A. MAINOSANALYYSI



Lue argumentoinnin sivut. Tarkastele valitsemiasi televisio- tai radiomainoksia,
jossa käytetään puheviestintää. Laadi noin
kahden sivun mittainen raportti, jossa pohdit mainoksessa käytettävää
argumentointia. Millaisilla argumentoinnin keinoilla katsojiin pyritään
vetoamaan? Kuinka hyvin uskot mainoksen vaikuttavan katsojiin / kuulijoihin?
Nauhoita tai äänitä kolme mainosta ja liitä materiaali
analysointisi liitteeksi.
B. VAIKUTAN PUHEELLA

Lue valmistautumisen, kohdentamisen, havainnollistamisen ja argumentoinnin
sivut. Valmista melko lyhyt, 3-4 min kestävä puheenvuoro valitsemastasi
aiheesta. Rajaa tavoitteesi ja sanottavasi käytettävissä
olevaan aikaan nähden. Tavoitteenasi on vaikuttaa kuuntelijoiden
käsityksiin ja/tai toimintaan. Aiheesi voi olla esimerkiksi
- mielipide, josta haluat kuuntelijoitten vakuuttuvan
- ehdotus/suunnitelma, jota haluat kuuntelijoitten kannattavan
- tapahtuma tai tilaisuus, johon haluat kuuntelijoiden menevän
- kirja tai lehti, jonka haluat yleisön lukevan
- tv-ohjelma, jonka haluat yleisön katsovan
- toiminta, johon haluat houkutella kuuntelijoita mukaan.
Mieti esitystä tehdessäsi seuraavia asioita:
1. Miten kohdennat sanomasi kuuntelijoillesi (=toiset opiskelijat) mahdollisimman
hyvin?
2. Kuinka motivoit kuuntelijasi seuraamaan puhe-esitystäsi ja saat
mielenkiinnon säilymään puhumisesi ajan?
3. Mikä on todella keskeinen ajatuksesi, pääsanomasi,
jonka ainakin tahdot toisille välittyvän?
4. Miten voit lisätä uskottavuuttasi? Miten perustelet mielipiteesi
ja kannanottosi?
5. Miten havainnollistat puheenvuoroasi?