Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> viestintä ryhmässä > määrittelyä > vaiheet | |||||
TUCKMANIN RYHMÄN KEHITYKSEN VAIHEET
|
1. Forming,
|
2. Storming,
|
3. Norming,
|
*koheesiolla tarkoitetaan kaikkia niitä voimia, jotka sitovat yksilöt
kiinteästi ryhmään. Ryhmän kiinteyttä voidaan
kuvata esimerkiksi jäsenten halulla ja motivaatiolla kuulua ryhmään.
4. Performing,
|
Näiden neljän vaiheen lisäksi ryhmän
kehitysvaiheeksi voidaan laskea myös ryhmän hajoaminen, joka
koskee ainakin tiettyä tehtävää varten perustettuja
ryhmiä:
Ryhmän kehittymistä voidaan tutkia sen eri vaiheissa. Esimerkiksi
Bales (1950) on tarkastellut ryhmän kehittymistä suhteessa siihen,
kuinka se pystyy kehityskulussaan ratkaisemaan sekä suhde- että
tehtäväkeskeisen tason ongelmia. Suhdekeskeiset ongelmat liittyvät
siihen, kuinka ryhmässä pystytään luomaan tehtävän
kannalta riittävän hyvin toimivat ihmissuhteet. Tehtäväkeskeiset
ongelmat liittyvät puolestaan tehtävän suorittamiseen ja
siitä selviytymiseen. Balesin mukaan suhdekeskeinen viestintä
on ryhmän muotoutumisvaiheessa tärkeämpää kuin
tehtäväkeskeinen viestintä, koska silloin ryhmän jäsenet
pohtivat asemaansa ryhmässä ja suhdettaan muihin jäseniin.
Tehtävän suorittamisen vaiheessa tehtäväkeskeinen
viestintä nousee tärkeämmäksi.
Kaikissa kehitysvaiheissa ryhmän tulisi muistaa kummankin
tason viestintä, jotta se pystyy tehokkaaseen työskentelyyn.
Jos ihmissuhteet eivät toimi, on vaikea keskittyä tehtävän
tekemiseen. Jos taas keskustellaan ainoastaan tehtävään
liittyvistä asioista, ryhmän jäsenet voivat olla epävarmoja
omasta asemastaan ryhmässä ja heidän motivaationsa ja halunsa
kuulua ryhmään voi vähentyä