Infosivu Paluu aloitussivulle Tiedottavat tekstityypit Kantaaottavat tekstit Ohjailevat tekstityypit Fiktiiviset tekstityypit Ohjailevat tekstityypit Analyysit
 
Kielikeskus
Jyväskylän yliopisto
  sijaintisi: kirjoitusviestintä > tekstityypit > ohjailevat tekstityypit> aamunavaus
 


AAMUNAVAUS

*Tehtävävirikkeitä

*Aamunavausesimerkkejä


AAMUNAVAUS

  • Aamunavaus on varsinkin kouluissa päivän alkajaisiksi pidettävä lyhyt yhteinen tilaisuus.

  • Koulun aamunavauksen voi pitää opettaja tai oppilas, miksei muukin henkilökuntaan kuuluva tai ulkopuolinen.

  • Aamunavaus kestää muutaman minuutin plus musiikki.

  • Aamunavaus voi olla sisällöltään hengellinen, kuten hartaus.

  • Läheskään kaikki aamunavaukset eivät ole hengellisiä.

  • Kuitenkin aamunavaus on puhutteleva, ohjaileva puhe, joka sisältää samoja piirteitä kuin hartaus tai saarna.

  • Vaikka aamunavaus esitetään puhuttuna, se kannattaa kirjoittaa ennalta käsin.


Tehtävävirikkeitä:

1. Kirjoita aamunavausteksti. Onko kohde ala-aste, yläaste vai lukio? Kohde määrää sisällön: aiheen ja tyylin.
2. Minkälainen on aamunavaus päiväkodissa tai vanhainkodissa, kenties sairaalan keskusradiossa? Suunnittele teksti ja ohjelma.


Mistä puhun? Mitä?

- Valitse vain oppilaita taikka koko koulun väkeä koskettava aihe.
- Asian läheisyys ja ajankohtaisuus lisäävät kiinnostusta: koulussa sattunut juttu, joulun läheisyys, vakavat uutistapahtumat tms.
- Aiheen saat ihan arkipäiväisestä koulumaailmasta: koulukiusaamisesta, koulupinnauksesta, pyöräilykypärän käytöstä.
- Juhlapyhien edellä aihe löytyy helposti.
- Valitse sopiva alku- tai loppumusiikkiteksti tai runo.

Keille puhun ja miten esitän?

- Onko aamunavaus tarkoitettu ala-asteelle, yläasteelle vai lukioon? Vaiko päiväkotiin?
- Ota huomioon kuulijakunnan taso, mutta periaatteessa voit suunnata sanasi koko koulun tai tarhan väelle - oppilaista opettajiin, talkkarista rehtoriin, siivoojista johtajaan.
- Lujita sanoillasi koulun yhteishenkeä. Ohjaa maltillisesti oikeaan.
- Älä esiinny hurjana auktoriteettina: vaikuta hienovaraisemmin. Herätä kysymyksin.
- Käsittele vakavia ja arkaluonteisia asioita varovasti. Voit vedota tunteisiin tai järkeen.
- Älä lässytä tai mäkätä, jos et halua, että sinulle nauretaan loppuikäsi. Äläkä hempeile.
- Ajattele näkökulmaa: puhutko opettajana, rehtorina, talonmiehenä, siivoojana, oppilaana vai hoitajana tai vaikka kenä tahansa?


Esimerkkimalleja aamunavauksista:

Aamunavaus (peruskoulu ja lukio)
Päivänavaus (ala-aste)

     
Untitled Document
Sivukartta Help Palaute Paluu sivun alkuun