JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON KIELIKESKUS


Ondskan och Den bästa av mödrar

Det här paketet innehåller filmerna "Ondskan" och "Den bästa av mödrar". De här filmerna är ganska olika men har ändå något gemensamt: de är två berättelser om två pojkar som får uppleva hur livet är utanför hemmets trygghet. Paketet är avsett särskilt för psykologistuderande.

Gör uppgifterna nedan. Använd fontstorlek 12 och radavstånd 1,5.

Ondskan

Ondskan

1. a) Varför fungerar "kamratuppfostran" så effektivt? Hur skulle kamratuppfostran se ut på en internatskola för flickor? Finns kamratuppfostran i dagens skolor? Hur kan man som lärare/psykolog stävja detta i skolan? b) Erik sändes till internatskolan för att han skulle göra sig av med våldsamt uppförande och brist på disciplin. Vad händer med Erik i internatskolan? Förändras han till det bättre/sämre? Motivera!

2. Gör en analys av en (eller flera av) rollkaraktärernas användning av och relation till våld. Hur och varför, tror du, använder de sig av våld? Vilken roll spelar makt (och maktlöshet) i en våldsam relation? Skriv minst 1 sida.

3. Varför reagerar ingen av de vuxna i filmen (t.ex. Eriks mor, skolans styrelse, idrottsläraren) kraftigare mot våld? Hurdan är de vuxnas påverkan på Eriks och Pierres liv?

Den bästa av mödrar

Den bästa av mödrar

4. Eero flyttade från ett hem till ett annat utan att själv få inverka på saken. Han fick också flera gånger höra löften som slutligen visade sig vara tomma. Hurdan påverkan kan detta ha på ett 9-årigt barn?

5. Varför accepterade Signe inte Eero när han kom till huset? Hur utvecklade sig deras förhållande till varandra? Skriv minst 1 sida.

6. Titta på filmerna Den bästa av mödrar och Ondskan. I båda filmerna beslutar modern att skicka bort sin son. Vad motiverade deras beslut? Ville de bara det bästa för barnen eller flydde de undan sitt ansvar? Hittar du något gemensamt i situationerna i filmerna? Skirv 1-2 sidor.

Kontakta läraren som har ansvar för din fakultet.

en vacker filmstjärna kameramannen