Miten materiaalia käytetään?
Ohjeita opettajalle
Materiaali on suunniteltu vastaamaan opettajan
tarpeita siten, että opettaja voi käyttää materiaalia
ohjatessaan joko kurssia, jonka tarkoituksena on tuottaa näyteportfolio
tai kurssia, jolla harjoitellaan tekstin tuottamista prosessikirjoittamisen
periaatetta hyväksi käyttäen.
Materiaalin pohjalle voidaan rakentaa kokonainen
yhden opintoviikon kurssi, joka sisältää sekä ohjattua
opiskelua että itsenäistä työskentelyä kirjoitusprosessin
parissa. Kokonaisena kurssina hyödynnettynä materiaalin kannalta
olisi suotavaa, että palauteosiot käsiteltäisiin ryhmätilanteissa
tai opettajan opiskelijan kesken.
Kokonaisen kurssin sijaan materiaalia voidaan hyödyntää
myös kurssin osana opettajan parhaaksi katsomalla tavalla.
Koska materiaali ei sisällä mahdollisuutta
kirjoittaa tuotoksia verkkoon, sopii materiaali hyvin toteutettavaksi
digitaalisessa oppimisympäristössä, joka puolestaan tarjoaisi
tekstien kirjoitus-, tallennus- ja kommentointimahdollisuuden.
Prosessikirjoittamisesta ja kirjottamisprosessista
voi lukea lisää vasemmanpuoleisen palstan linkin välityksellä.
Materiaalin keskeisimmät tavoitteet opettajan
kannalta ovat
- ohjata opettajaa ohjaamaan työportfoliosta näyteportfolio
-
ohjata opettajaa ohjaamaan prosessimuotoista kirjoittamista
-
ohjata opettajaa ohjaamaan opiskelijoita kirjoittamaan
omien yksilöllisisten sekä yhteisöllisesti asetettujen
tavoitteiden mukaisesti
-
ohjata opettajaa ohjaamaan opiskelijoita arvioimaan
omaa tekstiään ja muokkaamaan sitä oman ja ulkopuolisilta
saatavan palautteen pohjalta
Katsele ja kuuntele!
Tästä voit katsoa vielä
katsoa opiskelijan ajatuksia portfoliotyöskentelyn ohjaamisesta.
|