Intrapersonaalisen
viestinnän taso
|
Viestintää tarkastellaan yksilön näkökulmasta.
Tarkastelun kohteena ovat viestintään vaikuttavat yksilötekijät,
kuten viestintätaidot, persoonallisuus, tausta tai viestintäasenteet.
Esimerkiksi puheviestintätaitojen oppimisessa yksilön
viestijäkuva ja oma motivaatio vaikuttavat ratkaisevasti
taitojen laajentamiseen ja monipuolistamiseen.
|
Interpersonaalisen
viestinnän taso
|
Tarkastelun kohteena on yleensä kahden ihmisen välinen
kasvokkaisviestinnän tilanne. Huomio kohdistuu vuorovaikutukseen
ja siihen sisältyvien ilmiöiden tarkasteluun.
|
Viestintätilanteen taso
|
Tarkastelun kohteena on konkreettinen viestintätilanne ja
siihen liittyvät tekijät. Viestintätilanteet voidaan
jakaa esimerkiksi esiintymis- ja ryhmätilanteisiin. Viestinnästä
havainnoidaan tilanteen ominaispiirteitä, kuten tilanteen
luonnetta, syytä miksi tietyssä tilanteessa ollaan tai
tilanteen normeja.
|
Viestintäkontekstin ja viestintäyhteisön taso
|
Viestintätilanne kuuluu tiettyyn tilanneyhteyteen eli kontekstiin.
Konteksteja ovat esimerkiksi perhe-, parisuhde-, ystävyys-,
opetus-, terveydenhoito-, radio-, televisio-, oikeussali- tai
työpaikkakonteksti.
|
Puhekulttuurin taso
|
Voidaan tarkastella tietylle kulttuurille ominaista puheviestintää
(esimerkiksi suomalaista puhekulttuuria) tai kulttuurien välistä
puheviestintää (esimerkiksi suomalaisen ja saksalaisen
puhekulttuurin eroja). Kulttuuritekijät, kuten kulttuurin
arvot, normit ja tavat, vaikuttavat puheviestintään
monin eri tavoin.
|