KANNANOTOT: ESIMERKKEJÄ
KOLUMNI 1
Opettaja-lehti 11.1.2002
Tunnustuksen didaktiikka.
Lyhyt oppimäärä.
|
TYÖN tekeminen ihmisten kanssa on täysin yksinkertainen
asia. Aivan: luit oikein: yksinkertainen asia. Ainakin periaatteessa.
   Tarvitaan vain sitä, että jokainen työntekijä
kokee tulevansa huomatuksi, arvostetuksi, luotetuksi. Kun saan tunnustusta
työlleni ja vastavuoroisesti annan sitä toisille, kaikki
sujuu hyvin. Mutta jos luottamuksen, arvostuksen ja hyväksynnän
ilmapiiriä ei rakennu, mistään ei tahdo tulla mitään.
   Muistan joskus kokeneeni epäluottamusta, kontrollia ja arvostuksen
puutetta, jolloin työ on menettänyt täysin makunsa.
Energiaa on kulunut siihen, kun on yrittänyt kierrellä
joitakin hapannaamoja. Pelkkä ajatuskin siitä, että
tietty habitus luo reviiriään käytävillä
ja kahvihuoneissa, on alkanut rasittaa ja viedä voimia. Työpaikalle
tuleminen on tuntunut yhä hankalammalta joka aamu.
   Mutta olen ollut myös työyhteisöissä, joissa
minuun on luotettu ja kykyihini uskottu. Keskinäinen luottamus
on kasvattanut entistä voimakkaamman halun tehdä työni
hyvin. Ei vain minussa, vaan koko yhteisössä on kasvanut
vahva tunne siitä, että teemme arvokasta ja laadukasta
työtä. Tällaisen koko työyhteisön flow-kokemuksen
soisi jossain elämän vaiheessa jokaiselle.
Tunnustuksen antamista ja vastaanottamista voi oppia kuten muitakin
asioita. Tunnustuksen dialektiikan perusoppimäärän
voi aloittaa yksinkertaisesti sopimalla, että joku tietty palaveri
käytetään pelkästään keskinäisen
tunnustuksen antamiseen.
|
|
Olen toteuttanut näitä tunnustuksen dialektiikkaan perustuvia
prosesseja eri työyhteisöissä eri tavoin: oppilaiden
kanssa koulussa, opettajankouluttajana, tiimin jäsenenä,
työyhteisökouluttajana. Perusajatuksena on, että
jokainen sanoo jokaiselle jotain myönteistä tämän
työstä ja työyhteisön jäsenenä olemisesta.
Paperi tai kortti kiertämään, ja jokainen kirjoittaa
toisilleen jotain. Yksinkertaista, mutta toimii.
   Työyhteisön johtajan on erityisen tärkeää
oivaltaa nämä tunnustuksen dialektiikan peruslait. Hyvä
johtaja saavuttaa luottamuksen työntekijöiltään
ja yhteistyökumppaneiltaan, ja hän osoittaa luottamusta
ja tunnustusta vastavuoroisesti heille. Samalla paradoksaalisesti
johtajuus sanan perinteisessä merkityksessä haihtuu ilmaan.
Tunnustuksen dialektiikan oivaltanut johtaja on palvelija ja rinnalla
kulkija siinä missä muutkin työntekijät. Yhteisön
toimintaa ohjaa jokin ihmisenegoa suurempi - sen arvot. En tee työtäni
saadakseni kiitosta johdolta tai keltään muultakaan, vaan
palvelen jotain meitä kaikkia tärkeämpää:
niitä perusarvoja, joita varten tätä työtä
teemme.
   Yksinkertainen asia. Eikä edes uusi. Miksihän niin vaikea
muistaa ja osata, tämäkin
Hannu L. T. Heikkinen, FT, Suomen
Akatemian suunnittelija
|
KOLUMNI 2
Suomen Kuvalehti 12.4.2002
UKKOLA
Maa tarvitsee Väyrysen
|
Nyt on tultu siihen, että maa tarvitsee Paavo Väyrysen.
Visionäärinä hän havaitsi sen ensimmäisenä
itse ja ilmoittautui Suomen Keskustan puheenjohtajaksi. Eihän
se hänelle mieluista ollut, mutta pakko oli lähteä,
koska muita kelvollisia ei ole ja porukka vaatii. Porukkaan kuuluvat
mm. kepun elossa olevat entiset puheenjohtajat, osa puolueen euroedustajista,
EU:n liberaaliryhmästä ja koko parlamentista sekä
Pohjantähti-opisto ja Finnairin lentoemäntien yhdistys.
Kannatusta kuuluu olevan myös Pohjois-, Keski- ja Etelä-Suomessa,
Neittaanmäellä ja Järvenpäässä, ajoittain
Helsingissä.
Meidän sivullistenkin on siis aika oivaltaa Väyrysen välttämättömyys.
Väyrystä tarvitaan aina siellä, missä Väyrystä
tarvitaan. Muutamia vuosia häntä on tarvittu EU:ssa, koska
asiat ovat olleet huonommalla mallilla siellä kuin kepussa.
Ottamatta varsinaisesti kantaa siihen, mihin suuntaan kummankin
asiat ovat sittemmin kehittyneet, voitaneen arvioida, että
nyt asiat ovat huonommin kepussa kuin EU:ssa. Väyrysen palatessa
Brysselistä molempien tilanne paranee.
Tämä on pieni askel Paavo Väyryselle, mutta sitä
suurempi maailmalle. Juuri hänen on johdateltava keskusta vaalivoittoon,
kuten Mooses aikanaan johdatti Israelin kansan Egyptistä
Luvattuun maahan. Tai no, Mooses ja Mooses. Väyrysen poissa
ollessa Mooseksen paikan on anastanut Paavo toinen., Lipponen
nimeltänsä, joten hän on luonnollisesti Paavo ensimmäisen
päävastustaja. Heidän välillään näemme
vielä jyrskeän taistelun siitä, kumpi on oikea Mooses.
Tai ehkä päädytään poliittiseen lehmänkauppaan,
jossa sovitaan, että Paavo-pari hoitaa Mooseksen virkaa kuin
poliisipartiota: toinen johtaa kansaa ja toisella on hidas puhe
ja kankea kieli.
Toistaiseksi Väyrynen on visiossaan varovainen. Hän lupaa
ainoastaan voittaa puheenjohtajavaalin sekä tervehdyttää
puolueen ja Suomen. Mutta entä sen jälkeen? Maailmanennätyksen
tehneiltä urheilijoiltakin on tapana kysyä: "Mihin
tähtäät?", joten kyllä sama kysymys voidaan
esittää myös Väyryselle. Ei hän sitä
varmaan vaatimattomana miehenä paljasta, mutta tuskin myöskään
tyytyy jupisemaan, että "keskityn omaan peliini, yritän
parhaani ja katsotaan mihin se riittää".
Sopiva seuraava askel kepun uudelle puheenjohtajalle on ehkä
kasvihuoneilmiön pysäyttäminen, onhan hän puutarhurin
poika. Sitten voivat olla vuorossa maailmanrauhan luominen, Suomen
murtomaahiihdon pelastaminen ja lopulta euroviisuvoitto Suomeen.
Jukka Ukkola
|
ENNAKKOARVOSTELU ELOKUVASTA
Keskisuomalainen 11.3.2002
Takaa-ajettua seurasi tietysti takaa-ajajat
ELOKUVAT
Marko Ahonen
|
Omaperäisyys? Kuka sitä muka tarvitsee?
Ainakaan elokuvamaailmassa omaperäisyys ei ole suurikaan hyve.
Enkä nyt tarkoita vain Hollywoodia, vaikka toimintajännäri
Takaa-ajajat (U. S. Marshals 1998) tyylipuhdas Hollywood-elokuva
onkin.
   Takaa-ajettu (The Fugitive, 1993) oli valtava hitti, joten pakkohan
sille oli jatko-osa tehdä. Takaa-ajettu oli yksioikoisen viihdyttävä
actiontrilleri kahden miehen kissa ja hiiri-leikistä.
Mutta oli pari ongelmaa. Hiiren roolin vetänyt Harrison Ford
ei ollut kiinnostunut jatko-osasta. Joten nyt takaa-ajetaan uutta
miestä. Häntä esittää Wesley Snipes. Myös
ohjaaja Andrew Davis kaipasi uusia haasteita. Jatko-osassa ohjaajan
tuolille istui Stuart Baidr, joka on enemmän selkeä keskivertoammattilainen.
   Oikeastaan Takaa-ajajat ei ole Takaa-ajetun (jösses näitä
nimiä) jatko-osa, vaan uudelleenfilmatisointi, joss aon otettu
asiaan kuuluvia taiteellisia vapauksia. Lähes jokaiseen Takaa-ajetun
klassikkokohtaukseen löytyy Taka-ajajista vastineensa, joka
on muunnelma tutusta teemasta.
Kun ensimmäisessä elokuvassa päähenkilö
pääsi karkuun bussin törmätessä junaan,
nut varsinainen show lähtee liikkeelle lento-onnettomuudesta.
Tälläkin kertaa takaa-ajettu on vanki, joka vannoo syyttömyyttään.
|
|
Takaa-ajava sheriffi (Tommy Lee Jones) on tällä
kertaa nostettu varsinaiseksi päähenkilöksi, mikä
on ihan hyvä idea. Palkittiinhan Tommy Lee Jones Takaa-ajetusta
Oscarillakin.
   Mukaan on tungettu pari aivan turhaa henkilöhahmoa. Irene Jacob
esittää takaa-ajetun tyttöystävää,
mikä on täydellistä Jacobin hukkakäyttöä.
Robert Downey Jr. Puolestaan on sheriffiä vahtiva liittovaltion
agentti, jolla ei myöskään ole kummoistakaan tekemistä
koko elokuvan aikana.
   Aivot off-asentoon laitettuna Takaa-ajajat menee yhden kerran katsottuna
mukavana vauhtiviihteenä. Tommy Lee Jones on karismaattinen
kuten aina ja Wesley Snipes mies paikallaan. Kun tähän
päälle pistetään pari hienoa stunttia, niin
siinähän koko juttu sitten olikin.
Takaa-ajajat * *
MTV 3 klo 21.15-23.40
|
KIRJA-ARVOSTELU
Keskisuomalainen
Ruhtinaan yksinäisyys
Paavo Haavikko: Kahden vuoden yksinäisyys.
Muistiin merkittyä vuosilta 1995-1998. Art House. 325 s.
Hannu Waarala
|
Paavo Haavikon tuotteliaisuus tekstientekijänä
on sangen kunnioitettava ja erinomainen asia. Hänen sanallinen
terävyytensä ja paradoksien tajunsa on parhaimmillaan
aivan ylivertaista. Ja kukapa muu se parhaiten lohkaisisi, ellei
juuri talttumaton ja lahjomaton akateemikko?
Jossain vaiheessa herää väistämättä
kysymys siitä, onko kyse jo ylituotannosta, paradoksien ryöstöviljelystä
- ja jopa suuresta toistosta? Haavikko tietysti varioi ajastaikaisia
perusasetelmiaan ja paradoksejaan taitavastikin, mutta jossain kohtaa
alkaa vain maistua puulta, tympäistä tämä toiston
pysyvyys ja näköalaton itsensä kehuminen.
Kahden vuoden päiväkirjaa lukiessa nämä mietteet
tulevat väistämättä mieleen. Ja on sangen kohtuutonta,
että Haavikko ei näe muita uusia kustannusliikkeitä,
hyvien kirjojen tekijöitä, kuin oman Art Housensa. Hän
puhuu vain itsestään ja omasta yrityksestään.
Muu kustannustoiminta on joko roskaa tai sitä ei ole olemassa.
Tuskin hän on itsekään tätä mieltä.
Onko tämä dialogia?
Haavikon ongelma on nyt Haavikko itse. Onko kukaan enää
pitkään aikaan editoinut hänen tekstiään,
lukenut kriittisin silmin, tehnyt parannusehdotuksia? Tuskin. Hänen
omassa kustannusliikkeessään on Ruhtinas ja muut apulaisia,
aputyttöjä ja apupoikia, oma poika Heikki mukaan lukien.
On sääli, sillä tästä uusimmasta kirjastakin
olisi tullut paljon dynaamisempi ja virkeämpi, jos siinä
ei olisi ollut niin paljon toistoa ja maneereja.
"Posmodernismi" tekstigeneraattorina on merkinnyt viime
aikoina sitä, että Haavikko sumeilematta yhdistelee vapaasti
erilaisia kirjoittamisen strategioita. Parhaimmillaan lopputulos
on häikäisevää proosaa, mutta huonoimmillaan
oman aikansa vastapuhetta, jankutusta. Toisaalta Haavikon ns. ironinen
perspektiivi saattaa olla totaalisempi kuin ikipäivänä
uskommekaan!
Kukaan ei Suomessa kirjoita niin vetäviä lauseita, niin
kauniita säkeitä kuin Paavo Haavikko. Mutta se ei hänelle
näköjään riitä.
|
|