Käytämme olemassa olevia
resursseja, tietoa ja kokemuksia, joita meillä on. Tuloksena
luomme uusia merkityksiä ja itsemme uudelleen. Ajattelelumme
tai toimintamme muuttuu, tai syntyy jokin konkreettinen tuotos,
esimerkiksi uusi teksti (The
Redesigned). Se mitä syntyy,
heijastaa sekä meitä yksilöinä, että kulttuuria,
jossa toimimme.
Netrossa uusi merkitys, tuotos joka työskentelymme kautta syntyy,
voi olla esimerkiksi tiedonhakustrategia, kuva, keskustelu jostakin
aiheesta, linkkilista, tai vaikkapa miellekartta siitä, mitä
oma näkemyksemme verkkolukutaidosta on. Kaikki se, mitä
Netrossa syntyy, olipa se yksilöllinen oivallus tai ryhmän
kirjoittama teksti, muuttuvat olemassa olevaksi resurssiksi (Available
design), jota voidaan käyttää
taas tulevissa merkityksenluomisprosesseissa.
Kokemuksemme ja työmme Netrossa, tiedot ja taidot jotka meille
jäävät, voivat toimia pohjana esimerkiksi muussa
opiskelussamme. Netro-ryhmien lopputytöt puolestaan jäävät
verkkoon tulevien netrolaisten ja muiden opiskelijoiden käyttöön.
Lisää aiheesta:
Cope, B.
and M. Kalantzis
(eds.) 2000. Multiliteracies : literacy learning and the design of
social futures. London: Routledge.