[an error occurred while processing this directive]


HUMANISTINEN TIEDEKUNTA
KIELTEN LAITOS

Johanna Ahtikari ja Sanna Eronen
A JOURNEY TOWARDS WEB LITERACY
- the electronic learning space Netro

Pro gradu -tutkielma

Englannin kieli
Tammikuu 2004

verkkomateriaali + pdf-dokumentti 98 sivua

Tutkimus on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on luoda osaksi Jyväskylän yliopiston kielikeskuksen kieli- ja viestintäopintoja itsenäinen elektroninen oppimisympäristö, joka tukee verkkolukutaidon kehittymistä. Tutkimuksessa raportoidaan oppimisympäristön suunnittelu-, toteutus- ja testausprosessi, sekä pohditaan kieltenopettajan haastavia rooleja suhteessa teknologiaan ja uusiin medioihin.

Tutkimus käsittelee verkkolukutaitoa sosio-konstruktiivisena ilmiönä ja lähestyy verkkolukutaitoa kansalaistaitona, joka mahdollistaa aktiivisen osallistumisen opiskeluun, työelämään ja vapaa-aikaan nyky-yhteiskunnassa. Verkkolukutaito määritellään tutkimuksessa itsenäiseksi verkon hallinnaksi, johon liitetään sekä verkkolukeminen että verkkokirjoittaminen. Verkkolukutaito jaetaan tutkimuksessa kolmeen toisiinsa kiinteästi liittyvään osa-alueeseen: (i) verkkolukutaidot ja -strategiat, (ii) verkon tuntemus multimodaalisena mediana ja (iii) metakognitiivinen tieto, eli tietoisuus itsestä (ja toisista) verkkolukijoina, joita käsitellään tutkimuksessa erillisinä näkökulmina. Verkkolukutaidon voi nähdä rakentuvan kaikkien kolmen osa-alueen varaan.

Tutkimuksessa luotu verkko-oppimisympäristö Netro on avoin elektroninen oppimisympäristö ja se perustuu sosio-konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Netron tavoitteena on tukea verkkolukutaidon osa-alueista verkon tuntemuksen ja metakognitiivisten tietojen kehittymistä, ja näin tukea oppijoita itsenäisessä verkon hallinnassa. Netrossa oppija tiedostuu verkosta mediana ja itsestään suhteessa tähän mediaan yhteisöllisen tiedon rakentamisen kautta.

Käytännössä oppimisympäristö Netro koostuu tietoisuutta lisäävistä pienistä verkkotehtävistä, tietopaketeista sekä keskustelupalstasta, jossa oppijalla on mahdollisuus sekä keskusteluun toisten oppijoiden kanssa että omien reflektiivisten muistiinpanojen tekemiseen. Netro-matkalla oppijat rakentavat yhdessä tietoa verkkolukutaidosta ja siihen liittyvistä osa-alueista.

Oppimisympäristö testattiin Jyväskylän yliopiston kielikeskuksessa kesällä 2003 itsenäisenä verkkokurssina. Tutkimuksessa raportoidaan kurssin vaiheet sekä kurssilta saatuja kokemuksia oppimisympäristön toiminnasta. Tutkimuksessa esitellään myös kurssin opiskelijoiden käsityksiä verkkolukutaidosta.

Verkkolukutaidon käsitettä ja toimintatutkimuksen eri vaiheita pohditaan tämän päivän kieltenopettajan haastavien roolien kautta. Netro-oppimisympäristön suunnittelua, toteutusta ja testausta lähestytään niin tukijan, kasvattajan, opettajan, oppimisen ohjaajan kuin tiimityöntekijän ja verkkosuunnittelijankin näkökulmasta.

Asiasanat: web literacy. multiliteracies. media literacy. on-line learning. e-learning. electronic learning space. socio-constructivism. collaborative knowledge building. teaching materials, methods and approaches.

Sivun alkuun