Jyväskylän yliopisto Kielikeskus kielikompassi | tietomajakka
 

Etusivu

Ohjeet

Perusteita

Kuunteleminen

Valmistautuminen

Kohdentaminen

Havainnollistaminen

Argumentointi

Esiintyminen

Ryhmäviestintä

 


RYHMÄVIESTINTÄ

  A. RYHMÄN VUOROVAIKUTUKSEN ANALYSOINTI


Lue ryhmäviestinnän ja viestintää ryhmässä sivut. Valitse jokin ryhmä tarkastelusi kohteeksi, ryhmä voi olla esimerkiksi oma harrasturyhmä, työpaikan tiimi tai opiskeluryhmä. Tarkastele ryhmän jäsenten vuorovaikutusta ja piirrä vuorovaikutussuhteita kuvaava kuvio. Mitä sääntöjä ja normeja ryhmällä on ja kuinka ne näkyvät ryhmän toiminnassa? Millaisia rooleja ryhmässä on? Millainen on ryhmän kulttuuri?

B. JUKU:n PUHEENJOHTAJA


Toimit ainejärjestösi JUKU:n puheenjohtajana. Olette päättäneet järjestää toisen ainejärjestön, PÄTKÄ:n, kanssa yhteiset bileet. Bileiden suunnittelusta ja organisoinnista järjestetään yhteinen kokous, johon on tulossa viisi JUKU:n jäsentä ja viisi PÄTKÄ:n jäsentä. Tarkoituksenanne on päättää bileiden pitopaikasta, rahoituksesta ja kaikesta muusta valmisteluun liittyvästä. Aiempien kokemustesi pohjalta tiedät, että PÄTKÄ ei ole maksanut osuuksiaan yhteisistä menoista. PÄTKÄläiset ovat muutenkin luistaneet yhteisesti sovituista tehtävistä.

1) Suunnittele kokouksen esityslista. Mieti mitä asioita sinun tulee ottaa huomioon valmistautuessasi kokoukseen. Mieti myös millaisia vaikuttamisen keinoja voisit käyttää saadaksesi PÄTKÄläiset mukaan toimintaan.
2) Mieti millaisia puheviestintätaitoja tarvitset toimiessasi puheenjohtajana? Entä millaisia puheviestintätaitoja tarvitsevat keskustelijat?  
3) Millainen olisi mielestäsi hyvä keskustelu tästä aiheesta? (pohdi esim. valmistautumista, rooleja, argumentteja, eri näkökantojen huomioonottamista, ryhmän vuorovaikutusta sekä päätöksen laatua)  
4) Pohdi millaiset asiat vaikuttavat ryhmätyön sujuvuuteen. Miten ryhmäviestinnän ilmiöiden tiedostaminen vaikuttaa ryhmässä viestimiseen? Pohdintojesi tueksi lue ryhmäviestinnän ja kokoustaidon sivut sekä sivut 49-98 teoksesta Hakkarainen T. & Hyvärinen M-L. 1999. Puheviestintää oppimaan. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä. (Löydät teoksen muun muassa Oppiostaoppimistorilta). .

C.KUNNAN TAI KAUPUNGINVALTUUSTON KOKOUS

Hanki tietoa paikallislehdestä tai internetistä kunnan kotisivuilta valtuuston kokoonpanosta ja kokouksista. Hakeudu seuraamaan yhtä kokousta. Analysoi ja raportoi näkemäsi kokous kirjallisesti seuraavia kysymyksiä ja tarkkailutehtäviä hyödyntäen. Lue analyysisi tueksi itseopiskelumateriaalin neuvotteluosuus sekä perehdy yhteen neuvottelua käsittelevään teokseen (esimerkiksi Jattu-Wahlström, M. & H. Kallio 1992. Neuvottelutaito. Kielikeskusmateriaalia n:o 92. Jyväskylä: Korkeakoulujen kielikeskus). Palauta tehtävä puheviestinnän lehtorille sähköpostitse.

1) Mihin muuhun näkemääsi tapahtumaan tai tilaisuuteen valtuuston kokousta voisi verrata? (Teatteriesitykseen? Markkinoihin? Huutokauppaan? Koulun oppituntiin? Hartaustilaisuuteen? Urheilukilpailuihin? Konserttiin? Johonkin muuhun?) Perustele miksi ja analysoi näkemääsi kokousta lyhyesti valitsemasi vertauskuvan avulla.
2) Kuvaile ja arvioi puheenjohtajan menettelytapoja ja viestintätyyliä.
3) Arvioi valtuutettujen puheviestintätaitoja. Mitä he / jotkut heistä näyttävät osaavan hyvin? Missä taidoissa olisi mielestäsi kehittämisen aihetta?
4) Millaiset asiat kokouksessa herättävät laajempaa keskustelua? Kuvaile keskustelun etenemistä yhden päätösasian kohdalla. Mitkä ovat keskustelun tyypilliset piirteet?
5) Miten päätökset syntyvät kokouksessa? Millaisia äänestysmenettelyjä noudatetaan?
6) Miten yksittäinen valtuutettu voi vaikuttaa kokouksen päätöksiin?
7) Tulevatko valtuuston poliittiset valtasuhteet mielestäsi esille kokouksessa?
8) Mitä kokouksen seuraaminen sinulle opetti?


D. RYHMÄN ANALYSOINTIESSEE


Lue itseopiskelumateriaalin ryhmäviestintäosuus. Lisätietoa saat WWW-sivujen lähdeluettelossa esitetyistä teoksista. Valitse tarkastelukohteeksesi yksi ryhmä, johon kuulut (esimerkiksi opiskeluryhmä, harrastusryhmä, järjestö jne.) Tee havaintoja ryhmän vuorovaikutuksesta sekä omasta viestintäkäyttäytymisestäsi tässä ryhmässä vähintään neljällä kokoontumiskerralla. Tee havaintoja ja muistiinpanoja ainakin seuraavista asioista:

1) Miten ryhmä on kehittynyt ja miten Tuckmannin esittämät ryhmän kehittymisen vaiheet ovat tulleet / tulevat esiin ryhmässä?
2) Millaisia rooleja ryhmässänne on ja kuinka ne näkyvät ryhmän vuorovaikutuksessa? Mikä on oma roolisi tässä ryhmässä?
3) Millaisia ovat osallistumistapasi ryhmässä? Millaiset ryhmäviestinnän taidot hallitset mielestäsi hyvin ja mitä haluaisit jatkossa erityisesti oppia?
4) Kuinka päätökset syntyvät ryhmässänne? Millaisia vaiheita päätöksenteossa on havaittavissa? Vaivaako ryhmäänne ryhmäajattelu?
5 ) Millaisia konflikteja ryhmässänne on ollut / on? Kuinka ne on
selvitetty?
6) Kuinka tämä analysointitehtävä heijastui omaan toimintaasi ryhmässä?Kirjoita havaintojesi ja muistiinpanojesi pohjalta noin kolmen liuskan pituinen essee ryhmänne vuorovaikutuksesta. Esseessä on käytävä ilmi, että seuraavat asiat ovat sinulle tuttuja: ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän roolit, ryhmäviestintätaidot, päätöksenteko ryhmässä, konflikti sekä ryhmäajattelu. Palauta tehtävä puheviestinnän lehtorille sähköpostitse.