G. ESIINTYJÄN MUOTOKUVA


Tehtävän tavoitteena on oppia erittelemään esiintymiseen
ja esiintyjästä saatavaan vaikutelmaan vaikuttavia tekijöitä.
Tarkoituksena on tutkia yhden esiintyjän verbaalista ja nonverbaalista
viestintää "suurennuslasilla" mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
Materiaaliksi tarvitaan 10-15 min. kuvanauhoitettua esiintyjän
puheviestintää. Se voi olla koottu useasta ohjelmasta tai
ohjelman eri vaiheista. Kuvassa pitää näkyä myös
kasvojen ilmeet ja katseet. Tallennus omatoimisesti. Pohtikaa millaisia
piirteitä on havaittavissa esiintyjän kielenkäytössä,
äänessä, katseessa, ilmeissä, eleissä, asennoissa
ja liikkumisessa ? Mikä on juuri tälle esiintyjälle
tyypillistä?
Kootkaa havaintojenne pohjalta suppea raportti, jonka voi palauttaa
videoituna. Esittely voi kestää 10-15 min. Havainnointitarkkuuden
lisäämiseksi on hyvä tutkia erikseen kieltä (kirjainnetaan
puhetta 2-3 min), ääntä (kuva pois) ja sanatonta ilmaisua
(ääni pois). Palauttakaa työstä myös korkeintaan
liuskan mittainen esitystä tukeva teksti, joka voi olla esimerkiksi
tiivistelmä tai kooste tuloksista.
Esiintyjäehdotuksia:
-
tv-esiintyjiä, esimerkiksi visailujuontajia, haastattelijoita,
toimittajia, joilla on spontaania puhetta ja muutoksia sanattomassa
viestinnässä esiintymisen aikana
-
muita aitoja, oikeita esiintyjiä (ei siis fiktiivisiä
hahmoja)
Raportin jäsentelyehdotus:
1. Tausta: tietoja esiintyjästä (ikä, koulutus yms.),
ohjelmatyypin esittelyä, esiintyjän rooli ohjelmassa
2. Menetelmä: mistä tallennettiin, miten havainnointi tehtiin
3. Tulokset: mitä havainnoimalla saatiin selville
4. Pohdintaa, yhteenvetoa: millainen muotokuva syntyy, mitkä
viestinnän piirteet vaikuttavat eniten esiintyjästä
syntyviin vaikutelmiin ja mielikuviin, arvio työn onnistumisesta.