Takaisin elokuvan tietoihin

Zozo


Tehtävä 1.

1. Hur tolkar du scenen i slutet av filmen, där Zozo inbillar sig att vara mitt i kriget igen och talar med sin mamma? Analysera symboliken.

2. Vad representerar den talande kycklingen?


Tehtävä 2.

Beskriv Zozos farfar och hans livsinställning. Hur skiljer hans värden och inställningar från svenskarnas/finnarnas?


Tehtävä 3.

(avsedd för historiestuderande)

Ta reda på Libanons situation (genom att t.ex. surfa på nätet) vid filmens tidpunkt (omkring 1987). Skriv en uppsats på cirka 1-1,5 sidor om situationen i Libanon och de vanliga människornas liv där. Illustrera med exempel från filmen. Svara åtminstone på de följande frågorna: Hurdant var samhället på den tiden? Vilka politiska orsaker fanns det för krisen? Hur var de vanliga människornas vardag?


Tehtävä 4.

(avsedd för historiestuderande)

Svara kort på följande frågor: Hur förhöll sig klasskamraterna till Zozo? Tror du att situationen är bättre i Sverige i dag? Motivera!


Tehtävä 5.
(avsedd för historiestuderande)

I filmerna har du sett två olika omständigheter som har tvingat personerna i filmen till att ta sig till Sverige. Ta reda på statistiken om hur många krigsbarn Sverige tog emot, och när de flesta krigsbarnen åkte tillbaka till Finland. Ta också reda på hur Sveriges invandrarstatistik har utvecklats. Hur var siffrorna i slutet av 80-talet när också Zozo flydde till Sverige? Hur har antalet utvecklat sig under de två sista decennierna? Hur är situationen i dag? Skriv en redogörelse på cirka 1,5 sidor.

Hjälp får du från Sveriges Statistiska centralbyrå.

Sveriges Statistiska centralbyrå






Kielikeskus»     Kulttuuriklubi»     Elokuvat»     Kirjallisuus»     Musiikki»