Kirjoittamista kohti!
Kirjoitusprosessin luonnosteluvaiheessa
Ideoi ja tuota -tehtäviä on neljä. Kaikissa niissä
pyritään lähestymään varsinaista tekstin tuottamista
hyvän suunnittelun avulla. Ensimmäisessä tehtävässä
harjoittelet löytämään keskeisimpiä kohtia.
Toisessa tehtävässä annetaan ajatusten vielä virrata
vapaasti ja pyritään löytämään myös
uusia näkökulmia. Kolmannessa tehtävässä
keskitytään tarkemmin miettimään näyteportfoliota.
Kuka on portfoliosi mahdollinen lukija? Mihin kaikkiin
tilanteisiin teksti on tarkoitettu? Viimeisessä
tehtävässä tutustut näyteportfolion tekstilajiin.
Tehtävä 1: Valitse ja hylkää!
Tutustu jo
olemassa olevaan portfolioosi. Valitse portfoliosi sisällöstä
neljä asiaa, jotka haluat ehdottomaasti sisällyttää
näyteportfolioosi. Valitse myös kaksi asiaa, joita et missään
nimessä halua tuoda esille näyteportfoliossa. Tee valitsemistasi
asioista listat, ja perustele lyhyesti valintasi.
Kuuntele ja katsele,
mitä kanssaopiskelijasi Leena kertoo omista portfolioon liittyvistä
valinnoistaan.
Tehtävä 2: Kokoa keskeiset kohdat kartaksi!
Kokoa kolme keskeistä
kohtaa portfoliostasi. Voit hyödyntää tässä
tehtävässä myös edellisessä tehtävässä
valitsemiasi tärkeitä kohtia. Valitse kuhunkin aiheeseen liittyvä
avainsana ja laajenna sitä ideakartan
tavoin ryhmittelemällä avainsanan ympärille kaikki aiheeseen
liittyvät asiat.
Voit tehdä myös yhden ideakartan
kaikista niistä osa-alueista ja sisällöistä, joita
suunnittelet näyteportfolion sisällön osiksi. Älä
kiinnitä vielä huomiota asioiden järjestykseen, äläkä
pyri lopulliseen ryhmittelyyn. Anna ajatusten virrata ja ideoiden syntyä!
http://www.uta.fi/tyt/verkkotutor/arvtav.htm
Tampereen avoimen yliopiston alainen sivusto, jolla voi tutustua erilaisiin
osaamistyyleihin. Samalla voi tutustua erilaisiin tapoihin reflektoida
omaa osaamistaan. Sivulla esitellään hyvin ideakartta (Mind
Map), käsitekartta, SWOT-analyysi sekä pätevyyden inventaario.
Erilaisista malleista on varmasti apua pohdittaessa omaa osaamista. Sivut
tarjoavat oivaa apua alkuun pääsemiseksi!
http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/yle/antoisaan/1_4.html
Sivulla on kerrottu, mikä ajatuskartta (Mind Map) on ja mitkä
ovat sen plussia ja miinuksia. Sivuun on syytä tutustua, jos ei ole
aivan varma, mitä ajatuskartalla/ideakartalla/Mind Mapilla tarkoitetaan.
http://www.kyamk.fi/oppiminen/tieto3.html
Sivulla esitetään graafinen malli ajatuskartasta ja kerrotaan
sen toteuttamistavoista. Sivulta löytyy yleisemminkin ohjeita prosessikirjoittamiseen
liittyen.
Jos et pidä karttojen piirtämistä
sinulle luontevana tapana jäsentää asioita, voit myös
tehdä esimerkiksi listan avainsanoista, keskeisimmistä asioista
tai näyteportfolion osa-alueista mahdollisine sisältöineen.
Tehtävä 3: Analysoi lukija!
Jotta näyteportfoliosi vastaisi
mahdollisimman hyvin sille asetettuja tavoitteita, on tärkeää
pitää mielessä jo alusta asti portfolion mahdolliset lukijat.
Tässä vaiheessa kannattaakin tehdä lukija-analyysi.
Tee lukija-analyysi miettimällä,
kuka on näyteportfoliosi lukija, mitä hänen
tulee tietää sinusta ja mitkä asiat ovat lukijasi kannalta
olennaisia sisällyttää portfolioosi.
Mieti myös, mihin tarkoituksiin
ja tilanteisiin näyteportfoliotasi käytät. Mahdolliset
tilanteet ja tarkoitukset ohjaavat kirjoituksesi tyyliä ja käsittelynäkökulmia.
|