Afganistanin talebanien komentaja ilmoitti keväällä
1997, että Bamiyanin valloittamisen jälkeen he räjäyttävät
siellä olevat jättiläismäisen suuret 1500 vuotta
vanhat kallioon louhitut Buddhan patsaat, koska ne eivät kuulu
maan kansalliseen perinteeseen. Samaa periaatetta noudattaen Egyptin
islamilaisten olisi pitänyt aikaa sitten kiihkoilla heille
vieraan uskonnon pystyttämien pyramidien hävittämisessä.
Talebanien hanke nostatti kansainvälisiä
protesteja, mutta työ saatettiin päätökseen
heidän valtansa lopuilla. Tällä kertaa globaalin
ajattelun synnyttämät vetoomukset, joista osa tuli islamilaisista
valtioista, eivät estäneet lokaalia eli paikallista tihutyötä.
Kenelle kuuluu kuninkaan aarre?
Saksalainen amatööriarkeologi Heinrich Schliemann
aloitti Homeroksen Iliaksen innoittamana Troijan löytämiseen
pyrkivät kaivaukset Turkissa ilman hallituksen lupaa. Vuoden 1873
löytöihin lukeutui haudasta tavattu kulta-aarre, jonka Schliemann
nimesi Troijan kuningas Priamoksen aarteeksi. Löytö salakuljetettiin
Ateenaan, ja sieltä Lontooseen, jossa se asetettiin näytteille.
Vuonna 1881 Schliemann lahjoitti keisari Wilhelm I:n kehotuksesta
aarteen Saksan valtiolle. Teko tuotti palkkioksi Berliinin kunniakansalaisuuden
ja Preussin yliopiston kunniatohtoriuden.
Toisen maailmansodan loppuvaiheessa vuonna 1945 Puna-armeijan
erikoisyksikkö vei kulta-aarteen Berliinistä salaa Moskovaan. Vasta
1991 kaksi venäläistä taidehistorioitsijaa paljasti, teeä Troija
aarre on piilossa Moskovassa, ja 1996 Pushkin-museossa järjestettiin
Troijan kulta -näyttely.
Tällä hetkellä Priamoksen aarteen oikeutetuiksi omistajiksi
ovat ilmoittautuneet Turkki, Kreikka, Englanti, Saksa ja Venäjä.
Olennaiset kysymykset ovat: kenen aarre on ja minne se kuuluisi?
Viimeinen kysymys on poliittisesti vaikea ratkaista, mutta ensimmäinen
kysymys on helppo. Aarteen omistaa se kulttuuri, joka sen valmisti,
käytti ja hautasi. Koska tuota kulttuuria tai sen oikeudenomistajia
ei enää ole, aarre on kaikkien yhteistä kulttuuriperintöä: maailmanperintöä.
Maailmanperintökohteita pelastetaan ja listataan
Globaali maailmanperinnön käsite omaksuttiin
vasta toisen maailmansodan suurtuhojen äärellä, ja
vuonna 1954 solmittiin Haagin sopimus suojelemaan kulttuurimuistoja
konflikteissa.
Mutta rauhan aikakaan ei ollut vaaraton. Assuanin
padon rakentaminen uhkasi tuhota Egyptin muinaismuistoja veden alle.
Unesco ryhtyi 1959 kansainvälisesti rauhoitettuun pelastamishankkeeseen,
jonka konkreettisimpana tuloksina oli Abu Simbelin, ja Phialin temppelien
purkaminen, siirtäminen ja pystyttäminen tulevan vedenpinnan
yläpuolelle. Rakennukset säilyivät, vaikka paikan
henki menetettiin.
Hankkeen onnistuminen osoitti kansainvälisyyden
voiman, ja konseptia käytettiin sittemmin vastaavissa pelastushankkeissa.
Niiden menestys johti lopulta Unescon valmistelemaan maailmanperintösopimukseen
vuonna 1972. Sen myötä perustettiin myös kohteet
hyväksyvä maailmanperintökomitea.
Vuoden 2001 lopussa maailmanperintölistalla
oli yhteensä 721 kulttuuri- ja luontoperintökohdetta 124
maasta. Suomen kaikki viisi kohdetta ovat kulttuuriperintökohteita.
Niistä yksi on Keski-Suomessa: Petäjäveden vanha
kirkko.
|
Kauppavapauksien poikkeus
Globalisaation käsite liitetään yleensä maailmankauppaan
ja -talouteen, ja sanalla on usein negatiivinen merkitys. Globalisaatio
ei kuitenkaan ole uusi asia, vaan sen juuret johtavat vuosituhansien
taakse. Tavaroita ja teknisiä uutuuksia on aina vastaanotettu ja
muokattu omaan elämänpiiriin sopiviksi.
Globaalistumisen myönteisiä puolia ovat globaali
ajattelu ja tietoisuus, joka on mahdollista kun teknisesti kehittynyt
viestintä näyttää kaukaisetkin tapahtumat lähes reaaliaikaisesti.
Kielteistä on se, että vaikka kaupallisen kilpailun keskittämän
ja voimistaman talouden tyrkyttämiä tuotteita ei omaksuttaisikaan
"nahkoineen ja karvoineen", ne nakertavat kulttuurien omaleimaisuutta.
Siksi ei ole ihme, että kulttuuriperinnön käsitteeseen on viime
aikoina ryhdytty lukemaan myös henkisen kulttuurin tuotteet, esim.
kieli ja paikannimet.
Kun kauppaa ja taloutta vapautettiin, sopimuksiin
tuli kulttuurinen poikkeus. Kaupan vapaus ei koskenut kansallisesti
merkittävää kulttuuriomaisuutta.
Suomessakin oli jo 1940-luvun lopulla huolestuttu
kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden esineiden maastaviennistä,
mutta vientiä rajoittava laki odotutti itseään vuoteen 1978 asti.
Tuolloin säädetyt kansalliset lait jäivät voimaan Suomen liittyessä
Euroopan unioniin. Ne uusittiin vuonna 1999, jolloin Suomi yhtyi
myös useisiin luvatonta vientiä koskeviin kansainvälisiin sopimuksiin.
Kuriositeettikaapeista Suureen museoon
Museoiden ja muiden muistiorganisaatioiden eli arkistojen
ja kirjastojen yhteiskunnallinen tehtävä on muistaa enemmän ja kauemmaksi
kuin yksikään yksilö.
Keräilyn juuret ovat kaukana esihistorian hämärissä,
mutta renessanssin ajoista lähtien kuninkaat, ruhtinaat ja aateliset
ja 1600-luvulta lähtien varakkaat porvaritkin keräsivät kokoelmia.
Niissä pyrittiin usein täydellisyyteen: liki kaikista merkittävistä
luonnon tai taiteiden ilmiöistä oli niissä edustava näyte. Kokoelma,
joka sijoitettiin omaan huoneeseensa eli kuriositeettikamariin tai
erityiseen kaappiin, oli siis kuin maailma pienoiskoossa., ja tietysti
omistaja, ruhtinas, oli kaiken keskipiste.
Yksi tunnetuimpia tällaisia kokoelmia on meidän päiviimme
asti Upsalan yliopistossa säilynyt Kustaa II Adolfin upea kokoelmakaappi,
jonka kuningas vastaanotti kolmikymmenvuotisessa sodassa vuonna
1632 Augsburgin raatimiehiltä. Koristeellinen kaappi, jonka tekemiseen
30 käsityöläismestarilta kului kuusi vuotta, sisältää noin tuhat
esinettä.
Kehitys johti Englannissa ensimmäisen julkisen museon
syntyyn, kun British Museum avattiin 1759.Aika oli otollinen ja
esimerkkiä seurattiin. Alkoi "museoräjähdys", jonka myötä tämä Euroopassa
syntynyt ilmiö levisi 1800-luvun kuluessa kaikille mantereille.
Samaan aikaan omaksuttiin sekä kansallisuus- että kotiseutuaate.
1980- ja 1990-luvun ympäristötietoisuus vaikutti
kokonaisvaltaisemman museokäsityksen syntyyn. Ymmärrettiin, ettei
riitä, että kokoelmia kerätään kaappeihin, kamareihin tai rakennuksiin,
jos luonto ja kulttuuriympäristöt ovat muutoin uhattuina. Näin Euroopassa
syntyi ajatus "Suuresta museosta", joka käsittää koko ympäristön
kaikkine "ajan jälkineen". Tällöin perinteisten muistiorganisaatioiden
tärkeimpänä tehtävänä nähdään ihmisten yllyttäminen löytöretkeilemään
sekä ympäristöönsä että itseensä.
Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston museologian professori ja yliopiston
museon johtaja |