Takaisin elokuvan tietoihin

Ondskan


Tehtävä 1.

Titta på filmen och svara kort på följande frågor:

1. Filmen har blivit en succé. Varför, tror du? Fundera på flera orsaker!

2. Kan våld ibland vara berättigat? Kan man sympatisera med Eriks handlande? Finns det någon segrare i historien?

3. Varför fungerar "kamratuppfostran" så effektivt? Hur skulle kamratuppfostran se ut på en internatskola för flickor? Finns kamratuppfostran i dagens skolor? Hur kan man som lärare/psykolog stävja detta i skolan?

4. Erik sändes till internatskolan för att han skulle göra sig av med våldsamt uppförande och brist på disciplin. Vad händer med Erik i internatskolan? Förändras han till det bättre/värre? Motivera!


Tehtävä 2.

Skildra förhållandena mellan filmens personer.



Tehtävä 3.

Välj någon av filmens personer och skriv honom/henne en levnadshistoria (i jag-form). Tänk även på vad det sker i dennes liv efter internatskolan.


Tehtävä 4.

Läs en recension av filmen. Håller du med skribenten? Motivera! Skriv sedan din egen recension. Se tips för recensionskrivandet under länken.

Några tips för att skriva en bra recension



Tehtävä 5.

Läs Jan Guillous bok med samma namn och analysera hur filmatiseringen förhåller sig till boken.


Tehtävä 6.

(avsedd för psykologistuderande)

Gör en analys av en (eller flera av) rollkaraktärs användning av och relation till våld. Hur och varför, tror du, använder de sig av våld? Vilken roll spelar makt (och maktlöshet) i en våldsam relation?


Tehtävä 7.

(För kulturvetare)

Gör en analys av filmens struktur: Hur är filmen uppbyggd? (rödtråd, början-mitten-slutet osv.) Hur används bilder, bildspråk och musik? Vilka nyckelscener finns? Motivera!


Tehtävä 8.

Varför reagerar ingen av de vuxna i filmen (t.ex. Eriks mor, skolans styrelse, idrottsläraren) kraftigare mot våld? Hurdan är de vuxnas påverkan på Eriks och Pierres liv?





Kielikeskus»     Kulttuuriklubi»     Elokuvat»     Kirjallisuus»     Musiikki»