN RYHMÄN KEHITYKSEN VAIHEET
         | 
  
 
              1. Forming,
               | 
             
              2. Storming,
               | 
             
              3. Norming,
               | 
          
*koheesiolla tarkoitetaan kaikkia niitä voimia, jotka sitovat yksilöt 
        kiinteästi ryhmään. Ryhmän kiinteyttä voidaan 
        kuvata esimerkiksi jäsenten halulla ja motivaatiolla kuulua ryhmään. 
        
      
 
            4. Performing,
             | 
        
Näiden neljän vaiheen lisäksi ryhmän 
        kehitysvaiheeksi voidaan laskea myös ryhmän hajoaminen, joka 
        koskee ainakin tiettyä tehtävää varten perustettuja 
        ryhmiä: 
        
        Ryhmän kehittymistä voidaan tutkia sen eri vaiheissa. Esimerkiksi 
        Bales (1950) on tarkastellut ryhmän kehittymistä suhteessa siihen, 
        kuinka se pystyy kehityskulussaan ratkaisemaan sekä suhde- että 
        tehtäväkeskeisen tason ongelmia. Suhdekeskeiset ongelmat liittyvät 
        siihen, kuinka ryhmässä pystytään luomaan tehtävän 
        kannalta riittävän hyvin toimivat ihmissuhteet. Tehtäväkeskeiset 
        ongelmat liittyvät puolestaan tehtävän suorittamiseen ja 
        siitä selviytymiseen. Balesin mukaan suhdekeskeinen viestintä 
        on ryhmän muotoutumisvaiheessa tärkeämpää kuin 
        tehtäväkeskeinen viestintä, koska silloin ryhmän jäsenet 
        pohtivat asemaansa ryhmässä ja suhdettaan muihin jäseniin. 
        Tehtävän suorittamisen vaiheessa tehtäväkeskeinen 
        viestintä nousee tärkeämmäksi. 
      
 Kaikissa kehitysvaiheissa ryhmän tulisi muistaa kummankin 
        tason viestintä, jotta se pystyy tehokkaaseen työskentelyyn. 
        Jos ihmissuhteet eivät toimi, on vaikea keskittyä tehtävän 
        tekemiseen. Jos taas keskustellaan ainoastaan tehtävään 
        liittyvistä asioista, ryhmän jäsenet voivat olla epävarmoja 
        omasta asemastaan ryhmässä ja heidän motivaationsa ja halunsa 
        kuulua ryhmään voi vähentyä