Jyväskylän yliopisto Kielikeskus | kielikompassi | tietomajakka | ||||||||||||||||||||||||||||
|
ESIINTYMINEN A. MINÄ ESIINTYJÄNÄ
2. Lue puheviestinnän sivuilta tavoitteen asettelusta ja mieti,
mitkä voisivat olla omia tavoitteita taitoharjoittelussasi. Mieti
ja listaa 3-5 konkreettista taitotavoitetta. 3. Lue puheviestinnän sivuilta palautteen merkityksestä ja
pohdi tämän pohjalta, millaista palautetta/arviointia haluaisit
esiintymisestäsi B. ASENNOITUMINEN ESIINTYMISEEN
1. Esiintyjä huomaa yleisön katsovan häntä hiirenhiljaa. Kirjoita lyhyt "ajatuskupla" sekä esiintyjän että kuuntelijan ajatuksista kullakin hetkellä
|
100 %:nen läsnäolo |
Mausteet tyylikäs pukeutuminen |
Lukekaa valmistautumisen sivut ja valmistakaa kumpikin viiden minuutin
mittainen informatiivinen kouluttajan puheenvuoro. Puheen tavoitteena
on opettaa jokin tietty, rajattu sisältö kohderyhmälle.
Voitte valita puheen sisällön itse.
Nauhoittakaa puheenne videolle. Katsokaa toistenne puheet videolta ja analysoikaa toistenne puheet oheisen lomakkeen avulla. Palauttakaa videonauhat sekä analysointilomakkeet opettajalle.
1. Mitkä ovat puheenvuoron pääkohtia:
*2. Arvioi, missä määrin puheenvuoro
ei ota kuuntelijaa |
1 2 3 4 5 |
on kuuntelijan huomioon ottava |
ei ole havainnollinen |
1 2 3 4 5 |
on havainnollinen |
on jäsentymätön |
1 2 3 4 5 |
on jäsennelty |
3. Mikä on puhujan hyvä puoli tässä esiintymisessä?
4. Mikä on puhujan kehitettävä puoli tässä esiintymisessä?
5. Mikä puheenvuorossa mielestäsi edisti oppimista, mikä ei?
Tehtävän tavoitteena on oppia erittelemään esiintymiseen
ja esiintyjästä saatavaan vaikutelmaan vaikuttavia tekijöitä.
Tarkoituksena on tutkia yhden esiintyjän verbaalista ja nonverbaalista
viestintää "suurennuslasilla" mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
Materiaaliksi tarvitaan 10-15 min. kuvanauhoitettua esiintyjän
puheviestintää. Se voi olla koottu useasta ohjelmasta tai
ohjelman eri vaiheista. Kuvassa pitää näkyä myös
kasvojen ilmeet ja katseet. Tallennus omatoimisesti. Pohtikaa millaisia
piirteitä on havaittavissa esiintyjän kielenkäytössä,
äänessä, katseessa, ilmeissä, eleissä, asennoissa
ja liikkumisessa ? Mikä on juuri tälle esiintyjälle tyypillistä?
Kootkaa havaintojenne pohjalta suppea raportti, jonka voi palauttaa videoituna. Esittely voi kestää 10-15 min. Havainnointitarkkuuden lisäämiseksi on hyvä tutkia erikseen kieltä (kirjainnetaan puhetta 2-3 min), ääntä (kuva pois) ja sanatonta ilmaisua (ääni pois). Palauttakaa työstä myös korkeintaan liuskan mittainen esitystä tukeva teksti, joka voi olla esimerkiksi tiivistelmä tai kooste tuloksista.
Esiintyjäehdotuksia:
tv-esiintyjiä, esimerkiksi visailujuontajia, haastattelijoita, toimittajia, joilla on spontaania puhetta ja muutoksia sanattomassa viestinnässä esiintymisen aikana
muita aitoja, oikeita esiintyjiä (ei siis fiktiivisiä hahmoja)
Raportin jäsentelyehdotus:
1. Tausta: tietoja esiintyjästä (ikä, koulutus yms.),
ohjelmatyypin esittelyä, esiintyjän rooli ohjelmassa
2. Menetelmä: mistä tallennettiin, miten havainnointi tehtiin
3. Tulokset: mitä havainnoimalla saatiin selville
4. Pohdintaa, yhteenvetoa: millainen muotokuva syntyy, mitkä viestinnän
piirteet vaikuttavat eniten esiintyjästä syntyviin vaikutelmiin
ja mielikuviin, arvio työn onnistumisesta.
Lue itseopiskelumateriaalista esiintymiseen liittyvä osuus. Valitse
sen jälkeen jokin oman opiskelualasi käsite, jonka merkitystä
haluat selvittää sellaiselle kuulijakunnalle, joka koostuu
eri tieteenalan edustajista kuin mitä itse edustat. Voit rajata
kuulijakuntaa tarkemmin, esimerkiksi tietyn kongressin osanottajat jne.
Mieti, miksi heidän on hyvä tietää käsitteen
merkitys.
Rakenna johdonmukaisesti etenevä 5 minuutin mittainen tiedottava puheenvuoro. Aseta itsellesi tavoitteet puheenvuoroa varten. Videoi puheenvuorosi. Katso videoitu käsitteen määrittelysi ja vastaa sähköpostitse seuraaviin kysymyksiin:
1) Mitkä olivat esiintymistaidolliset tavoitteet, jotka asetit
oman alan käsitteen esittämiselle?
2) Miten asettamasi tavoitteet kuuluvat ja näkyvät esiintymisessäsi?
3) Mitkä ovat tämän puhe-esitykset parhaita puolia?
4) Miten tätä puheenvuoroa voisi mielestäsi kehittää?
5) Millaista palautetta haluaisit saada omasta puheenvuorostasi?
6) Mitä esiintymisen taitoja haluaisit kehittää jatkossa?
7) Miten kehität kohdassa 6 esittämiäsi esiintymisen
taitoja jatkossa?
Analysoi lisäksi videoimasi puhenvuoro alla olevan lomakkeen avulla.
PALAUTELOMAKE 1 |
1. Kielenkäyttö |
2. Äänenkäyttö |
3. Sanaton ilmaisu |
4. Jäsentely |
5. Kohdentaminen ja kontakti |
6. Vahvuuksia esiintyjänä |
7. Kehitettäviä puolia |
Valitse Jyväskylästä jokin itseäsi kiinnostava tapahtuma
tai tilaisuus, johon haluaisit osallistua (esimerkiksi elokuva, konsertti,
näyttely, luento, teatteriesitys, urheilutapahtuma). Laadi lyhyt,
noin kahden minuutin mittainen ytimekäs ja johdonmukainen puheenvuoro,
jossa perustelet, miksi tilaisuuteen kannattaa osallistua. Valitse itse
kohdeyleisö (esimerkiksi Jyväskylään saapuvat turistit,
työpaikan ohjelmavastaava, ainejärjestön edustaja jne.)
Rakenne:
1) Mitä, missä, milloin tapahtuu?
2) Kolme perustelua, miksi tapahtumaan tai tilaisuuteen kannattaa osallistua.
3) Tiivistävä lopetus.
PALAUTELOMAKE 2 |
1) Millainen on puheenvuoron rakenne? |
2) Millaisia perusteluja puhuja käyttää? Vetoaako
hän kuulijoiden järkeen vai tunteisiin? |
3) Kuinka vakuuttava puhuja mielestäsi on? |
4) Mitä kehitettävää tässä puheenvuorossa
on? |
5) Mitkä ovat tämän puheenvuoron parhaita puolia? |
Lue itseopiskelumateriaalin esiintymistä käsittelevä
osuus. Valmistele 3-5 minuutin mittainen tilannepuhe, joka voi
olla:
1) informatiivinen puhe esimerkiksi avajaiset, käyttöön
vihkiminen, harjannostajaiset, stipendien jako, taideteoksen paljastus,
jne.
2) viihteellinen puhe esimerkiksi vappu- tai kevätpuhe, puuropuhe,
pöytäpuhe, stand-up komiikkaa jne.
3) kontaktipuhe, joka on kohdennettu tietylle henkilölle esim.
onnittelu-, lähtiäis-, kiitospuhe, puhe morsiamelle ja sulhaselle,
puhe väittelijälle karonkassa, muistopuhe jne.
Valmistautuessasi tee tilanneanalyysi, jossa vastaat seuraaviin kysymyksiin
kirjallisesti:
1.) Millainen tilaisuus on? Kuka sen järjestää? Missä
se pidetään? Milloin (aamu, ilta, arki, pyhä) Miten pukeudutaan?
Mitä muuta ohjelmaa on? Mitä tarjoilua?
Sävy (juhlallinen - epämuodollinen)? Keitä osallistuu?
2.) Mikä on puheenpitäjän rooli? Keitä edustaa?
Mitä häneltä odotetaan? Missä vaiheessa tilannetta
puhe on?
3.) Kenelle puhe kohdistetaan? Tietylle henkilölle vai ryhmälle?
Onko muuta yleisöä? Keitä on puhuteltava ensin?
Videoi oma puheenvuorosi ja vaihda videoita parisi kanssa. Antakaa palautetta toistenne puheenvuoroista palautelomakkeen 1 avulla. Videoikaa palautekeskustelu, jossa annatte toisillenne suullisen palautteen katsomanne perusteella. Puheenpitäjä saa kommentoida saamaansa palautetta (oletko samaa vai eri mieltä palautteenantajan kanssa?) Palauttakaa opettajalle kirjallinen tilanneanalyysi, videoidut puheenvuorot sekä videoitu palautekeskustelu
Lue esiintymisjännityksen sivut. Kuvaile omaa jännittämistäsi
erilaisissa esiintymistilanteissa. Miten jännitys ilmenee? Vaihteleeko
jännityksen määrä eri tilanteissa? Mistä se
voisi johtua? Valitse sen jälkeen seuraavasta luettelosta kuusi
vaihtoehtoa, jotka sopisivat oman esiintymisjännityksesi lieventämiseen
parhaiten. Perustele vastauksesi.
Esiintyjä voi helpottaa jännitystään
tekemällä etukäteen syvähengitysharjoituksia ja rentoutumisharjoituksia
tekemällä myönteisiä mielikuvaharjoituksia
opettelemalla tuntemaan oman "ramppikuumeensa"
hyväksymällä oman esiintymisjännityksensä
tulkitsemalla vireytymisensä myönteisesti
hakeutumalla esiintymistilanteisiin, hankkimalla kokemusta
hankkimalla erityisesti myönteisiä esiintymiskokemuksia
opettelemalla esiintymisen taitoja
pohtimalla, millainen esiintyjä oikeastaan on eli oman esiintyjäkuvan selkiyttäminen
tiedostamalla, mikä on vaikuttanut omaan esiintyjäkuvaan (esim. mallit, kielteiset kokemukset, palautteen puute, vähäinen kokemus)
myönteisten muistojen mieleen palauttaminen
valmistautumalla hyvin: puhumisella selkeä tavoite, aihe hallinnassa, sanoma kohdennettu juuri ko. yleisölle, havainnollistaminen ja pukeutuminen suunniteltu, jne.
lisäämällä turvallisuuden tunnetta tutustumalla etukäteen myös esiintymispaikkaan, juttelemalla jonkun yleisön jäsenen kanssa
vähentämällä itsetarkkailua, päähuomio vuorovaikutukseen (miten asia menee perille, miten se menisi paremmin)
vaihtamalla näkökulmaa: jos olisin yleisössä, mitä ajattelisin
kaverin apu (esim. tulee tilanteeseen mukaan tueksi, juttelee esiintymisestä etukäteen, suhteuttaa)
käyttämällä huumoria esiintymistilanteessa
olemalla sallivainen itseä kohtaan: antaa itselleen mahdollisuuden olla aloitteleva esiintyjä, erehtyminen on inhimillistä