PERUSTEITA
A. MITÄ PUHEVIESTINTÄ ON? 
Lue itseopiskelumateriaalin perusteita - kokonaisuus. Muodosta lukemasi
perusteella oma näkemyksesi puheviestinnästä ja pohdi puheviestinnän
olemusta. Tarkastele viestintäprosessin osatekijöitä ja
pohdi kuinka viestintäprosessi etenee.
B. KANAVAN VAIKUTUS 
Pohdi arkipäivän esimerkkien avulla kuinka eri kanavat vaikuttavat
viestin kulkuun. Ovatko seuraavien kanavien avulla lähetetyt viestit
puheviestintää? Perustele vastauksesi!
a) sähköposti
b) kännykän tekstiviestit
c) chattailu
d) puhelin
f) televisio
C. VIESTINTÄTEKNOLOGIAT JA VUOROVAIKUTUS 
Lue itseopiskelusivujen perusteita -kokonaisuus. Katso
puheviestinnän video Puhuri osa 5, Muuttuva maailma,muuttuva viestintä.
Videon löydät Oppiosta oppimistorilta.
1. Pohdi, millä tavalla viestintäteknologioiden välityksellä
tapahtuva viestintä poikkeaa kasvokkaisviestinnän tilanteesta.
Mitä eroja tai samankaltaisuuksia näissä tilanteissa on?
Käytä esimerkkinä vähintään kahta viestintäteknologian
välinettä (esimerkiksi puhelin, video, sähköposti,
televisio, radio,tietokone jne.)
2. Lue lisäksi itseopiskelu sivuilta mediaesiintymisestä. Teksti
löytyy kohdasta esiintymistilanteita. Selvitä mitä tarkoitetaan
vuorovaikutuksen simuloinnilla. Kuinka vuorovaikutusta voidaan simuloida
radiossa? Entä televisiossa? Mitä vuorovaikutuksen simulointi
vaatii esiintyjältä? Pohdi lisäksi, missä määrin
viestintäteknologiat voivat korvata aitoja sosiaalisia suhteita.

D. PUHEVIESTINTÄ LUOKKAHUONEEN ULKOPUOLELLA
Lue itseopiskelusivuilta perusteita
-kokonaisuus. Kerää viikon ajan erilaisia lehtileikkeitä,
uutisia, artikkeleita, sarjakuvia, kuvia tms. materiaalia, joissa havaitset
puheviestintään liittyviä asioita ja ilmiöitä.
Mitä hakusi tuloksista voi päätellä? Millaisena puheviestintä
näyttäytyy keräämäsi aineiston valossa sellaisille
ihmisille, jotka eivät tiedä puheviestinnän oppi- tai tieteenalasta
mitään? Liitä keräämäsi materiaali kirjallisen
pohdintasi (1-2 A4 liuskaa) mukaan.
D. SUOMALAINEN PUHEKULTTUURI 
Katso puheviestinnän video Puhuri osa 2, Jupinasta supliikkiin.
Videon löydät Oppiosta oppimistorilta. Lue lisäksi seuraavat
artikkelit:
*Sallinen, A. 1994. Suomalaisten kommunikoijakuva. Sivut 73-84 teoksessa
Isotalus, P. (toim.) Puheesta ja vuorovaikutuksesta. Jyväskylän
yliopiston viestintätieteiden laitoksen julkaisuja 11. Jyväskylä:
Jyväskylän yliopisto.
*Sallinen, A. 2000. Suomalainen viestintäkulttuuri eurooppalaisessa
kontekstissa. Sivut 6-14 teoksessa Valo, M. (toim.) Nykytietoa puheviestinnän
opetuksesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden
laitoksen julkaisuja 14.
1. Tiivistä lukemasi ja katsomasi perusteella suomalaiselle puhekulttuurille
tyypillisiä piirteitä. Millaiseksi itse luonnehtisit suomalaista
puhekulttuuria? Jos sinulla on kokemuksia muista puhekulttuureista, voit
tehdä myös vertailuja.
2. Kuinka suomalainen puhekulttuuri on Sallisen mukaan muuttunut viime
vuosien aikana? Oletko itse huomannut muutoksia puhekulttuurissamme viime
vuosina? Käytä pohdintasi tukena esimerkkejä elävästä
elämästä!
E. PUHEVIESTINTÄ TYÖELÄMÄSSÄ 
Katso puheviestinnän video Peilikuvia osa 1, "Kuka minussa asuu?".
Lue lisäksi itseopiskelusivujen kuunteleminen -kokonaisuus. Pohdi
millaisia puheviestintätaitoja ja erikseen kuuntelemisen taitoja
seuraavien ammattien harjoittajat työssään tarvitsevat:
1) sairaanhoitaja
2) vaatekaupan myyjä
3) oman alasi tutkija
4) valitse ammatti, jota tarkastelet (esimerkiksi toiveammattisi).
F. NONVERBAALISTA VIESTINTÄÄ 
Lue itseopiskelusivujen perusteita -osuus. Katso lisäksi puheviestinnän
video Sanattomuuden viestintä. Tarkkaile ihmisten nonverbaalista
viestintää kolmessa eri paikassa noin viiden minuutin ajan.
Paikkoja voivat olla esimerkiksi kahvila, kirjasto, juna, kauppa, koti
jne. Millaisia havaintoja nonverbaalisen viestinnän perusteella voit
tehdä
1) ihmisten välisistä suhteista
2) ihmisten tunnetiloista
3) ihmisten ajatuksista
4) ihmisten aikomuksista
5) muusta ihmisten välisestä viestinnästä?
Kuvaile havaintojesi tueksi hieman, millaisesta nonverbaalisesta viestinnästä
oli kyse, esimerkiksi mihin ihmiset katsoivat, miten he seisoivat, kuinka
kaukana he olivat toisistaan tai millä tavoin he elehtivät.
G. VIESTINTÄHISTORIANI  
Pohdi tähänastista viestintähistoriaasi. Millaisia puheviestintätilanteita
olet kohdannut (esim. kotona, harrastusten parissa, ystävien kanssa
tms.)? Millaisia puheviestintätaitoja olet oppinut näissä
tilanteissa? Millaista palautetta olet saanut muilta ja miten palaute
on vaikuttanut käsitykseesi itsestäsi viestijänä?
Voit kirjoittaa noin kahden liuskan mittaisen pohdinnan tai puhua puheenvuorosi
videolle. Voit toteuttaa työn myös albumina, johon keräät
esimerkiksi valokuvia tai piirroksia itsestäsi erilaisissa viestintätilanteissa.
|