RYHMÄVIESTINTÄ
A. RYHMÄN VUOROVAIKUTUKSEN ANALYSOINTI 
Lue ryhmäviestinnän ja viestintää ryhmässä
sivut. Valitse jokin ryhmä tarkastelusi kohteeksi, ryhmä voi
olla esimerkiksi oma harrasturyhmä, työpaikan tiimi tai opiskeluryhmä.
Tarkastele ryhmän jäsenten vuorovaikutusta ja piirrä
vuorovaikutussuhteita kuvaava kuvio. Mitä sääntöjä
ja normeja ryhmällä on ja kuinka ne näkyvät ryhmän
toiminnassa? Millaisia rooleja ryhmässä on? Millainen on ryhmän
kulttuuri?
B. JUKU:n PUHEENJOHTAJA 
Toimit ainejärjestösi JUKU:n puheenjohtajana. Olette päättäneet
järjestää toisen ainejärjestön, PÄTKÄ:n,
kanssa yhteiset bileet. Bileiden suunnittelusta ja organisoinnista järjestetään
yhteinen kokous, johon on tulossa viisi JUKU:n jäsentä ja viisi
PÄTKÄ:n jäsentä. Tarkoituksenanne on päättää
bileiden pitopaikasta, rahoituksesta ja kaikesta muusta valmisteluun liittyvästä.
Aiempien kokemustesi pohjalta tiedät, että PÄTKÄ ei
ole maksanut osuuksiaan yhteisistä menoista. PÄTKÄläiset
ovat muutenkin luistaneet yhteisesti sovituista tehtävistä.
1) Suunnittele kokouksen esityslista. Mieti mitä asioita sinun tulee
ottaa huomioon valmistautuessasi kokoukseen. Mieti myös millaisia
vaikuttamisen keinoja voisit käyttää saadaksesi PÄTKÄläiset
mukaan toimintaan.
2) Mieti millaisia puheviestintätaitoja tarvitset toimiessasi puheenjohtajana?
Entä millaisia puheviestintätaitoja tarvitsevat keskustelijat?
3) Millainen olisi mielestäsi hyvä keskustelu tästä
aiheesta? (pohdi esim. valmistautumista, rooleja, argumentteja, eri näkökantojen
huomioonottamista, ryhmän vuorovaikutusta sekä päätöksen
laatua)
4) Pohdi millaiset asiat vaikuttavat ryhmätyön sujuvuuteen.
Miten ryhmäviestinnän ilmiöiden tiedostaminen vaikuttaa
ryhmässä viestimiseen? Pohdintojesi tueksi lue ryhmäviestinnän
ja kokoustaidon sivut sekä sivut 49-98 teoksesta Hakkarainen T. &
Hyvärinen M-L. 1999. Puheviestintää oppimaan. Jyväskylän
yliopistopaino: Jyväskylä. (Löydät teoksen muun muassa
Oppiostaoppimistorilta). .
C.KUNNAN TAI KAUPUNGINVALTUUSTON KOKOUS  
Hanki tietoa paikallislehdestä tai internetistä kunnan kotisivuilta
valtuuston kokoonpanosta ja kokouksista. Hakeudu seuraamaan yhtä
kokousta. Analysoi ja raportoi näkemäsi kokous kirjallisesti
seuraavia kysymyksiä ja tarkkailutehtäviä hyödyntäen.
Lue analyysisi tueksi itseopiskelumateriaalin neuvotteluosuus sekä
perehdy yhteen neuvottelua käsittelevään teokseen (esimerkiksi
Jattu-Wahlström, M. & H. Kallio 1992. Neuvottelutaito. Kielikeskusmateriaalia
n:o 92. Jyväskylä: Korkeakoulujen kielikeskus). Palauta tehtävä
puheviestinnän lehtorille sähköpostitse.
1) Mihin muuhun näkemääsi tapahtumaan tai tilaisuuteen
valtuuston kokousta voisi verrata? (Teatteriesitykseen? Markkinoihin?
Huutokauppaan? Koulun oppituntiin? Hartaustilaisuuteen? Urheilukilpailuihin?
Konserttiin? Johonkin muuhun?) Perustele miksi ja analysoi näkemääsi
kokousta lyhyesti valitsemasi vertauskuvan avulla.
2) Kuvaile ja arvioi puheenjohtajan menettelytapoja ja viestintätyyliä.
3) Arvioi valtuutettujen puheviestintätaitoja. Mitä he / jotkut
heistä näyttävät osaavan hyvin? Missä taidoissa
olisi mielestäsi kehittämisen aihetta?
4) Millaiset asiat kokouksessa herättävät laajempaa keskustelua?
Kuvaile keskustelun etenemistä yhden päätösasian kohdalla.
Mitkä ovat keskustelun tyypilliset piirteet?
5) Miten päätökset syntyvät kokouksessa? Millaisia
äänestysmenettelyjä noudatetaan?
6) Miten yksittäinen valtuutettu voi vaikuttaa kokouksen päätöksiin?
7) Tulevatko valtuuston poliittiset valtasuhteet mielestäsi esille
kokouksessa?
8) Mitä kokouksen seuraaminen sinulle opetti?
D. RYHMÄN ANALYSOINTIESSEE
Lue itseopiskelumateriaalin ryhmäviestintäosuus. Lisätietoa
saat WWW-sivujen lähdeluettelossa esitetyistä teoksista. Valitse
tarkastelukohteeksesi yksi ryhmä, johon kuulut (esimerkiksi opiskeluryhmä,
harrastusryhmä, järjestö jne.) Tee havaintoja ryhmän
vuorovaikutuksesta sekä omasta viestintäkäyttäytymisestäsi
tässä ryhmässä vähintään neljällä
kokoontumiskerralla. Tee havaintoja ja muistiinpanoja ainakin seuraavista
asioista:
1) Miten ryhmä on kehittynyt ja miten Tuckmannin esittämät
ryhmän kehittymisen vaiheet ovat tulleet / tulevat esiin ryhmässä?
2) Millaisia rooleja ryhmässänne on ja kuinka ne näkyvät
ryhmän vuorovaikutuksessa? Mikä on oma roolisi tässä
ryhmässä?
3) Millaisia ovat osallistumistapasi ryhmässä? Millaiset ryhmäviestinnän
taidot hallitset mielestäsi hyvin ja mitä haluaisit jatkossa
erityisesti oppia?
4) Kuinka päätökset syntyvät ryhmässänne?
Millaisia vaiheita päätöksenteossa on havaittavissa? Vaivaako
ryhmäänne ryhmäajattelu?
5 ) Millaisia konflikteja ryhmässänne on ollut / on? Kuinka
ne on
selvitetty?
6) Kuinka tämä analysointitehtävä heijastui omaan
toimintaasi ryhmässä?Kirjoita havaintojesi ja muistiinpanojesi
pohjalta noin kolmen liuskan pituinen essee ryhmänne vuorovaikutuksesta.
Esseessä on käytävä ilmi, että seuraavat asiat
ovat sinulle tuttuja: ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän roolit,
ryhmäviestintätaidot, päätöksenteko ryhmässä,
konflikti sekä ryhmäajattelu. Palauta tehtävä puheviestinnän
lehtorille sähköpostitse.
|