Semiotiikka on merkkien tutkimusta. Olemme jokapäiväisessä elämässämme koko ajan merkkien ympäröiminä. Kieli ja värit ovat esimerkkejä meitä ympäröivistä merkeistä. Tiedämme esimerkiksi, että liikenteessä vihreä valo merkitsee käskyä "mene". Sosiaalinen semiotiikka on sosiaalisten merkitysten ja toiminnan tutkimusta. Se tutkii, miten ihmiset käyttävät merkkejä yhteisöllisen elämisen rakentamiseen. Koska jokainen yhteisö on erilainen, ovat myös merkkijärjestelmät erilaisia. Visuaalisessa semiotiikassa kuvat voidaan jakaa kolmeen kategoriaan (Harrison 2003):
Verkko voidaan laajalti nähdä omana yhteisönään, jolla on oma merkkijärjestelmänsä. Graafiset käyttöliittymät ja verkkoselaimet toimivat pitkälti merkkien varassa. Verkkosivun tekijä toimii verkossa sovittujen merkkien varassa, ja oletuksena on tietty yleisö, joka tuntee merkkijärjestelmän. Koska jokainen verkon käyttäjä toimii kuitenkin myös omassa kulttuuriyhteisössään, merkkien tulkintaan vaikuttavat myös oman kulttuurin merkitysjärjestelmät. Esimerkiksi eri väreillä on eri kulttuureissa hyvinkin erilaisia merkityksiä, ja onkin mahdotonta tehdä verkkosivua, jonka merkitys olisi kaikille sama. Harrison, C. 2003. Visual Social Semiotics: Understanding How Still Images Make Meaning. Technical Communication, 50(1). 40-60. Retrieved from http://www.candocareersolution.com/publication/0553.pdf 27.11.2003 KUVANLUKU |
Tekijä
ja tulkitsija | Semiotiikka | Kuvan
tehtäviä | Kuvan
rakenne |