JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON KIELIKESKUS - Omnibus

Ongelmatilanteessa apua on saatavissa

JOSKUS TEKNIIKKA MYKISTYY:

"Ohjelma puuttuu tai versio on vanha."

Päivitä tarvittavat ohjelmat. Pyydä tarvittaessa apua muilta opiskelijoilta, opettajalta tai tekniseltä tuelta.

"Selainongelmia!"

Kokeile eri selaimia, niillä kaikilla on omat kramppinsa.

"Errare humanum est!"

Jos kyse on unohduksesta (esim. oikeuksien määrittämisessä) tai virheestä, ota yhteys opettajaan tai kurssin ylläpitäjään.

Kuva 6


JOS RYHMÄ EI TOIMI:

"Vastauksen tai kommentin odottaminen tuntuu pitkältä. Joskus vastausta ei edes saa."

Käy säännöllisesti kurssin työtilassa, oma osallistumisesi vaikuttaa muiden tekemiseen.

Mieti onko viestisi niin selkeä, että siihen voi reagoida.

Lähetä muistutusviestejä ryhmällesi, jos työt eivät etene.

Muista, että muiden hiljaisuus ei aina tarkoita välinpitämättömyyttä, muitakin syitä on.

"Muut eivät ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan!"

Vaikuta osaltasi siihen, että jokainen tietää yhteiset aikataulut ja noudattaa niitä (myös sinä itse).

"Ryhmätyö ei yksinkertaisesti etene."

Jos olet jo mielestäsi tehnyt kaiken mitä tehtävissä on, ota yhteys opettajaan ja pyydä häneltä apua.

 

JOS AIKATAULU MÄTTÄÄ:

"Ei sittenkään tullut varattua tarpeeksi aikaa. Aikaa kuluu yllättävän paljon asioihin, joihin en ole osannut varautua."

Aseta itsellesi aikarajoja ja tee kurssille oma aikataulu.

Mieti, voitko jakaa tehtävän pienempiin osiin, ja ratkaista ne vaihe kerrallaan.

Priorisoi.

"Kurssin aikataulu on epäselvä tai hukassa."

Lue uudelleen saamasi ohjeet ja selvitä kurssin aikataulu Korpista, kurssin sivuilta tai opettajalta.

JOS KAIKKI MENEE PIELEEN:

"Olen niin yksin!"

Et ole yksin! Keskustele toisten opiskelijoiden kanssa.

"Uusi työmuoto yllätti vaatimuksillaan."

Kannattaa tarkistaa kurssin tavoitteet ja laatia uusi, realistisempi aikataulu.

"Kielitaitoni on huonompi kuin muilla."

Asia ei välttämättä ole näin.

Jokainen tekee kurssin omalla tasollaan ja omilla taidoillaan. Mieti mitkä ovat omat vahvuutesi?

Nuoli