Jyväskylän yliopisto Kielikeskus kielikompassi | tietomajakka
 

Etusivu

Ohjeet

Perusteita

Kuunteleminen

Valmistautuminen

Kohdentaminen

Havainnollistaminen

Argumentointi

Esiintyminen

Ryhmäviestintä



ARGUMENTOINTI


A. MAINOSANALYYSI


Lue argumentoinnin sivut. Tarkastele valitsemiasi televisio- tai radiomainoksia, jossa käytetään puheviestintää. Laadi noin kahden sivun mittainen raportti, jossa pohdit mainoksessa käytettävää argumentointia. Millaisilla argumentoinnin keinoilla katsojiin pyritään vetoamaan? Kuinka hyvin uskot mainoksen vaikuttavan katsojiin / kuulijoihin? Nauhoita tai äänitä kolme mainosta ja liitä materiaali analysointisi liitteeksi.

 

B. VAIKUTAN PUHEELLA


Lue valmistautumisen, kohdentamisen, havainnollistamisen ja argumentoinnin sivut. Valmista melko lyhyt, 3-4 min kestävä puheenvuoro valitsemastasi aiheesta. Rajaa tavoitteesi ja sanottavasi käytettävissä olevaan aikaan nähden. Tavoitteenasi on vaikuttaa kuuntelijoiden käsityksiin ja/tai toimintaan. Aiheesi voi olla esimerkiksi

  • mielipide, josta haluat kuuntelijoitten vakuuttuvan
  • ehdotus/suunnitelma, jota haluat kuuntelijoitten kannattavan
  • tapahtuma tai tilaisuus, johon haluat kuuntelijoiden menevän
  • kirja tai lehti, jonka haluat yleisön lukevan
  • tv-ohjelma, jonka haluat yleisön katsovan
  • toiminta, johon haluat houkutella kuuntelijoita mukaan.

Mieti esitystä tehdessäsi seuraavia asioita:
1. Miten kohdennat sanomasi kuuntelijoillesi (=toiset opiskelijat) mahdollisimman hyvin?
2. Kuinka motivoit kuuntelijasi seuraamaan puhe-esitystäsi ja saat mielenkiinnon säilymään puhumisesi ajan?
3. Mikä on todella keskeinen ajatuksesi, pääsanomasi, jonka ainakin tahdot toisille välittyvän?
4. Miten voit lisätä uskottavuuttasi? Miten perustelet mielipiteesi ja kannanottosi?
5. Miten havainnollistat puheenvuoroasi?

  Jyväskylän yliopisto Kielikeskus