Språkcentret vid Jyväskylä universitet: bio- och miljövetenskaper

Vad innebär biologisk mångfald? (Del 2)
(text: Naturvårdsverket)

Kirjoita aukkoihin suluissa oleva sana sopivassa muodossa. Sanan perässä oleva numero kertoo substantiivin deklinaation eli taivutusluokan. Tarkista lopuksi painamalla "Kolla". Klikkaamalla kohdasta [?] voit lukea kohtaan liittyvän ohjeen ja napista "Tips" saat avuksi seuraavan kirjaimen. Huomaa, että pisteet vähentyvät, jos käytät näitä apuna. Voit katsoa ohjeet myös jälkeenpäin tehtyäsi tehtävän, jos palaat sivulle uudelleen.

Vad innebär biologisk mångfald? (Del 2)

Var går gränsen?

Under olika perioder har omfattande utdöenden skett på grund av snabba och drastiska (en miljöförändring 2). Den nuvarande utarmningen av arter tillhör en av de mest förödande (en förändring 2) under jordens kända historia och hastigheten med vilken arter försvinner har ökat kraftigt. I Europa hotas till exempel 15 procent av (en fågelart 3) och 45 procent av (en fjäril 2) av (utrotning,-en), liksom alla delfiner, valar och sälar.

Allt sedan människans samlar- och jägartid och de första kulturerna har vi människor format och använt (biologisk, en mångfald 3). Vi har utnyttjat, tämjt och förädlat djurarter och grödor, och till och med skapat olika (ett landskap 5). Genom denna påverkan har vi förändrat och, i en del fall, förstört livsmiljön för många arter.

Vi behöver inte bevara alla (en art 3) för att upprätthålla ekosystem, som vi kan nyttja på olika sätt och som förser oss med ekologiska tjänster. Avgörande är emellertid med vilken hastighet och i vilken omfattning förlusterna äger rum och att vi idag inte kan avgöra vilka arter eller vilka (en gen 3), som kommer att bli värdefulla i (framtid,-en).

Källa: Naturvårdsverket