Netron taustalla on pedagoginen
ajattelutapa, monilukutaidon pedagogiikka,
(The pedagogy of multiliteracies) (Cope & Kalantzis 2000).
Tämän ajattelutavan mukaan lukeminen on sosiaalinen prosessi,
johon liittyy paljon muutakin kuin mitä ensi ajattelulla käsitämme
lukemisena. Netrossa voit pohtia muutamia näistä lukutaidon
monista osa-alueista.
Termimonilukutaito
(Multiliteracies) viittaa ajatukseen, jonka mukaan lukutaito
on monien erilaisten lukutaitojen yhdistelmä. Käytämme
useita medioita ja viestintäkanavia, ja toimimme monien kielten
ja kulttuurien keskellä. Nämä kaikki vaativat omanlaisensa
lukutaidon. Luomme kokonaiskäsityksemme asioista monien medioiden
jä lähteiden kautta.
Lukutaito voidaan nähdä merkityksen rakentamisen prosessina.
Multiliteracies-ajattelun mukaan merkityksen luominen on kolmivaiheinen
prosessi. Merkityksen luominen alkaa merkityslähteistä
(Available designs). Käytämme
merkityslähteitä eri tavoilla (Designing),
ja tuloksena luomme uuden merkityksen (The
redesigned).
Mitä tämä sitten konkreettisesti tarkoittaa? Miten
luomme merkityksiä Netrossa? Tarkastelemme seuraavaksi asiaa
prosessin eri vaiheiden kautta.