Det är bra att komma ihåg att publiken på en posterutställning ser tiotals olika postrar i samma rum. Du borde alltså få dem att stanna upp vid just din poster. Det tar cirka 11 sekunder för läsaren att bestämma om hon eller han ska läsa vidare. Därför ska din poster vara visuellt lockande och innehållsmässigt välplanerad. Läs mer om posterdesign och innehåll.
Humanistlaboratoriet vid Lunds universitet, instruktioner för hur man skapar en poster med MS PowerPoint
http://www.sol.lu.se/humlab/education/uploads/postervt06teacher.pdf
Kungliga Tekniska Högskolan, instruktioner om hur man gör en poster
http://www.lwr.kth.se/Grundutbildning/1M1201/Poster%20display.pdf
Tips för en läsbar poster
http://edu.medsci.uu.se/occmed/poster/brochures/lasbarPoster_SV.pdf
Jyväskylä universitets officiella postermall
http://www.jyu.fi/hallinto/viestinta/ohjeita/posteri/?searchterm=posteri
Några exempel på bra postrar
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=161376
Avdelningen för bioteknik vid Lunds universitet, en posterutställning
http://www.biotek.lu.se/coldrem/Arrangemang/Seminariet/Foto_seminariet/Postrarna_50%25.htm
Tips för nybörjare
http://www.helsinki.fi/atk/av/kuvia/malli4.JPG