Kulturkrockar,
kulturkonflikter och kulturchocker är ofrånkomliga. De går inte att
undvika, men det är inte heller nödvändigt. Kollisionen uppstår ju på
grund av att olika människor med olika bakgrund, tankesätt, värderingar
och förväntningar är i kontakt med varandra. Situationen är helt
enkelt mycket komplicerad.
När
vi träffar människor från helt andra delar av världen förväntar vi
oss ofta problem eller missförstånd. Vi respekterar avståndet och vågar
inte ens inbilla oss att vi skulle kunna förstå den andra partens
kultur. I samarbete med nära grannar har vi en större känsla av
kontroll - vi är ju ganska lika, tänker vi. Närheten kan, trots
likheterna, innebära en ökad risk för missförstånd.
Tidsuppfattningen
Erfarenheterna
av samarbete i de fusionerade företagen har visat att tidsuppfattningen
måhända är den största skillnaden mellan finsk och svensk
organisationskultur.
I
Sverige ser man på tid som en kvalitetsegenskap. Ju mera tid man använder
till förberedelser, desto bättre kvalitet kan man förvänta sig. I
Finland ser man på tid som en effektivitetsindikator. Att snabbt klara
av saker och ting pekar på hög effektivitet.
Att
använda tid till förberedelser och t.ex. diskussion inför ett beslut
uppfattas i Sverige som ett tecken på att man tar saken allvarligt och
är seriös. Det är också mycket viktigt att låta alla inblandade
komma till tals. Om man är tvungen att skynda på något kan det
uppfattas som dålig planering.
I Finland är man van vid snabba beslut och att efter besluten ganska
omgående påbörja verksamheten. Finländare behöver inte någon längre
tid för planering innan de påbörjar något konkret. Det betyder dockmånga
gånger att
man är tvungen att ompröva beslutet och ändra på det. I Sverige är
det i allmänhet, efter den långa förankringsprocessen, betydligt svårare
att ändra på ett beslut.
Mer
om tidsuppfattning och beslut 
|
 |
Eftersom
man i Finland inte ser något samband mellan tid och kvalitet är man
oftast otålig med att komma igång med själva arbetet. Att faktiskt få någonting
gjort, något som syns, visar att man har kontroll över situationen. I
praktiken kan läget ofta vara det motsatta. En finsk chef har ingen
aning om hur problemet bör lösas, men gör i alla fall någonting i
hopp om att en lösning uppenbarar sig medan arbetet framskrider.
I
Sverige tål man inte kaos lika bra som i Finland. Genom noggrann
planering försöker man eliminera alla faktorer som på ett eller annat
sätt kan leda till en kaossituation. Denna modell kräver en lång
period av förberedelser där alla inblandade är delaktiga. När man
till sist kommer igång med t.ex. projektet behöver chefen inte nödvändigtvis
vara närvarande. Alla vet sin roll och sin uppgift i projektet.
I
Finland är attityden mera 'vi gör ett försök och ser hur det går'.
Det är en praktisk metod och man kommer direkt igång med verksamheten.
Om det visar sig att man är på fel spår är det bara att börja om
igen. Om något går fel är det chefen som tar ansvaret för det. De
anställda gör så som de har blivit tillsagda.
Det
svenska behovet av konsensus och delaktighet gör att processen
framskrider långsamt, åtminstone i det inledande skedet. När alla
inblandade vet vad de ska göra och processen kommer igång går själva
genomförandet ofta mycket snabbt. Problem uppstår när någonting oväntat
dyker upp. I den svenska modellen är det svårt att tänka om i nya
banor och ändra på överenskomna tillvägagångssätt i mitten av en
process.
Den
finska modellens starka och svaga sida är snabbheten. Positivt är att
man genast kommer igång med verksamheten, vilket i många fall kan visa
sig vara en betydande konkurrensfördel. Det negativa visar sig i att
man i farten inte har tid att överväga och tänka över besluten
ordentligt. Detta kan leda till mindre lyckade lösningar och slöseri
med resurser i det långa loppet.
|