Jyväskylän yliopisto Kielikeskus puheviestintä > tietomajakka> perusteita > määrittelyä > viestinnän tasot

PERUSTEITA

Puheviestinnän määrittelyä
Viestijäkuva

Kuunteleminen
Valmistautuminen
Kohdentaminen
Havainnollistaminen
Argumentointi

ESIINTYMINEN

Esiintymistilanteet
Esiintymistaidot
Esiintymisjännitys

VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ

Ryhmän määrittelyä
Ryhmäviestintä

Päätöksenteko
Kokoustaidot
Neuvottelutaidot

TEHTÄVÄT

Intrapersonaalisen 
viestinnän taso


Viestintää tarkastellaan yksilön näkökulmasta. Tarkastelun kohteena ovat viestintään vaikuttavat yksilötekijät, kuten viestintätaidot, persoonallisuus, tausta tai viestintäasenteet. Esimerkiksi puheviestintätaitojen oppimisessa yksilön viestijäkuva ja oma motivaatio vaikuttavat ratkaisevasti taitojen laajentamiseen ja monipuolistamiseen.


Interpersonaalisen 
viestinnän taso

Tarkastelun kohteena on yleensä kahden ihmisen välinen kasvokkaisviestinnän tilanne. Huomio kohdistuu vuorovaikutukseen ja siihen sisältyvien ilmiöiden tarkasteluun. 


Viestintätilanteen taso


Tarkastelun kohteena on konkreettinen viestintätilanne ja siihen liittyvät tekijät. Viestintätilanteet voidaan jakaa esimerkiksi esiintymis- ja ryhmätilanteisiin. Viestinnästä havainnoidaan tilanteen ominaispiirteitä, kuten tilanteen luonnetta, syytä miksi tietyssä tilanteessa ollaan tai tilanteen normeja. 


Viestintäkontekstin ja viestintäyhteisön taso

Viestintätilanne kuuluu tiettyyn tilanneyhteyteen eli kontekstiin. Konteksteja ovat esimerkiksi perhe-, parisuhde-, ystävyys-, opetus-, terveydenhoito-, radio-, televisio-, oikeussali- tai työpaikkakonteksti. 


Puhekulttuurin taso


Voidaan tarkastella tietylle kulttuurille ominaista puheviestintää (esimerkiksi suomalaista puhekulttuuria) tai kulttuurien välistä puheviestintää (esimerkiksi suomalaisen ja saksalaisen puhekulttuurin eroja). Kulttuuritekijät, kuten kulttuurin arvot, normit ja tavat, vaikuttavat puheviestintään monin eri tavoin.