Luokittelun kautta jäsennämme maailmaa ja, vaikka rajat ovat usein näennäisiä, saattaa luokittelu auttaa meitä hahmottamaan kokonaisuuden monimuotoisuutta paremmin. Niinpä myös tekstejä, olivat ne sitten verkossa tai eivät, on pyritty luokittelemaan monin eri tavoin luokittelijan tavoitteista riippuen. Eräs tekstien luokittelutapa (Werlich 1983) jakaa tekstit neljään erilliseen luokkaan:
Verkkotekstejä on myös luokiteltu ja yksi monista katgorisointitavoista on kolmijakoinen. Tämän mukaan verkkotekstit voidaan jakaa
Toinen vastaava verkkotekstiluokittelu jakaa tekstit myös kolmeen:
Eagleton, M. B. 2002. Making Text Come to Life on the Computer: Toward
an Understanding of Kamil, M.L. and D.M. Lane 1998. Researching the Relation Between Technology and Literacy: An Agenda for the 21st Century. In Reinking D., M.C. McKenna, L.D Labbo and R.D. Kieffer (eds.) 1998. Handbook of Literacy and Technology: Transformations in a Post-Typographic World. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. 323-341. Werlich, E. 1983. A Text Grammar of English. Heidelberg: Quelle & Meyer. |