Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | puheviestintä > tietomajakka> esiintyminen > esiintymistilanteet | ||||||||||||
|
Yleisöpuhe |
|
Mediapuhe |
|
Puhetaide |
Yleisöpuhetilanteessa (public speaking) puhuja on yksin yleisön edessä ja usein vastaa tilanteen etenemisestä. Yleisöpuhetilanteita ovat esimerkiksi juhlapuheet, esitelmät, alustukset ja esittelyt. |
|
Yleisöpuheen opetuksessa tehdään usein kahtiajako sisällön ja esittämisen välillä. Esitystaidot liittyvät esityksen pitämiseen ja muotoon. Esimerkiksi puhetyylin valinta, katsekontaktin käyttäminen, eleet, ilmeet, asennot ja äänenkäyttö kuuluvat esitystaitoihin. Sisältötaitoihin kuuluvat muun muassa aiheen valintaan, aiheen käsittelyyn ja argumentointiin liittyvät taidot. Esitystapa ja esityksen sisältö limittyvät kuitenkin toisiinsa. Puhujan roolissa kannattaa miettiä, millainen esitystapa tuo parhaiten esille sisällön.
Yleisöpuhetta varten tarvitaan puheen rakentamisen
taitoja, kuulijoiden analysointitaitoja, havainnollistamisen taitoja
ja kohdentamisen taitoja.
|
Medioitu puheviestintä tarkoittaa kaikkea sitä
puhetta, johon sähköinen media on osallisena. Siihen kuuluvat
muun muassa televisio, radio, puhelin, videoneuvottelu, audiografiikka
sekä multi- ja hypermedia. (Isotalus 1996.)
Medioidun puheviestinnän tarkastelussa on tärkeää
yhdistää siihen interpersonaalisen viestinnän näkökulma.
Medioitua puheviestintää ja interpersonaalista viestintää
onkin tarkasteltu samoista lähtökohdista. Sekä viestinten
(radio ja televisio) seuraaminen että puheviestintä ovat
kumpikin aktiivista toimintaa, ja niiden avulla halutaan esimerkiksi
tuntea sosiaalista yhteyttä, pysytellä mukana yhteiskunnan
menossa, solmia kontakteja toisiin tai viihtyä. (Valo 1994.)
Mediaesiintymisen erikoispiirteenä on suoran vuorovaikutuksen puuttuminen puhujan ja kuuntelijan väliltä. Niinpä vuorovaikutusta pyritään simuloimaan eri tavoin. Vuorovaikutuksen simulointi tarkoittaa, että esiintyjä pyrkii synnyttämään vaikutelman, että hän puhuu läsnäolevalle yleisölle, vaikkei hän näe katsojia/kuuntelijoita. Esimerkiksi televisiossa vuorovaikutusta voidaan simuloida muun muassa katsekontaktin avulla. (Isotalus 1996.)
Radioviestinnässä puhuja puhuu yhdessä
ja kuuntelija kuuntelee toisessa paikassa. Puhujalla ja kuuntelijalla
ei ole näköyhteyttä keskenään. Radioviestintä
on yksisuuntaista, tosin yksisuuntaisuus on myös esimerkiksi
yleisöpuhetilanteen piirre, sillä siinäkin puhuja
puhuu yleisölle, eikä useinkaan saa verbaalista palautetta
kuulijoilta.
Radioesiintyjän äänestä syntyviä käsityksiä
ja vaikutelmia tutkittaessa on havaittu, että hyvää
radioääntä luonnehditaan selkeäksi, vaihtelevaksi,
eloisaksi, vivahteikkaaksi, rauhalliseksi, kohtalaisen matalaksi,
sujuvaksi ja virheettömäksi. Puhujan ääntämisen
tulisi olla huolellista. Puhetilanteeseen sopivuus, voimakkuus,
sopiva persoonallisuus ja luontevuus ovat myös hyvään
radioääneen liitettäviä piirteitä. (Valo
1995.)
Radiossa puhujalla voi olla monenlaisia puhumisen tavoitteita ja muotoja yksinpuhumisesta monen kanssa puhumiseen. Puhuminen voi liukua valmistellusta täysin valmistelemattomaan puhumiseen. Puhuminen voi olla luonteeltaan virallista luentaa tai epävirallista jutustelua. Radio on nykyisin lähentynyt yleisöään, ja monen radioaseman tavoitteena on kuuntelijakeskeinen toiminta. Ohjelmia suunnitellaan eri kohderyhmille ja kuulijoihin ollaan yhä enemmän suorassa yhteydessä puhelimen välityksellä. Radiotoimittajilta vaaditaankin nykyisin samoja puheviestintätaitoja kuin kasvokkaisviestintätilanteessa. (Valo 1995.)
Televisiossa esiintyjä puhuu katsojille, ja viestintä suuntautuu puhujalta yleisölle. Esiintyjä ei näe katsojia, mutta katsojat näkevät esiintyjän. Esiintyjä ja yleisö ovat eri paikoissa ja mahdollisesti eri ajassakin, sillä televisiolähetys on usein ennalta nauhoitettu.
Television, radion, painotuotteen, interpersonaalisen
viestinnän ja yleisöpuheen vertailussa on havaittu, että
televisioesiintyminen muistuttaa eri viestintämuodoista eniten
kasvokkaisviestintää, koska televisio välittää
verbaalisen viestinnän lisäksi myös esiintyjän
nonverbaalista viestintää. Nonverbaalinen viestintä
vaikuttaa voimakkaasti vaikutelmiin, joita tehdään esimerkiksi
puhujan uskottavuudesta tai välittömyydestä. Televisio
välittää nonverbaalisen viestinnän lisäksi
esiintyjän tunteita ja reaktioita ja se mahdollistaa intiimin
visuaalisen kontaktin puhujan ja katsojan välillä.
(ks. Isotalus 1996.)
Katsojat arvioivat ja tekevät päätelmiä televisioesiintyjän luotettavuudesta, luonteesta, persoonallisista ominaisuuksista ja ammattitaidosta. Päätelmiä tehdään esiintyjän verbaalisen ja nonverbaalisen viestinnän, pukeutumisen, ulkonäön ja esiintymisen perusteella. Päätelmiensä perusteella katsojat päättävät, kuinka suhtautuvat asiaan, jota puhuja puhuu. Esiintyminen vaikuttaa myös katsojien kykyyn ymmärtää ja sisäistää tietoa. Sillä on siis suuri merkitys televisiossa. (Isotalus 1996.)
Televisioesiintymisessä vaaditaan samoja puheviestintätaitoja
kuin muissakin esiintymistilanteissa. Lisäksi se vaatii tiettyjä
erityistaitoja. Vaikka televisioesiintyjä puhuu suurelle joukolle
ihmisiä, hänen puhetapansa tulisi silti olla kuin hän
puhuisi yksilölle. Televisiossa katsoja näkee esiintyjän,
mutta esiintyjä ei näe katsojia eikä voi saada näiltä
välitöntä palautetta esiintymisestään.
Koska televisioesiintymistilanteessa ei ole suoraa vuorovaikutusta
esiintyjän ja katsojien välillä, vuorovaikutuksen
simulointi nousee tärkeäksi taidoksi. Vuorovaikutusta
voidaan simuloida muun muassa katsekontaktin, sinuttelun, tervehdysten,
lopputoivotusten tai katsojille soittamisen avulla. Televisionkatsojalle
tulee helpommin vuorovaikutteisuuden tunne, jos ohjelmassa on
studioyleisö, ja kun joku studioyleisöstä on suorassa
vuorovaikutuksessa esiintyjän kanssa.
(Isotalus 1996).
Tutkimusten mukaan hyvä televisioesiintyminen koostuu monista yksittäisistä esiintymisen piirteistä. Isotalus (1994) tutki ajankohtaistoimittajien hyvää esiintymistä juontotilanteessa. Tulokset osoittivat, että hyvän televisioesiintymisen piirteitä ovat muun muassa tilanteeseen sopivat ilmeet, eleet, asennot, katsekontakti, kielenkäyttö ja ääni. Toimittajan ilmeissä pitäisi tapahtua luonnollista vaihtelua, ja hymy koetaan positiivisena. Toimittajan asento ei saisi olla liian rento, muttei liian jäykkäkään. Katkeamaton katsekontakti koetaan positiivisena, kunhan katse ei ole tuijottava. Toimittajan puhetavan tulisi olla vaihtelevaa ja artikulaation selkeää ja täsmällistä. (Isotalus 1994.)
Puhetaiteessa on kyse esteettisestä puheviestinnästä.
Viestintä on esteettistä, mikäli jokin seuraavista
ehdoista toteutuu:
|
|
Esimerkiksi runon lausuminen kuuluu puhetaiteen esiintymistilanteisiin.
Puhetaiteen perusta on enemmän tekstissä kuin vaikkapa mediaesiintymisen.
Puhuja tulkitsee tekstiä, jolloin hän tarvitsee erityisesti
tekstin analysointitaitoja. Lisäksi hänen pitää
tuntea kirjallisuutta ja osata valita tilanteeseen sopivia tekstejä.
Puhujan tulee myös osata tulkita tekstiä eli välittää
kuulijoille ilmaisun keinoin se tulkinta, jonka hän on tekstistä
tehnyt. Siinä auttaa muun muassa empaattisuus eli kyky asettautua
toisten asemaan ja ymmärtää heidän tunteitaan.
Puhujan tulee myös hallita esiintymistilanne ja olla vuorovaikutuksessa
yleisön kanssa. Vuorovaikutus syntyy esimerkiksi kohdentamisesta
ja kontaktista, esimerkiksi kuulijaa puhuttelevasta tekstin tulkinnasta,
katsekontaktista, ilmeistä ja eleistä. Oman kehon,
äänen, ilmeiden ja eleiden hallinta on tärkeää,
sillä keho on esiintyjän instrumentti, jonka avulla hän
tulkintansa välittää.