Jyväskylän yliopisto Kielikeskus puheviestintä > tietomajakka> esiintyminen > esiintymistilanteet

PERUSTEITA

Puheviestinnän määrittelyä
Viestijäkuva

Kuunteleminen
Valmistautuminen
Kohdentaminen
Havainnollistaminen
Argumentointi

ESIINTYMINEN

Esiintymistilanteet
Esiintymistaidot
Esiintymisjännitys

VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ

Ryhmän määrittelyä
Ryhmäviestintä

Päätöksenteko
Kokoustaidot
Neuvottelutaidot

TEHTÄVÄT



ESIINTYMISTILANTEET


Yleisöpuhe

Mediapuhe

Puhetaide



YLEISÖPUHE

Yleisöpuhetilanteessa (public speaking) puhuja on yksin yleisön edessä ja usein vastaa tilanteen etenemisestä. Yleisöpuhetilanteita ovat esimerkiksi juhlapuheet, esitelmät, alustukset ja esittelyt. 

- Mitä taitoja yleisöpuhetilanteessa tarvitaan?

Yleisöpuheen opetuksessa tehdään usein kahtiajako sisällön ja esittämisen välillä. Esitystaidot liittyvät esityksen pitämiseen ja muotoon. Esimerkiksi puhetyylin valinta, katsekontaktin käyttäminen, eleet, ilmeet, asennot ja äänenkäyttö kuuluvat esitystaitoihin. Sisältötaitoihin kuuluvat muun muassa aiheen valintaan, aiheen käsittelyyn ja argumentointiin liittyvät taidot. Esitystapa ja esityksen sisältö limittyvät kuitenkin toisiinsa. Puhujan roolissa kannattaa miettiä, millainen esitystapa tuo parhaiten esille sisällön.

Yleisöpuhetta varten tarvitaan puheen rakentamisen taitoja, kuulijoiden analysointitaitoja, havainnollistamisen taitoja ja kohdentamisen taitoja.

- Yleisöpuhetilanteeseen valmistautuessa pohditaan:

  • Millaisesta puhetilanteesta on kyse?
  • Mikä on puheen tarkoitus? Onko tarkoitus vakuuttaa, informoida vai viihdyttää? 
  • Kuinka paljon valmistautumista puhe vaatii?
  • Kuinka paljon aikaa on käytettävissä?
  • Millainen yleisö on? Tehdään kuulija-analyysi. 
  • Jos aiheen voi valita vapaasti, millainen aihe kiinnostaisi juuri näitä kuulijoita?
  • Millainen puheen tulisi olla rakenteeltaan?
  • Millä tavalla puhe-esitystä voidaan havainnollistaa?
  • Kuinka puhe esitetään? Millainen esitystapa valitaan?
  • Kuinka paljon ja miten puhetta kannattaa harjoitella?


MEDIAESIINTYMINEN

Medioitu puheviestintä tarkoittaa kaikkea sitä puhetta, johon sähköinen media on osallisena. Siihen kuuluvat muun muassa televisio, radio, puhelin, videoneuvottelu, audiografiikka sekä multi- ja hypermedia. (Isotalus 1996.) 
Medioidun puheviestinnän tarkastelussa on tärkeää yhdistää siihen interpersonaalisen viestinnän näkökulma. Medioitua puheviestintää ja interpersonaalista viestintää onkin tarkasteltu samoista lähtökohdista. Sekä viestinten (radio ja televisio) seuraaminen että puheviestintä ovat kumpikin aktiivista toimintaa, ja niiden avulla halutaan esimerkiksi tuntea sosiaalista yhteyttä, pysytellä mukana yhteiskunnan menossa, solmia kontakteja toisiin tai viihtyä. (Valo 1994.)

Mediaesiintymisen erikoispiirteenä on suoran vuorovaikutuksen puuttuminen puhujan ja kuuntelijan väliltä. Niinpä vuorovaikutusta pyritään simuloimaan eri tavoin. Vuorovaikutuksen simulointi tarkoittaa, että esiintyjä pyrkii synnyttämään vaikutelman, että hän puhuu läsnäolevalle yleisölle, vaikkei hän näe katsojia/kuuntelijoita. Esimerkiksi televisiossa vuorovaikutusta voidaan simuloida muun muassa katsekontaktin avulla. (Isotalus 1996.) 

Puheviestintää radiossa

  Radioviestinnässä puhuja puhuu yhdessä ja kuuntelija kuuntelee toisessa paikassa. Puhujalla ja kuuntelijalla ei ole näköyhteyttä keskenään. Radioviestintä on yksisuuntaista, tosin yksisuuntaisuus on myös esimerkiksi yleisöpuhetilanteen piirre, sillä siinäkin puhuja puhuu yleisölle, eikä useinkaan saa verbaalista palautetta kuulijoilta.

Radioesiintyjän äänestä syntyviä käsityksiä ja vaikutelmia tutkittaessa on havaittu, että hyvää radioääntä luonnehditaan selkeäksi, vaihtelevaksi, eloisaksi, vivahteikkaaksi, rauhalliseksi, kohtalaisen matalaksi, sujuvaksi ja virheettömäksi. Puhujan ääntämisen tulisi olla huolellista. Puhetilanteeseen sopivuus, voimakkuus, sopiva persoonallisuus ja luontevuus ovat myös hyvään radioääneen liitettäviä piirteitä. (Valo 1995.)

- Mitä taitoja radioesiintymisessä tarvitaan?

  Radiossa puhujalla voi olla monenlaisia puhumisen tavoitteita ja muotoja yksinpuhumisesta monen kanssa puhumiseen. Puhuminen voi liukua valmistellusta täysin valmistelemattomaan puhumiseen. Puhuminen voi olla luonteeltaan virallista luentaa tai epävirallista jutustelua. Radio on nykyisin lähentynyt yleisöään, ja monen radioaseman tavoitteena on kuuntelijakeskeinen toiminta. Ohjelmia suunnitellaan eri kohderyhmille ja kuulijoihin ollaan yhä enemmän suorassa yhteydessä puhelimen välityksellä. Radiotoimittajilta vaaditaankin nykyisin samoja puheviestintätaitoja kuin kasvokkaisviestintätilanteessa. (Valo 1995.)

Puheviestintää televisiossa

  Televisiossa esiintyjä puhuu katsojille, ja viestintä suuntautuu puhujalta yleisölle. Esiintyjä ei näe katsojia, mutta katsojat näkevät esiintyjän. Esiintyjä ja yleisö ovat eri paikoissa ja mahdollisesti eri ajassakin, sillä televisiolähetys on usein ennalta nauhoitettu. 

Television, radion, painotuotteen, interpersonaalisen viestinnän ja yleisöpuheen vertailussa on havaittu, että televisioesiintyminen muistuttaa eri viestintämuodoista eniten kasvokkaisviestintää, koska televisio välittää verbaalisen viestinnän lisäksi myös esiintyjän nonverbaalista viestintää. Nonverbaalinen viestintä vaikuttaa voimakkaasti vaikutelmiin, joita tehdään esimerkiksi puhujan uskottavuudesta tai välittömyydestä. Televisio välittää nonverbaalisen viestinnän lisäksi esiintyjän tunteita ja reaktioita ja se mahdollistaa intiimin visuaalisen kontaktin puhujan ja katsojan välillä.
(ks. Isotalus 1996.)

Katsojat arvioivat ja tekevät päätelmiä televisioesiintyjän luotettavuudesta, luonteesta, persoonallisista ominaisuuksista ja ammattitaidosta. Päätelmiä tehdään esiintyjän verbaalisen ja nonverbaalisen viestinnän, pukeutumisen, ulkonäön ja esiintymisen perusteella. Päätelmiensä perusteella katsojat päättävät, kuinka suhtautuvat asiaan, jota puhuja puhuu. Esiintyminen vaikuttaa myös katsojien kykyyn ymmärtää ja sisäistää tietoa. Sillä on siis suuri merkitys televisiossa. (Isotalus 1996.)

- Mitä taitoja televisioesiintymisessä tarvitaan?

  Televisioesiintymisessä vaaditaan samoja puheviestintätaitoja kuin muissakin esiintymistilanteissa. Lisäksi se vaatii tiettyjä erityistaitoja. Vaikka televisioesiintyjä puhuu suurelle joukolle ihmisiä, hänen puhetapansa tulisi silti olla kuin hän puhuisi yksilölle. Televisiossa katsoja näkee esiintyjän, mutta esiintyjä ei näe katsojia eikä voi saada näiltä välitöntä palautetta esiintymisestään.

Koska televisioesiintymistilanteessa ei ole suoraa vuorovaikutusta esiintyjän ja katsojien välillä, vuorovaikutuksen simulointi nousee tärkeäksi taidoksi. Vuorovaikutusta voidaan simuloida muun muassa katsekontaktin, sinuttelun, tervehdysten, lopputoivotusten tai katsojille soittamisen avulla. Televisionkatsojalle tulee helpommin vuorovaikutteisuuden tunne, jos ohjelmassa on studioyleisö, ja kun joku studioyleisöstä on suorassa vuorovaikutuksessa esiintyjän kanssa.
(Isotalus 1996).

- Hyvä televisioesiintyminen

  Tutkimusten mukaan hyvä televisioesiintyminen koostuu monista yksittäisistä esiintymisen piirteistä. Isotalus (1994) tutki ajankohtaistoimittajien hyvää esiintymistä juontotilanteessa. Tulokset osoittivat, että hyvän televisioesiintymisen piirteitä ovat muun muassa tilanteeseen sopivat ilmeet, eleet, asennot, katsekontakti, kielenkäyttö ja ääni. Toimittajan ilmeissä pitäisi tapahtua luonnollista vaihtelua, ja hymy koetaan positiivisena. Toimittajan asento ei saisi olla liian rento, muttei liian jäykkäkään. Katkeamaton katsekontakti koetaan positiivisena, kunhan katse ei ole tuijottava. Toimittajan puhetavan tulisi olla vaihtelevaa ja artikulaation selkeää ja täsmällistä. (Isotalus 1994.)



PUHETAIDE

Puhetaiteessa on kyse esteettisestä puheviestinnästä. Viestintä on esteettistä, mikäli jokin seuraavista ehdoista toteutuu:

 


  • Viestijä tarkoittaa esiintymisensä esteettiseksi. 
  • Esiintyminen täyttää ne piirteet, joita yleensä pidetään esteettisinä. Kulttuuri määrittää osaltaan sen, millaista viestintää pidetään esteettisenä.
  • Viestintätilanteen vastaanottajat omaksuvat yleisön roolin ja pitävät viestijää esiintyjänä. 


- Mitä taitoja puhetaiteessa tarvitaan?

Esimerkiksi runon lausuminen kuuluu puhetaiteen esiintymistilanteisiin. Puhetaiteen perusta on enemmän tekstissä kuin vaikkapa mediaesiintymisen. Puhuja tulkitsee tekstiä, jolloin hän tarvitsee erityisesti tekstin analysointitaitoja. Lisäksi hänen pitää tuntea kirjallisuutta ja osata valita tilanteeseen sopivia tekstejä. Puhujan tulee myös osata tulkita tekstiä eli välittää kuulijoille ilmaisun keinoin se tulkinta, jonka hän on tekstistä tehnyt. Siinä auttaa muun muassa empaattisuus eli kyky asettautua toisten asemaan ja ymmärtää heidän tunteitaan.

Puhujan tulee myös hallita esiintymistilanne ja olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa. Vuorovaikutus syntyy esimerkiksi kohdentamisesta ja kontaktista, esimerkiksi kuulijaa puhuttelevasta tekstin tulkinnasta, katsekontaktista, ilmeistä ja eleistä. Oman kehon, äänen, ilmeiden ja eleiden hallinta on tärkeää, sillä keho on esiintyjän instrumentti, jonka avulla hän tulkintansa välittää. 


Sivun alkuun