Untitled Document
Kielikompassin pääsivulle
Kielikeskus
Jyväskylän yliopisto
     

 

     
sijaintisi:
 

 

Takaisin Pofotohtorille


Kirjoittamista kohti!

Kirjoitusprosessin luonnosteluvaiheessa Ideoi ja tuota -tehtäviä on neljä. Kaikissa niissä pyritään lähestymään varsinaista tekstin tuottamista hyvän suunnittelun avulla. Ensimmäisessä tehtävässä harjoittelet löytämään keskeisimpiä kohtia. Toisessa tehtävässä annetaan ajatusten vielä virrata vapaasti ja pyritään löytämään myös uusia näkökulmia. Kolmannessa tehtävässä keskitytään tarkemmin miettimään näyteportfoliota. Kuka on portfoliosi mahdollinen lukija? Mihin kaikkiin tilanteisiin teksti on tarkoitettu? Viimeisessä tehtävässä tutustut näyteportfolion tekstilajiin.

Tehtävä 1: Valitse ja hylkää!

Tutustu jo olemassa olevaan portfolioosi. Valitse portfoliosi sisällöstä neljä asiaa, jotka haluat ehdottomaasti sisällyttää näyteportfolioosi. Valitse myös kaksi asiaa, joita et missään nimessä halua tuoda esille näyteportfoliossa. Tee valitsemistasi asioista listat, ja perustele lyhyesti valintasi.

Kuuntele ja katsele, mitä kanssaopiskelijasi Leena kertoo omista portfolioon liittyvistä valinnoistaan.

Tehtävä 2: Kokoa keskeiset kohdat kartaksi!

Kokoa kolme keskeistä kohtaa portfoliostasi. Voit hyödyntää tässä tehtävässä myös edellisessä tehtävässä valitsemiasi tärkeitä kohtia. Valitse kuhunkin aiheeseen liittyvä avainsana ja laajenna sitä ideakartan tavoin ryhmittelemällä avainsanan ympärille kaikki aiheeseen liittyvät asiat.

Voit tehdä myös yhden ideakartan kaikista niistä osa-alueista ja sisällöistä, joita suunnittelet näyteportfolion sisällön osiksi. Älä kiinnitä vielä huomiota asioiden järjestykseen, äläkä pyri lopulliseen ryhmittelyyn. Anna ajatusten virrata ja ideoiden syntyä!

http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/arvtav.htm
Tampereen avoimen yliopiston alainen sivusto, jolla voi tutustua erilaisiin osaamistyyleihin. Samalla voi tutustua erilaisiin tapoihin reflektoida omaa osaamistaan. Sivulla esitellään hyvin ideakartta (Mind Map), käsitekartta, SWOT-analyysi sekä pätevyyden inventaario. Erilaisista malleista on varmasti apua pohdittaessa omaa osaamista. Sivut tarjoavat oivaa apua alkuun pääsemiseksi!

http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/yle/antoisaan/1_4.html
Sivulla on kerrottu, mikä ajatuskartta (Mind Map) on ja mitkä ovat sen plussia ja miinuksia. Sivuun on syytä tutustua, jos ei ole aivan varma, mitä ajatuskartalla/ideakartalla/Mind Mapilla tarkoitetaan.

http://www.kyamk.fi/oppiminen/tieto3.html
Sivulla esitetään graafinen malli ajatuskartasta ja kerrotaan sen toteuttamistavoista. Sivulta löytyy yleisemminkin ohjeita prosessikirjoittamiseen liittyen.


Jos et pidä karttojen piirtämistä sinulle luontevana tapana jäsentää asioita, voit myös tehdä esimerkiksi listan avainsanoista, keskeisimmistä asioista tai näyteportfolion osa-alueista mahdollisine sisältöineen.

Tehtävä 3: Analysoi lukija!

Jotta näyteportfoliosi vastaisi mahdollisimman hyvin sille asetettuja tavoitteita, on tärkeää pitää mielessä jo alusta asti portfolion mahdolliset lukijat. Tässä vaiheessa kannattaakin tehdä lukija-analyysi.

Tee lukija-analyysi miettimällä, kuka on näyteportfoliosi lukija, mitä hänen tulee tietää sinusta ja mitkä asiat ovat lukijasi kannalta olennaisia sisällyttää portfolioosi.

Mieti myös, mihin tarkoituksiin ja tilanteisiin näyteportfoliotasi käytät. Mahdolliset tilanteet ja tarkoitukset ohjaavat kirjoituksesi tyyliä ja käsittelynäkökulmia.

   
Untitled Document
Sivukartta Help Palaute Paluu sivun alkuun