|
HUMANISTINEN TIEDEKUNTA
KIELTEN LAITOS
Johanna Ahtikari ja Sanna Eronen
A JOURNEY TOWARDS WEB LITERACY
- the electronic learning space Netro
Pro gradu -tutkielma
Englannin kieli
Tammikuu 2004
verkkomateriaali + pdf-dokumentti 98 sivua
Tutkimus on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on luoda osaksi Jyväskylän
yliopiston kielikeskuksen kieli- ja viestintäopintoja itsenäinen
elektroninen oppimisympäristö, joka tukee verkkolukutaidon kehittymistä.
Tutkimuksessa raportoidaan oppimisympäristön suunnittelu-, toteutus-
ja testausprosessi, sekä pohditaan kieltenopettajan haastavia rooleja
suhteessa teknologiaan ja uusiin medioihin.
Tutkimus käsittelee verkkolukutaitoa sosio-konstruktiivisena ilmiönä
ja lähestyy verkkolukutaitoa kansalaistaitona, joka mahdollistaa
aktiivisen osallistumisen opiskeluun, työelämään ja
vapaa-aikaan nyky-yhteiskunnassa. Verkkolukutaito määritellään
tutkimuksessa itsenäiseksi verkon hallinnaksi, johon liitetään
sekä verkkolukeminen että verkkokirjoittaminen. Verkkolukutaito
jaetaan tutkimuksessa kolmeen toisiinsa kiinteästi liittyvään
osa-alueeseen: (i) verkkolukutaidot ja -strategiat, (ii) verkon tuntemus
multimodaalisena mediana ja (iii) metakognitiivinen tieto, eli tietoisuus
itsestä (ja toisista) verkkolukijoina, joita käsitellään
tutkimuksessa erillisinä näkökulmina. Verkkolukutaidon
voi nähdä rakentuvan kaikkien kolmen osa-alueen varaan.
Tutkimuksessa luotu verkko-oppimisympäristö Netro on avoin elektroninen
oppimisympäristö ja se perustuu sosio-konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.
Netron tavoitteena on tukea verkkolukutaidon osa-alueista verkon tuntemuksen
ja metakognitiivisten tietojen kehittymistä, ja näin tukea oppijoita
itsenäisessä verkon hallinnassa. Netrossa oppija tiedostuu verkosta
mediana ja itsestään suhteessa tähän mediaan yhteisöllisen
tiedon rakentamisen kautta.
Käytännössä oppimisympäristö Netro koostuu
tietoisuutta lisäävistä pienistä verkkotehtävistä,
tietopaketeista sekä keskustelupalstasta, jossa oppijalla on mahdollisuus
sekä keskusteluun toisten oppijoiden kanssa että omien reflektiivisten
muistiinpanojen tekemiseen. Netro-matkalla oppijat rakentavat yhdessä
tietoa verkkolukutaidosta ja siihen liittyvistä osa-alueista.
Oppimisympäristö testattiin Jyväskylän yliopiston
kielikeskuksessa kesällä 2003 itsenäisenä verkkokurssina.
Tutkimuksessa raportoidaan kurssin vaiheet sekä kurssilta saatuja
kokemuksia oppimisympäristön toiminnasta. Tutkimuksessa esitellään
myös kurssin opiskelijoiden käsityksiä verkkolukutaidosta.
Verkkolukutaidon käsitettä ja toimintatutkimuksen eri vaiheita
pohditaan tämän päivän kieltenopettajan haastavien
roolien kautta. Netro-oppimisympäristön suunnittelua, toteutusta
ja testausta lähestytään niin tukijan, kasvattajan, opettajan,
oppimisen ohjaajan kuin tiimityöntekijän ja verkkosuunnittelijankin
näkökulmasta.
Asiasanat: web literacy. multiliteracies. media literacy. on-line learning.
e-learning. electronic learning space. socio-constructivism. collaborative
knowledge building. teaching materials, methods and approaches.
|