JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON KIELIKESKUS

Inbjudan (privat)

Så här kan en privat inbjudan se ut. Den kan användas för att bjuda in släktingar, vänner och bekanta personer till t.ex. kalas och fester.

Från: Jonas Berg
    Till: Mikko och Maija Jokinen
    Rubrik: Inbjudan till kalasfest
    Datum: 2006-04-15

Hej Mikko och Maija!

Jag har stor glädje att inbjuda Er till kalasfest! Jag har nämligen blivit klar med mina universitetsstudier. Vi ska ha kalaset hemma hos mig den 25 maj kl. 16-20., varefter vi ska ut på stan och fortsätta kvällen på Bar "Paradis".

Vänligen meddela mig senast den 15 maj om Ni kan komma.

Hoppas att vi ses snart!

P.S. Ni når mig bäst per mobil (också e-post).

Adress: Flogstavägen 6 B, våning 5., 75434 Uppsala
    Tfn: (018) 634 33 21, mobil (070) 732 65 22 eller
    E-post: jonas.berg@swipnet.se

Tack för inbjudan (privat)

Att svara på en privat inbjudan är relativt fritt och informellt. Texten nedan kan man använda som exempel när man ska tacka ja / nej till en informell inbjudan.

Från: Mikko och Maija Jokinen
    Till: Jonas Berg
    Rubrik: Tack för inbjudan till kalas
    Datum: 2006-04-16

Jyväskylä

Hejsan Jonas!

Tack för Din inbjudan! Vad trevligt att höra att Du blivit färdig med Dina studier! Självklart ska jag och Maija komma. Jag ska mejla dig om ett par dagar så vi kan komma överens om detaljerna (t.ex. övernattning och vår resplan, osv.).

Vi skrivs & hörs snart - och ses nästa månad!

Mikko och Maija