Jyväskylän yliopisto Kielikeskus kielikompassi | tietomajakka
 

Etusivu

Ohjeet

Perusteita

Kuunteleminen

Valmistautuminen

Kohdentaminen

Havainnollistaminen

Argumentointi

Esiintyminen

Ryhmäviestintä

 

ESIINTYMINEN

A. MINÄ ESIINTYJÄNÄ

 


1. Listaa, mitkä ovat mielestäsi esiintymisesi
a) vahvuuksia, hyviä puolia (3-5 kpl)
b) kehitettäviä puolia (3-5 kpl)

2. Lue puheviestinnän sivuilta tavoitteen asettelusta ja mieti, mitkä voisivat olla omia tavoitteita taitoharjoittelussasi. Mieti ja listaa 3-5 konkreettista taitotavoitetta.

3. Lue puheviestinnän sivuilta palautteen merkityksestä ja pohdi tämän pohjalta, millaista palautetta/arviointia haluaisit esiintymisestäsi
a) opettajalta/opiskelijatovereilta/videoista/itsearviointi
b) suullista/kirjallista
c) mistä asioista erityisesti

B. ASENNOITUMINEN ESIINTYMISEEN


Pohdi, mitä puhuja ja kuuntelija ajattelevat, kun…

1. Esiintyjä huomaa yleisön katsovan häntä hiirenhiljaa.
2. Esiintyjä huomaa joidenkin kuuntelijoiden liikehtivän levottomasti.
3. Esiintyjä havaitsee yleisön kasvoilla hämmästyneitä ilmeitä.
4. Esiintyjä havaitsee yleisön hymyilevän hänelle.
5. Esiintyjä huomaa, että pari kuuntelijaa lähtee kesken esityksen pois.
6. Esiintyjä huomaa, että jotkut yleisön joukossa kuiskuttelevat vieressä istuvien kanssa.
7. Kuuntelijat pyytävät puheenvuoroja ja haluavat kommentoida ja kysellä esiintyjän aiheesta lisätietoja.
8. Esiintyjä näkee joidenkin haukottelevan ja pitävän silmiänsä kiinni.

Kirjoita lyhyt "ajatuskupla" sekä esiintyjän että kuuntelijan ajatuksista kullakin hetkellä


C. ESIINTYJÄN ANALYYSI


Valitse kohteeksesi puhuja televisiosta, luentosaleista tai mistä tahansa puhetilaisuudesta. Tärkeää on, että pääset tarkkailemaan hänen yleisöpuhettaan helposti, riittävän pitkään ja muistiinpanoja tehden. Raportoi kirjallisesti havaintojasi, käsityksiäsi ja vaikutelmiasi.

Analysoi esiintyjän
1. puhumisen tavoite
2. suhtautuminen omaan aiheeseen
3. suhtautuminen omaan esiintyjän rooliin
4. suhtautuminen yleisöön
5. keinot tehdä asia ymmärrettäväksi
6. keinot tehdä asia kiinnostavaksi
7. verbaalisen viestinnän tyypilliset piirteet
8. nonverbaalisen viestinnän tyypilliset piirteet
9. Millaisen kokonaisarvion annat esiintymisestä?


D. ERILAISIA ESIINTYJIÄ

Lue esiintymisen, esiintymistaitojen ja esiintymistilanteiden sivut. Valitse tarkkailusi kohteeksi yksi esiintyjä puhetaiteen, yksi julkisen puheen sekä yksi mediaesiintymisen alueilta. Vertaile näitä esiintymistilanteita keskenään. Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

1. Millä tavalla esiintymistilanteet eroavat toisistaan? Mikä on luontaista kullekin esiintymistilanteelle? 
2. Miten esiintyjä suhtautuu yleisöön kussakin tilanteessa, onko hän vuorovaikutuksessa yleisön kanssa? Miten vuorovaikutus ilmenee? 
3. Millaisia esiintymistaitoja esiintyjä tarvitsee kussakin tilanteessa? Millaiset taidot ovat yhteisiä kaikille esiintymistilanteille?



E. KARISMAATTINEN ESIINTYJÄ

Pohdi, millainen on mielestäsi karismaattinen esiintyjä. Miksi toiset tuntuvat olevan karismaattisempia esiintyjiä kuin toiset? Käytä pohdinnassasi esimerkkinä jotakuta esiintyjää, jota pidät karismaattisena. Analysoi ja erittele, mistä hänen karismaattisuutensa koostuu. Valitse lisäksi seuraavista vaihtoehdoista viisi parasta, joiden avulla teet itsestäsi mahdollisimman karismaattisen ja säteilevän esiintyjän. "Mausteita" voit valita kolme.

100 %:nen läsnäolo
asian takana oleminen
luotettavuus
rehellisyys
sympaattisuus
huumorintaju
nokkeluus
spontaanisuus
tiivis kontakti kuuntelijoihin
uroteot
hyvä maine
puhdas rikosrekisteri
ystävällisyys
innostuneisuus
iloisuus

Mausteet

tyylikäs pukeutuminen
huoliteltu ulkonäkö
hieno kampaus
tyylikkäät silmälasit
piilolinssit
uusin presentaatio-ohjelma
ilmeikkäät kasvot
joku muu __________


F. PUHEENVUORON KUUNTELEMISTEHTÄVÄ


Lukekaa valmistautumisen sivut ja valmistakaa kumpikin viiden minuutin mittainen informatiivinen kouluttajan puheenvuoro. Puheen tavoitteena on opettaa jokin tietty, rajattu sisältö kohderyhmälle. Voitte valita puheen sisällön itse.

Nauhoittakaa puheenne videolle. Katsokaa toistenne puheet videolta ja analysoikaa toistenne puheet oheisen lomakkeen avulla. Palauttakaa videonauhat sekä analysointilomakkeet opettajalle.

1. Mitkä ovat puheenvuoron pääkohtia:

*
*
*

2. Arvioi, missä määrin puheenvuoro

ei ota kuuntelijaa
huomioon

1 2 3 4 5

on kuuntelijan huomioon ottava

ei ole havainnollinen

1 2 3 4 5

on havainnollinen

on jäsentymätön

1 2 3 4 5

on jäsennelty


3. Mikä on puhujan hyvä puoli tässä esiintymisessä?


4. Mikä on puhujan kehitettävä puoli tässä esiintymisessä?



5. Mikä puheenvuorossa mielestäsi edisti oppimista, mikä ei?






G. ESIINTYJÄN MUOTOKUVA


Tehtävän tavoitteena on oppia erittelemään esiintymiseen ja esiintyjästä saatavaan vaikutelmaan vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena on tutkia yhden esiintyjän verbaalista ja nonverbaalista viestintää "suurennuslasilla" mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Materiaaliksi tarvitaan 10-15 min. kuvanauhoitettua esiintyjän puheviestintää. Se voi olla koottu useasta ohjelmasta tai ohjelman eri vaiheista. Kuvassa pitää näkyä myös kasvojen ilmeet ja katseet. Tallennus omatoimisesti. Pohtikaa millaisia piirteitä on havaittavissa esiintyjän kielenkäytössä, äänessä, katseessa, ilmeissä, eleissä, asennoissa ja liikkumisessa ? Mikä on juuri tälle esiintyjälle tyypillistä?

Kootkaa havaintojenne pohjalta suppea raportti, jonka voi palauttaa videoituna. Esittely voi kestää 10-15 min. Havainnointitarkkuuden lisäämiseksi on hyvä tutkia erikseen kieltä (kirjainnetaan puhetta 2-3 min), ääntä (kuva pois) ja sanatonta ilmaisua (ääni pois). Palauttakaa työstä myös korkeintaan liuskan mittainen esitystä tukeva teksti, joka voi olla esimerkiksi tiivistelmä tai kooste tuloksista.

Esiintyjäehdotuksia:

  • tv-esiintyjiä, esimerkiksi visailujuontajia, haastattelijoita, toimittajia, joilla on spontaania puhetta ja muutoksia sanattomassa viestinnässä esiintymisen aikana

  • muita aitoja, oikeita esiintyjiä (ei siis fiktiivisiä hahmoja)

Raportin jäsentelyehdotus:

1. Tausta: tietoja esiintyjästä (ikä, koulutus yms.), ohjelmatyypin esittelyä, esiintyjän rooli ohjelmassa
2. Menetelmä: mistä tallennettiin, miten havainnointi tehtiin
3. Tulokset: mitä havainnoimalla saatiin selville
4. Pohdintaa, yhteenvetoa: millainen muotokuva syntyy, mitkä viestinnän piirteet vaikuttavat eniten esiintyjästä syntyviin vaikutelmiin ja mielikuviin, arvio työn onnistumisesta.

H. TIEDOTTAVA PUHEENVUORO


Lue itseopiskelumateriaalista esiintymiseen liittyvä osuus. Valitse sen jälkeen jokin oman opiskelualasi käsite, jonka merkitystä haluat selvittää sellaiselle kuulijakunnalle, joka koostuu eri tieteenalan edustajista kuin mitä itse edustat. Voit rajata kuulijakuntaa tarkemmin, esimerkiksi tietyn kongressin osanottajat jne. Mieti, miksi heidän on hyvä tietää käsitteen merkitys.

Rakenna johdonmukaisesti etenevä 5 minuutin mittainen tiedottava puheenvuoro. Aseta itsellesi tavoitteet puheenvuoroa varten. Videoi puheenvuorosi. Katso videoitu käsitteen määrittelysi ja vastaa sähköpostitse seuraaviin kysymyksiin:

1) Mitkä olivat esiintymistaidolliset tavoitteet, jotka asetit oman alan käsitteen esittämiselle?
2) Miten asettamasi tavoitteet kuuluvat ja näkyvät esiintymisessäsi?
3) Mitkä ovat tämän puhe-esitykset parhaita puolia?
4) Miten tätä puheenvuoroa voisi mielestäsi kehittää?
5) Millaista palautetta haluaisit saada omasta puheenvuorostasi?
6) Mitä esiintymisen taitoja haluaisit kehittää jatkossa?
7) Miten kehität kohdassa 6 esittämiäsi esiintymisen taitoja jatkossa?

Analysoi lisäksi videoimasi puhenvuoro alla olevan lomakkeen avulla.

PALAUTELOMAKE 1

1. Kielenkäyttö

2. Äänenkäyttö

3. Sanaton ilmaisu

4. Jäsentely

5. Kohdentaminen ja kontakti

6. Vahvuuksia esiintyjänä

7. Kehitettäviä puolia


I. VIIKON VINKKI


Valitse Jyväskylästä jokin itseäsi kiinnostava tapahtuma tai tilaisuus, johon haluaisit osallistua (esimerkiksi elokuva, konsertti, näyttely, luento, teatteriesitys, urheilutapahtuma). Laadi lyhyt, noin kahden minuutin mittainen ytimekäs ja johdonmukainen puheenvuoro, jossa perustelet, miksi tilaisuuteen kannattaa osallistua. Valitse itse kohdeyleisö (esimerkiksi Jyväskylään saapuvat turistit, työpaikan ohjelmavastaava, ainejärjestön edustaja jne.)

Rakenne:
1) Mitä, missä, milloin tapahtuu?
2) Kolme perustelua, miksi tapahtumaan tai tilaisuuteen kannattaa osallistua.
3) Tiivistävä lopetus.

PALAUTELOMAKE 2

1) Millainen on puheenvuoron rakenne?

2) Millaisia perusteluja puhuja käyttää? Vetoaako hän kuulijoiden järkeen vai tunteisiin?

3) Kuinka vakuuttava puhuja mielestäsi on?

4) Mitä kehitettävää tässä puheenvuorossa on?

5) Mitkä ovat tämän puheenvuoron parhaita puolia?


J. TILANNEPUHE


Lue itseopiskelumateriaalin esiintymistä käsittelevä osuus. Valmistele   3-5 minuutin mittainen tilannepuhe, joka voi olla:

1) informatiivinen puhe esimerkiksi avajaiset, käyttöön vihkiminen, harjannostajaiset, stipendien jako, taideteoksen paljastus, jne.
2) viihteellinen puhe esimerkiksi vappu- tai kevätpuhe, puuropuhe, pöytäpuhe, stand-up komiikkaa jne.
3) kontaktipuhe, joka on kohdennettu tietylle henkilölle esim. onnittelu-, lähtiäis-, kiitospuhe, puhe morsiamelle ja sulhaselle, puhe väittelijälle karonkassa, muistopuhe jne.

Valmistautuessasi tee tilanneanalyysi, jossa vastaat seuraaviin kysymyksiin kirjallisesti:

1.) Millainen tilaisuus on? Kuka sen järjestää? Missä se pidetään? Milloin (aamu, ilta, arki, pyhä) Miten pukeudutaan? Mitä muuta ohjelmaa on? Mitä tarjoilua?
Sävy (juhlallinen - epämuodollinen)? Keitä osallistuu?
2.) Mikä on puheenpitäjän rooli? Keitä edustaa? Mitä häneltä odotetaan? Missä vaiheessa tilannetta puhe on?
3.) Kenelle puhe kohdistetaan? Tietylle henkilölle vai ryhmälle? Onko muuta yleisöä? Keitä on puhuteltava ensin?

Videoi oma puheenvuorosi ja vaihda videoita parisi kanssa. Antakaa palautetta toistenne puheenvuoroista palautelomakkeen 1 avulla. Videoikaa palautekeskustelu, jossa annatte toisillenne suullisen palautteen katsomanne perusteella. Puheenpitäjä saa kommentoida saamaansa palautetta (oletko samaa vai eri mieltä palautteenantajan kanssa?) Palauttakaa opettajalle kirjallinen tilanneanalyysi, videoidut puheenvuorot sekä videoitu palautekeskustelu

K. MITEN JÄNNITÄN?


Lue esiintymisjännityksen sivut. Kuvaile omaa jännittämistäsi erilaisissa esiintymistilanteissa. Miten jännitys ilmenee? Vaihteleeko jännityksen määrä eri tilanteissa? Mistä se voisi johtua? Valitse sen jälkeen seuraavasta luettelosta kuusi vaihtoehtoa, jotka sopisivat oman esiintymisjännityksesi lieventämiseen parhaiten. Perustele vastauksesi.

Esiintyjä voi helpottaa jännitystään

  • tekemällä etukäteen syvähengitysharjoituksia ja rentoutumisharjoituksia

  • tekemällä myönteisiä mielikuvaharjoituksia

  • opettelemalla tuntemaan oman "ramppikuumeensa"

  • hyväksymällä oman esiintymisjännityksensä

  • tulkitsemalla vireytymisensä myönteisesti

  • hakeutumalla esiintymistilanteisiin, hankkimalla kokemusta

  • hankkimalla erityisesti myönteisiä esiintymiskokemuksia

  • opettelemalla esiintymisen taitoja

  • pohtimalla, millainen esiintyjä oikeastaan on eli oman esiintyjäkuvan selkiyttäminen

  • tiedostamalla, mikä on vaikuttanut omaan esiintyjäkuvaan (esim. mallit, kielteiset kokemukset, palautteen puute, vähäinen kokemus)

  • myönteisten muistojen mieleen palauttaminen

  • valmistautumalla hyvin: puhumisella selkeä tavoite, aihe hallinnassa, sanoma kohdennettu juuri ko. yleisölle, havainnollistaminen ja pukeutuminen suunniteltu, jne.

  • lisäämällä turvallisuuden tunnetta tutustumalla etukäteen myös esiintymispaikkaan, juttelemalla jonkun yleisön jäsenen kanssa

  • vähentämällä itsetarkkailua, päähuomio vuorovaikutukseen (miten asia menee perille, miten se menisi paremmin)

  • vaihtamalla näkökulmaa: jos olisin yleisössä, mitä ajattelisin

  • kaverin apu (esim. tulee tilanteeseen mukaan tueksi, juttelee esiintymisestä etukäteen, suhteuttaa)

  • käyttämällä huumoria esiintymistilanteessa

  • olemalla sallivainen itseä kohtaan: antaa itselleen mahdollisuuden olla aloitteleva esiintyjä, erehtyminen on inhimillistä