sijaintisi: | |||
|
Kuvat ja media materiaalissaOppimateriaalin symbolit: kynä, värit ja muut kuvatKeskeisin kuva oppimateriaalissa on kynä. Kynä toimii materiaalissa sekä navigointi- että opastustarkoituksessa. Navigointiominaisuus on kynän molemmissa päissä siten, että kärjestä pääsee siirtymään seuraavaan kirjoitusvaiheeseen ja kynän päässä olevasta pyyhekumista koko materiaalin aloitussivulle. Kynän keskiosan kuusi osaa viittaavat kirjoitusprosessin eri vaiheisiin ja osoittavat myös kyseisen kirjoitusvaiheen värikoodin.Kirjoitusvaihetta osoittavat kynän osat eivät sisällä navigointimahdollisuutta, sillä materiaalille on olennaista, että käyttäjä etenee vaiheet järjestyksessä. Kuten kynäkin osoittaa, oppimateriaalin rakennetta on selkiytetty värien avulla. Kunkin kirjoitusvaiheen sivut ovat pohjaväriltään kynän värisymboliin viittaavia, joskin kynän värejä huomattavasti harmaasävyisempiä. Kynän lisäksi materiaali sisältää myös muita kuvasymboleita: erityyppiset tehtävät on erotettu toisistaan kuvasymbolein.Tehtäviin viittaavat kuvasymbolit toistuvat samanlaisina kussakin kirjoitusvaiheessa ja ne toimivat myös linkkinappeina kyseisiin tehtäviin. Kirjoitusvaiheen motivoiviin tehtäviin viitataan ajatuskuplalla, varsinaiseen tekstin tuottamistehtävään viitataan paperiarkilla ja lisätehtävään plussilla. Tehtäviin liittyvään palautteeseen ohjaa porkkana. Oppimateriaalin sisältämä ääni ja liikkuva kuvaFlash-animaatiotVäri- ja kuvasymbolien lisäksi materiaali sisältää sekä ääntä että liikkuvaa kuvaa. Liikkuvaa kuvaa on Flash-animoiduissa painikkeissa sekä kuutiointiharjoituksen noppakuutiossa. Flash-animaatiot vaativat toimiakseen Flash Playerin, jonka voi ladata koneelleen maksutta Macromedian kotisivulta. VideoleikkeetFlash-animaatioiden lisäksi materiaali sisältää myös videokuvaa ja ääntä. Videoleikkeet vaativat toimiakseen RealOne Playerin, jonka voi ladata koneelleen maksuttaosoitteesta http://www.real.com . Videoleikkeet ovat ns. lisämateriaalia eikä niiden katsominen ole materiaalin suorittamisen kannalta välttämätöntä. Videot sisältävät haastattelupätkiä, joissa kolme opiskelijaa Jyväskylän ylipistosta kertovat omista portfoliotyöskentelykokemuksistaan. Ensisijaisesti videopätkien tarkoituksena on tukea niitä käyttäjiä, jotka suorittavat materiaalin itsenäisesti.
|
||