Infosivu Paluu aloitussivulle Tiedottavat tekstityypit Kantaaottavat tekstit Ohjailevat tekstityypit Fiktiiviset tekstityypit Ohjailevat tekstityypit Analyysit
 
Kielikeskus
Jyväskylän yliopisto
  sijaintisi: kirjoitusviestintä > TIEDOTTAVAT tekstityypit > lehtijuttu > lehtijutun osat
 
<< LEHTIJUTTU

*Mistä, mihin ja kenelle?
*Lehtijutun osat


LEHTIJUTTU
Lehtijutun osat

*Otsikko (pääotsikko)
*Ingressi eli johdattelu
*Väliotsikot
*Leipäteksti
*Jutun pituus
*Kuvat
*Kuvateksti

 


Paluu sivun alkuun
Otsikko (pääotsikko)
"Maistele juttusi tulevaa otsikkoa jo kirjoittamisesi aikana."

- Vangitse lukijan katse kiinnostavalla otsikolla: asiallisesti tai tarpeen mukaan paisutellen.
- Otsikossa kerrot tärkeimmän asian nopeasti, nasevasti. - Otsikko on lyhyt.
- Älä silti tee yhden sanan otsikkoa. Se on naseva mutta se ei toimi: ei yhdestä sanasta tajua, mistä on kyse, ei ainakaan mikä on jutun näkökulma.
- Hyvän otsikon luettuaan lukija tietää pääosan juttusi sisällöstä.
- Älä harhauta otsikollasi, jollet kirjoita juorulehteen. Äläkä muutenkaan kikkaile kovasti.
- Muista, että monet lukijat eivät lue muuta kuin otsikon.
- Tee jutullesi aluksi työotsikko. Lopullinen otsikko muotoutuu juttua kirjoittaessasi.
- Otsikko voi olla pelkkä yksitasoinen otsikko tai kaksitasoinen: näkyvä, älähtävä pääotsikko ja sille ylä- tai alaotsikko, joka selittää tai selventää pääotsikkoa.
- Älä käytä otsikossa lyhenteitä, ainakaan omatekoisia.
- Otsikossa ei ole loppupistettä. Älä käytä tehovälimerkkejä: huutomerkkiä, puolipistettä, ajatusviivaa.
- Älä käytä otsikossa lauseenvastikkeita äläkä konstaile millään tavalla: pyri yksinkertaisuuteen.

Paluu sivun alkuun
Ingressi eli johdattelu
"Hyvä ingressi myy tekstisi lukijalle."

- Ingressi on (puoli)lihavalla kirjoitettu otsikon jälkeinen, yleensä varsinaista leipätekstiä leveämpipalstainen johdatteleva teksti.
- Ingressi on jutun kärki: se kertoo otsikkoa enemmän, mitä juttusi sisältää.
- Laadi ingressi houkuttelevaksi, jotta lukija tempautuu mukaan.
- Hyvä ingressi kertoo asiasta tärkeimmän myös sille lukijalle, joka ei lue leipätekstiä.
- Muista ingressissä nasevuus. Kerro se, mikä on juttusi keskeinen sisältö.
- Lisää kiinnostusta vaikka hyvällä kysymyksellä. Voit jopa vastata siihen. Älä kuitenkaan uutisingressissä kysy mitään: se olisi kannanotto.
- Muista että ingressissä tärkeämpää on sisältö kuin muoto. Älä kikkaile.

Paluu sivun alkuun
Väliotsikot
"Hyvä väliotsikko kiusaa lukemaan eteenpäin."

- Väliotsikot katkaisevat pitkän leipätekstisi palstat siedettäviin paloihin.
- Juttusi paranee, kun laadit hyvät väliotsikot. Lukija lukee artikkeliasi osina. Moni vain silmäilee kiinnostavimmat väliotsikot.
- Suunnittele tekstisi rakenne etukäteen: tee ensin väliotsikot, aluksi vaikka hiomattomat.
- Väliotsikko saa sisältönsä kappaleen tai jakson sisällöstä, usein jakson alku- tai loppupuolelta, kappaleen tai jakson sisällöstä.
- Usein väliotsikot syntyvät sattumanvaraisesti ja ne sijoitellaan sattumanvaraisesti.
- Muista että väliotsikointi vierittää tekstiäsi eteenpäin, houkuttelee lukemaan.
- Käytä otsikoinnissa mieluusti vereviä verbejä eli predikaattiverbejä, ettei otsikko jää latteaksi - olla-verbillä et tosin tee mitään.
- Väliotsikko voi kapealla palstalla olla enintään kolmen rivin pituinen.


Paluu sivun alkuun
Leipäteksti
"Hyvän leipätekstin salaisuus on sen sisällössä."

- Kirjoita vain sellaisesta aiheesta, jonka tunnet hyvin.
- Jos et tunne aihetta, kiinnostu siitä: etsi kaikki lähdeaineisto.
- Lähde siitä, että jokainen juttu on "uutinen" - ei tavallinen uutistapahtumasta kertova uutisjuttu vaan sellainen, että siinä on jotakin uutta, ainutkertaista.
- Kirjoita sellaisesta aiheesta, joka koskettaa ja säväyttää sinua itseäsi. Silloin se säväyttää lukijaakin.
- Muista että vain jutun sisältö on se, joka voi kiinnostaa lukijaa. Muoto ja rakenne auttavat vain saamaan sisällön irti tekstistä.

"Kun ajattelet selkeästi, niin kirjoitat selkeästi."

- Tarkastele analyyttisesti eli eritellen niitä asioita, joista haluat kirjoittaa.
- Luota kirjoittaessasi omaan järkeesi ja elämänkokemukseesi.
- Etene selkeästi: kirjoita tavallisia väitelauseita, yksi yksinkertainen asia kerrallaan.
- Älä luonnosteluvaiheessa ajattele liikaa tekstisi lopullista kieliasua.
- Älä tavoittele monimutkaisuutta, tekstin "hienoutta".
- Älä ajattele kirjoittavasi auktoriteetille, esimerkiksi opettajallesi tai esimiehellesi.

"Leipätekstin hyvä rakenne panee lukemaan tekstisi."

- Koska lehtijutussa palsta on kapea, jaa tekstisi normaalia lyhyempiin kappaleisiin.
- Aloita uusi kappale, kun ajatus vaihtuu tai näkökulma muuttuu taikka kun repliikki vaihtuu.
- Kappale voi olla lehtitekstissä vain yksi virke, ei koskaan koko sivu.
- Katkaise pitkät kappaleet karskisti; voit jatkaa samaa ajatusta seuraavassakin kappaleessa.
- Saat taatusti lukijan sekaisin mutkikkailla ja taaksepäin viittaavilla virkkeillä, päälauseen katkaisevilla sivulauseilla, ajatusviivoin tehdyillä lisäyksillä ja pilkkupaljoudella.
- Älä käytä jutussasi luetelmaviivoja. Luetelmia ei lue kukaan.
- Käytä tehovälimerkkejä vain äärimmäisessä hädässä: huuda ilman huutomerkkiä, ajattele ilman ajatusviivaa. Ne menettävät heti tehonsa. Puolipistettä saat käyttää elämässäsi vain kerran.
- Normaali pisteeseen päättyvä väitelause on yllättävän tehokas. Kirjoita päälauseita mutta myös sivulauseita, jos väitettä pitää selittää tai rajata. Älä kysy, jos et vastaa.


Paluu sivun alkuun
Jutun pituus
"Leipätekstin ja koko jutun oikea pituus on lyhin mahdollinen pituus." (Lauri Kotilainen.)

- Niin varsinaisessa leipätekstissä kuin koko jutussakin lyhyys on ansio ja liika pituus on heikkous.
- Jutun optimipituus A4-kokoisessa lehdessä on noin aukeama kuvineen päivineen.
- Yleensä jutuista tehdään lyhyempiä. Uutiskommentti esim. Kauppalehdessä on vain puoli liuskaa tai yksi liuska: bisneslukija ei ehdi lukea kaikkea.
- Jos jutustasi näyttää tulevan pitempi, lyhennä sitä tai tee kaksi juttua: toinen vähän eri näkökulmasta vaikkapa ns. laatikkotekstiksi täydentämään varsinaista juttua.
- Lyhennä tarvittaessa juttuasi niin, että et poista siitä mitään jutun elementtiä vaan tiivistät kaikkea tasapainoisesti: voitko ottaa otsikosta jotain pois, voitko lyhentää ingressiä puoleen, voitko poistaa alusta tarpeettoman johdattelun, voitko poistaa lopusta pakonomaisen tiivistelmäjakson, voitko lyhentää virkkeitä?


Paluu sivun alkuun
Kuvat
"Kuva on tekstiä tehokkaampi."

- Juttuun liittyy usein kuvamateriaalia.
- Kuvia voit skannata tai imuroida Internetistä.
- Jutun pääkuva on tärkein jutun osa, joskus tärkeämpi kuin otsikko.
- Terävä suuri lähikuva tehoaa, on sitten kyse esim. ihmiskasvoista, ampuma-aseen yksityiskohdista taikka kasvista.
- Monet lukijat selailevat vain lehden kuvat ja otsikot: ne jäävät alitajuntaan.
- Jos teksti ja kuva on pelaavat yhteen, saavutat suurimman mahdollisen tehon, synergian.
- Hyvällä kuvalla välität vaikutelman ja vetoat tunteeseen.
- Hyvällä kuvalla voit korvata paljon tekstiä: kuva näyttää muodon, rakenteen, värit, ympäristön ja muut silmin havaittavat asiat, ja tekstin tehtäväksi jää välittää silmin havaitsemattomat asiat.


Paluu sivun alkuun
Kuvateksti
"Kuva ilman kuvatekstiä ei toimi - kuvaa ilman kuvatekstiä ei saa olla."

- Muista että kuvateksti luetaan aina, jos kuva kiinnostaa.
- Hyvällä kuvatekstillä täydennät kirjoittamaasi leipätekstiä ja selität kuvaa.
- Hyvä kuvateksti ei kerro sitä, minkä kuva jo kertoo.
- Kerro kuvatekstissä se, mitä kuva ei kerro: täydennä kuvatekstillä kuvaa ja varsinaista juttua.
- Hyvä kuvatekstisi vastaa kysymyksiin, joita kuva herättää.
- Kuvan ja kuvatekstin välille syntyy lukijassa jännite.
- Jos kuvassa on pienehkö määrä henkilöitä, mainitse nimet.
- Kuvateksti voi olla yhden, kahden tai jopa kolmenkin virkkeen mittainen.


     
Untitled Document
Sivukartta Help Palaute Paluu sivun alkuun