Språkcentret vid Jyväskylä universitet: fysik

Vad är fysik? (Del 1)
(text: Sten Hellman)

Kirjoita aukkoihin suluissa oleva sana tai fraasi sopivassa muodossa. Sanan perässä oleva numero kertoo substantiivin deklinaation eli taivutusluokan. Tarkista lopuksi painamalla "Kolla". Klikkaamalla kohdasta [?] voit lukea kohtaan liittyvän ohjeen ja napista "Tips" saat avuksi seuraavan kirjaimen. Huomaa, että pisteet vähentyvät, jos käytät näitä apuna. Voit katsoa ohjeet myös jälkeenpäin tehtyäsi tehtävän, jos palaat sivulle uudelleen.

Vad är fysik? (Del 1)

Det är inte lätt att ge en bra definition på vad fysik är, utan att det bara blir en lång uppräkning av exempel. Varje definition blir dessutom högst personligt färgad, varje (en fysiker 5) har säkert en egen definition av vad fysik ytterst handlar om.

Enligt uppslagsboken så ägnar sig fysiker bland annat åt "undersökning av tingens väsen" och att "studerar naturen på dess grundläggande nivå". Det här är det som jag själv tycker är pudelns (en kärna 1), för mig är fysikens (en uppgift 3) att försöka förstå (en värld 2) omkring oss. För att komma en bit på vägen mot det målet har man många (en väg 2) att följa.

En går ut på att försöka förstå materiens minsta (en beståndsdel 2) och hur dessa växelverkar med varandra. Här strävar man hela tiden efter att förenkla så mycket som möjligt, och att studera de allra minsta och mest fundamentala byggstenarna.
Det här sättet att arbeta har varit oerhört framgångsrikt. Vi har idag en modell för hur (en materi 3) är uppbyggd som bara innehåller ett litet antal olika fundamentala byggstenar, och endast fyra olika krafter.

Denna (en modell 3) har tagits fram i ett växelspel mellan teori och experiment. Just detta (ett växelspel 5) är en annan mycket typisk aspekt av fysikens (en utveckling 2). Emellanåt kommer det fram nya experimentella data som är svåra att förklara och tolka med existerande (en teori 3). Detta brukar ofelbart leda till framsteg inom (teoretisk, fysik,-en) som resulterar i förbättrade teorier som förklarar dessa (ny, ett fenomen 5).

Ibland leder detta sökande efter (mer, komplett, teori 3) till fler alternativa möjligheter. För att välja mellan dessa går man till experimenten och ser vilken av (ny, en teori 3) som bäst kan beskriva nya (experimentell, ett resultat 5). På det här sättet drivs (en utveckling 2) framåt i ett ständigt pågående växelspel mellan teori och experiment.

Källa:
Sten Hellman: Vad är fysik?