Verkko on mediana uusi ja verkkokäytänteet muotoutuvat kokoajan.
Siksikin verkkotekstien mahduttaminen tekstityyppiluokkiin on jos nyt
ei mahdotonta niin ainakin hankalaa ja eriäviä mielipiteitä
on paljon.
Jospa verkkoa voisikin lähetyä jonkinlaisten jatkumoiden avulla.
Ja jospa sitä kautta pääsisimme lähemmäksi verkkotekstien
ominaisuuksia ja erilaisuutta
Karlssonin (2002) kolme verkkoalue-jatkumoa (domains) auttavat meitä
jäsentämään verkkotekstejä paremmin ja suhtautumaan
niihin asianmukaisen kriittisesti. Nämä verkkoalue-jatkumot
sekä hypertekstisyyteen liittyvän avoin-suljettu -jatkumon näet
alla:
Jatkumo julkinen - yksityinen on monisyinen,
sillä verkkosivuthan ovat aikalailla julkisia ainakin saatavuutensa
puolesta. Toisaalta jatkumo varmaankin viittaa myös kotisivuihin,
jotka on laadittu pienelle ystäväpiirille tai vastaavasti
mahdollisimman laajaan käyttöön.
Paikallinen - globaali -jatkumo näkyy
selkeästi ainakin kielivalinnoissa sekä toisaalta myös
verkkosivun sisällöissä. Globaalimpi sivusto tuskin odottaa
lukijalta tausta tietoa aiheeseen kun taas tarkemmin paikkaan sidottu
sivusto edellyttää kenties aiempaa tietoa sivujen aiheesta.
Kotikutoinen - ammattimainen -jatkumolla
on myös monia erilaisia tunnusmerkkejä. Voit miettiä
sivujen ulkoasua, sivujen tehtävää tai vaikkapa sisällöllistä
puolta. Ammattitaito usein näkyy. Toisaalta sisältö ja
toteutus voivat olla hyvin ristiriidassa toistensa kanssa. Jatkumon
voi ymmärtää myös ammatillisessa käytössä
ja arkisessa käyttönä. Verkkohan kattaa molemmat ja meistä
jokainen varmaankin hyödyntää verkkoa niin opiskeluissa,
työssä kuin vapaa-ajallakin.
Erillisen jatkumon voisi muodostaa myös käsitteen "hypertekstisyys"
ympärille vaikkapa sanoin avoin - suljettu,
sillä verkkoteksti voi sisältää rajattoman määrän
linkkejä eteenpäin tai vastaavasti olla hyvinkin lineaarinen
ja ikäänkuin perinteinen painettu teksti vain siirrettynä
verkkoon digitaaliseen muotoon.
Karlsson, A-M. 2002. Web literacies or just literacies on the web? Reflections
from a study of personal homapages. The Reading Matrix, 2(2). Retrieved
from http://www.readingmatrix.com/articles/karlsson/
29.11.2003