Seuraavassa nuijan kopautusta merkitään (X):llä. Ehdotukset koollekutsujan ja puheenjohtajan sanamuodoiksi ovat viitteellisiä.
Kokouksen avaa yleensä koollekutsuja kolmella nuijan kopautuksella. Koollekutsuja on se henkilö, joka on allekirjoittanut kokouskutsun. Avaaja toteaa lyhyesti kokouksen avatuksi ja toivottaa osallistujat tervetulleiksi. Suurehkoissa kokouksissa alkupuheenvuoro voi olla pitkäkin, mutta yleensä lyhyt toteamus riittää:
Alkutoimiin voi liittyä myös rituaaleja, musiikkia tms. kokouksesta riippuen. Esimerkiksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous alkaa avajaisjumalanpalveluksella, mikä myös kirjataan siitä laadittavaan pöytäkirjaan (ks. tästä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous. Keskustelupöytäkirja. Kevätistuntokausi 2002.) Monet poliittiset järjestöt aloittavat kokouksensa niin ikään laululla.
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden ehdot määritellään yhdistyslain velvoittamana yhdistyksen säännöissä. Yhdistyslain mukaan päätösvaltaa kokouksessa käyttävät läsnäolijat. Lain sanamuoto (16 § Päätösvallan käyttäjät: "Päätösvalta yhdistyksessä kuuluu sen jäsenille.") viittaa monikkomuotoisena siihen, että periaatteessa kaksi henkilöä riittäisi päätöksentekoon, ellei säännöissä toisin määrättäisi. Käytännössä ei kuitenkaan ole järkevää pitää kokousta kovin vähäisellä osanottajajoukolla.
Laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen on kolmivaiheinen:
Toisinaan laillisuuden ja päätösvaltaisuuden ehdot eivät täyty. Tähän on kolme pääasiallista syytä:
Tällöin puheenjohtajan on todettava tilanne eli laillisuuden ja päätösvaltaisuuden puuttuminen ja lopetettava kokous. Mikäli puheenjohtaja kuitenkin jatkaa kokousta, jossa laillisuuden ja päätösvaltaisuuden ehdot eivät täyty, tehdyt päätökset ovat tästä eteenpäin moitteenvaraisia.
Laillisuuden ja päätösvallan puuttuminen voi johtua myös siitä, että käsiteltäväksi otettavaa päätösasiaa ei ole mainittu kokouskutsussa. Tämä koskee niitä tapauksia, joissa yhdistyslaki (2324 §) antaa määräyksiä siitä, mitkä asiat on aina erikseen mainittava kokouskutsussa. Näitä ovat mm. yhdistyksen sääntöjen muuttaminen, kiinteistön luovuttaminen tai osto sekä mm. yhdistyksen purkaminen.
Järjestäytymisellä tarkoitetaan kokousvirkailijoiden valintaa eli kokoukselle tarpeellisten toimihenkilöiden valintaa. Kokousvirkailijoita ovat puheenjohtaja, sihteeri, pöytäkirjantarkastajat ja ääntenlaskijat.
Esityslistalla tarkoitetaan ennalta valmisteltua ja kokouksessa kohdassa "esityslistan hyväksyminen" hyväksyttyä luetteloa kokouksessa käsiteltävistä asioista niiden käsittelyjärjestyksessä. Esityslista on tärkeä asiakirja. Asioiden käsittelyjärjestys kokouksessa määräytyy esityslistan mukaan.
Esityslista voidaan lähettää kokouskutsun mukana. Muutoin
se heijastetaan piirtoheittimellä taululle, esitetään Power
Point -esityksenä, jaetaan monisteena tai luetaan osanottajille ennen
hyväksymistä. Esityslista hyväksytään joko sellaisenaan
tai muutettuna. Muutosehdotus voi koskea päätösasioiden
käsittelyjärjestyksen muuttamista, asian lisäämistä
esityslistalle tai asian poistamista esityslistalta. Esityslista hyväksytään seuraavin sanoin:
Kun esityslista on hyväksytty, sitä voidaan kokouksen kuluessa muuttaa ainoastaan kokouksen päätöksellä. Esityslistan muuttamista kesken kokousta ehdotetaan työjärjestyspuheenvuorossa.
Esityslista ja työjärjestys eivät tarkoita samaa, vaikka usein pöytäkirjoissa näkeekin sanamuodon: "Esityslista hyväksyttiin työjärjestykseksi."
Alkutoimien viimeisenä kohtana voi olla edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen. Tämä kohta on alkutoimissa, elleivät erikseen valitut pöytäkirjantarkastajat tarkasta pöytäkirjaa. Harvinaisin tapa on pöytäkirjan tarkastaminen heti, samassa kokouksessa, kokouksen viimeisenä toimena. Silloin, kun pöytäkirjanote tarvitaan heti, on hyvä tietää, että tämäkin tapa on mahdollinen ja laillinen. Ks. pöytäkirjalajit.
Pöytäkirjantarkastamistapa voidaan vapaasti valita näistä kolmesta edellä mainitusta mahdollisuudesta. Yhdistyslaki (31 §) määrää ainoastaan, että puheenjohtajan on huolehdittava siitä, että kokouksesta laaditaan päivätty, puheenjohtajan ja kahden pöytäkirjantarkastajan allekirjoittama tai kokouksen itsensä tarkastama pöytäkirja.
Nykyään on tavallisinta, että kaksi erikseen valittua pöytäkirjantarkastajaa tarkastaa sihteerin laatiman pöytäkirjan ennen seuraavaa kokousta. Niinpä tätä alkutoimien kohtaa ("edellisen kokouksen pöytäkirjan tarkastaminen") tapaa yhä harvemmin esityslistoissa.
Huom. oikeakielisyys:
Verbi on ´tarkastaa (pöytäkirja)´; siitä yhdyssana
´pöytäkirjantarkastaja´. Yhdistyslaissa (1990),
31 §:ssä puhutaan pöytäkirjan tarkastamisesta; tästä
syystä Kielitoimisto on päätynyt uudestaan suosittelemaan
a:llistä kirjoitusasua (Kielikello 3/1989). Muistutettakoon, että
muotoja ´tarkistaa (pöytäkirja)´ ja ´pöytäkirjantarkistaja´
käytettiin aiemmassa lainsäädännössä (yhdistyslaki
14 §; kunnallislaki 31 §), siksi i:llisiä muotoja näkyy
yhä silloin tällöin.