Alkusointu eli allitteraatio tarkoittaa runon säkeessä olevien
peräkkäisten tai lähekkäisten sanojen alkuäänteiden
keskenään äänteellistä yhteen sointumista eli
yhteensointuvuutta. Täydellisin vaikutus syntyy sellaisten tavujen
samankaltaisuudesta, jotka alkavat joko samalla vokaalilla tai sitten
sekä samalla vokaalilla että konsonantilla. Pelkkien konsonanttien
muodostama alkusointu on tehottomampi. Myös eri vokaalit allitteroituvat
keskenään yhteisen konsonantin kanssa. Erityisleimansa allitteraatio
on antanut varsinkin kalevalaiselle kansanrunoudelle (ks. myös kalevalanmitta):
|
Nouse maa makoamasta,
Luojan nurmi nukkumasta!
Pane korret korttumahan!
sekä varret varttumahan!
Tuhansin neniä nosta,
saoin haaroja hajota
kynnöstäni, kylvöstäni
varsin vaivani näöstä!
(Kalevala 2: 309-316.)
|
Allegoria tarkoittaa lyriikassa kielikuvaa, jossa käsitteet puetaan
kuvien, kuvausten tai kertomusten muotoon. Vanhoista suomalaisista allegorioista
tunnetuin lienee Paavo Cajanderin aatteellinen balladi "Vapautettu
kuningatar". Muita ovat mm. Lauri Viljasen
runoelma "Atlantis" ja P. Mustapään (Martti Haavio)
runo "Keltainen naakka".
Allitteraatio = alkusointu
Anakruusi eli esitahti tarkoittaa runomittaopissa laskevan säkeen
alussa olevaa painotonta alkutavua. Anakruusina esiintyy usein sidesana,
konjunktio tms. - Esimerkissä painolliset tavut on lihavoitu, runojalat
on erotettu pystyviivoin (|), sanansisäiset tavut on erotettu vinoviivoin
(/) ja anakruusi on kursivoitu:
|
Ta/kaa | leh/den | tuu/les/sa | vi/pa/ja|van
ja |b/kos|pil/ven ja | sa/la|man.
(Aaro Hellaakoski: Hengen manaus.)
|
Anapesti tarkoittaa runomittaopissa nousevaa runojalkaa, jossa nousu
on säkeen kolmannella tavulla. - Esimerkissä painolliset tavut
on lihavoitu, runojalat on erotettu pystyviivoin (|) ja sanansisäiset
tavut on erotettu vinoviivoin (/):
|
Y/li ja|la/van ur|pu/jen kel|ler/tä/väin
sa/de ke|vät/tä kan|ta/en
lan|ke/aa.
(Saima Harmaja: Kaipaus kevätsateessa.)
|
Antiteesi kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja se tarkoittaa
vastakohta-asettelua, adversatiivisuutta, joka syntyy esimerkiski mutta-
ja vaan-rinnastuskonjunktioilla.
|
Sun värisevät lehtesi, mut sydämes on tyyni.
ei ytimiisi kylmä käy, ei järkytä sua tuuli;
mun sydämeni vapisee, mut värähdä ei huuli,
niin vapisen kuin syyllinen, mut salata voin syyni.
(Yrjö Jylhä: Haapa.)
|
Arvokkuus kuuluu runousopissa esteettisiin muunnoksiin eli modifikaatioihin.
Se ei kuitenkaan ole vastakohta toiselle esteettisiin muunnoksiin kuuluvalle
modifikaatiolle eli sulolle, vaan se kehittyy juuri sulosta. Unto Kupiainen
tähdentää (mts. 15), että sulon yhteydessä juontuu
mieleen luonto, välittömyys, naiivin lapsellinen, yksinkertainen
teeskentelemättömyys, mutta kun nämä tulevat tietoisiksi
omasta merkityksestään, muutoin muuttumatta,
sulo vaihtuu arvokkuudeksi. Arvokkuuden piirteitä ovat lujuus, varmuus,
järkiperäisyys ja tietoisuus.
Assonanssi = puolisointu
Asyndeton kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja se tarkoittaa
sidesanojen pois jättämistä. Erityisesti pois jätetään
rinnastuskonjunktioita ja, sekä, eli, mutta, vaan.
|
Koskia, metsää humisevaa,
polkuja, niukasti poljetuita,
nevoja, joille johdattaa
yksinäisiä pitkospuita.
(Aaro Hellaakoski: Yksinäisyys.)
|
Balladi kuuluu lyriikan lajeihin, ja se pohjautuu vanhaan italialaiseen
tanssilauluun. Kupiaisen (mts. 64) mukaan balladissa kertova eli eeppinen
osuus ikään kuin uppoaa lyyriseen osuuteen. Balladissa käytetään
draamallista vuoropuhelua, ja draamallisuus antaa balladille jännityksen.
Vuoropuhelussa käytetään usein kertosäettä. Balladissa
yhtyvät runouden kaikki kolme peruslajia - epiikka, lyriikka ja draama.
- Esimerkiksi Eino Leinon Helgavirret ovat suurimmaksi
osaksi balladeja. Muita tyypillisiä balladeja ovat mm. "Velisurmaaja"
ja "Elinan surma". Nämä ovat kertovia tunnelmarunoja,
joissa on aiheena kaukainen, jylhä tapahtuma.
Daktyyli tarkoittaa runomittaopissa laskevaa kolmitavuista runojalkaa,
jossa paino on ensimmäisellä tavulla. - Seuraavassa esimerkissä
painolliset tavut on lihavoitu, runojalat on erotettu pystyviivoin (|)
ja sanansisäiset tavut on erotettu vinoviivoin (/):
|
Mont/tun/sa | reu/nal/la | met/si/kön | ta/ka/na,
sil/mil/lä | li/kai/nen | lii/na
tai | la/ka/na.
(Lauri Viita: Vallankumous.)
|
Distikon tarkoittaa runomittaopissa heksametrin (kuusimitan) ja pentametrin
(viisimitan) yhdessä muodostamaa säeparia:
yksi heksametrisäe ja yksi pentametrisäe muodostavat yhdessä
distikonin. Distikoneista koostuvaa runoa sanotaan elegiaksi, suru- tai
valitusrunoksi, hautalauluksi tai hautakirjoitukseksi (epitafiksi).
Dityrambi kuuluu lyriikan lajeihin, ja se tarkoittaa hymnin sukuista,
vanhalla ajalla Dionysos-jumalan ylistykseksi viritettyä laulua.
Pääaineksena on ollut jumalais- tai sankaritaru. Dityrambilla
tarkoitetaan myös lennokasta, yleensä runomitan siteistä
vapaata, ylevää ja haltioitunutta runoa:
|
Monta on laulua, monta myös laulujen miestä.
Yksi on laulu
ylitse muiden:
ihmisen, aattehen, hengen ankara laulu.
Kansat katoo,
ei katoa mahti,
jonka on laulanut mahtaja kansansa sielun.
(Eino Leino: Väinämöisen laulu.)
|
Draama kuuluu näytelmärunouden eli dramatiikan lajeihin
tragedian ja komedian lisäksi. Draama tarkoittaa Unto Kupiaisen (mts.
84-85) mukaan sellaista näytelmää, jossa ristiriidat ovat
enemmän tai vähemmän vakavia mutta eivät kuitenkaan
traagisia. Välillä voi olla ilonpilkettäkin mutta ei komediaksi
asti. Jos toiminta päättyy onnellisesti, sanotaan draamaa sovintodraamaksi
(esim. Minna Canthin "Papin perhe" taikka Aleksis Kiven "Lea").
Vähemmän ristiriitoja käsittäviä näytelmiä
sanotaan kansannäytelmiksi. Niissä on monesti mukana laulua,
nuorta rakkautta sekä huvittavia kohtauksia ja tyyppejä. Vanhoista
suomalaisista draamoista tunnetuimpia ovat Minna Canthin "Murtovaras"
ja "Roinilan talossa" sekä Teuvo Pakkalan "Tukkijoella".
Monia kansannäytelmiä esitetään kesäteattereissa.
Useista on vanhoja elokuvaversioitakin. Draamoja on esitetty paitsi näyttämöllä
myös kuunnelmina.
Dramatiikka eli näytelmärunous on yksi runouden päälajeista
lyriikan ja epiikan lisäksi. Näytelmärunouden lajeja ovat
tragedia, komedia ja draama.
Eepos eli epopea on yksi eeppisen runouden päälajeista,
ja se tarkoittaa laajahkoa, runomittaista kertomataiteellista teosta.
Raja runo- ja proosamuotoisen eepoksen välillä on kuitenkin
häilyvä.
Eeppinen runous = epiikka
Elegia kuuluu lyriikan lajeihin, ja se tarkoitti antiikin aikana kaksoissäkeistä
runoa, mutta nykyisin se tarkoittaa tunnelmaltaan kaihoisaa runoa, surulaulua,
valitusrunoa, hautalaulua, hautakirjoitusta.
|
Haihtuvi nuoruus
niin kuin vierivä virta.
Langat jo harmaat
lyö elon kultainen pirta.
Turhaan, oi turhaan
Tartun ma hetkehen kiini;
riemua ei suo
rattoisa seura, ei viini.
(Eino Leino: Elegia.)
|
Ellipsi eli sananheitto kuuluu lausemuotoihin, ja se tarkoittaa lauseen
yhden tai useamman sanan, jopa koko lauseen sanomatta jättämistä,
jos ajatus selviää ilmankin:
|
Soliseva vesi. Kaislain kahinaa.
Nyt hän nousee. Vaahto. Ranta. Ilta.
Pisaroissa hiukset kimmeltävät.
Märkä. Onnellinen. Silmin uneksivin
katselee. Ja hämmästyen näkee
lanteittensa kaaren. Jalat. Varpaat.
Käsin koskettelee toista kättä.
Hoikat sormet. Kämmen. Kynnet. Ranteet.
(P. Mustapää: Afrodite syntyy vaahdosta.)
|
Epigrammi kuuluu lyriikan lajeihin, ja sillä tarkoitetaan lyhyttä,
usein purevan kärjisteistä pikkurunoa tai aforismia. Epigrammi
on puhtaimmin viljeltyä ajatusrunoutta. Alkuaan epigrammi on merkinnyt
päällekirjoitusta, hautakirjoitusta, muistolahjakirjoitusta
tms. Epigrammissa on usein huvittava tai yllättävä käänne.
Antiikkiset epigrammit oli laadittu elegiseen mittaan, ja tavallisesti
ne olivat vain yhden tai kahden distikonin pituisia. Suomalaisessa lyriikassa
epigrammi esiintyy siinä muodossa esim. V. A. Koskenniemellä:
|
Peipon laulun arvost' on yhä kaks käsitystä:
Toinen rastaan on, toinenpa taas variksen.
|
Koskenniemi on pienissä epigrammaattisissa mieterunoissaan viljellyt
myös muita mittoja:
|
Niin kuin pääsky, pitkin rintaa maan!
Niin kuin pääsky, sineen korkeaan!
|
Epiikka eli eeppinen runous on yksi runouden päälajeista
lyriikan ja dramatiikan lisäksi. Epiikka tarkoittaa kertomarunoutta,
kertomisen taidetta. Epiikka jaetaan tavallisesti kolmeen päälajiin:
eepokseen, romaaniin ja novelliin.
Epitafi tarkoittaa hautakirjoitusta, hautalaulua (ks. pentametri,
distikon)
Epopea = eepos
Esitahti = anakruusi
Esteettiset modifikaatiot eli muunnokset ovat runousopissa kauneus,
sulo, arvokkuus, ylevyys, traagisuus ja koomisuus, johon kuuluvat ironia,
satiiri ja parodia, sekä huumori (ks. hakusanoja).
Estetiikka tarkoittaa sitä filosofian haaraa, joka tutkii ihmisen
esteettistä elämänpiiriä tai esteettistä suhtautumista.
Arkisesti sanoen estetiikka on kauneutta ja taidetta tutkiva tiede. Runousoppi
on osa estetiikkaa. Esteettinen suhtautuminen
on yksi laji tunnesuhtautumista. Esteettiset tunteet ovat mielihyvän
sävyisiä. Eriteltäessä esteettistä elämänpiiriä
siinä havaitaan lukuisia erilaisia muunnoksia eli modifikaatioita.
Eufemismi kuuluu kielikuviin, ja sillä tarkoitetaan sanontaa,
joka peittääkseen jotakin epämiellyttävää,
kauheaa tai piinallista ilmaisee sen päinvastaisesti taikka pelottomammin,
esim. maantieteellinen eufemismi on purjehtijoille vaarallista, myrskyisää
paikkaa osoittavassa ilmaisussa "Hyvän toivon niemi", tai
esimerkiksi verbi kuolla korvataan ilmaisussa
"Hän nukkui pois". Karhua on nimitetty eufemistisilla sanoilla
"Otso", "Mesikämmen" ja "Nalle".
Faabeli kuuluu lyriikan lajeihin, ja sillä tarkoitetaan leikillistä,
yleensä opettavaa eläintarinaa, eläinsatua. Faabeleihin
kuuluu personifikaatio, elottoman elollistaminen. Myös kasvit, puut,
kivet yms. ovat toimivia olentoja faabeleissa. Monet
yksinkertaiset "pupusadutkin" ovat faabeleita. - Suomalaisessa
lyriikassa faabeleita on kirjoittanut mm. Lauri Pohjanpää (esim.
"Syksy", "Viisi jyvää" ja "Hanhen konsertti").
Farssi tarkoittaa komedian keveintä muotoa näytelmärunoudessa
eli dramatiikassa. Farssi on vallaton, vauhdikas,
pääasiassa juoni- ja tilannekomiikan varaan pohjautuva huvinäytelmä,
ilveily. Farssi on kukoistanut myös elokuvataiteessa (mm. Charles
Chaplin, Buster Keaton, Jacques Tati).
Figuura = lausemuoto
Haiku tarkoittaa yleensä luontoaiheista japanilaista kolmisäkeistä
17-tavuista runoa. Säkeiden pituudet tavuina: 5 + 7 + 5.
Heksametri eli kuusimitta on runomittaopissa antiikkisten sankarirunojen
mitta. Se on muodostunut viidestä daktyylistä ja yhdestä,
säkeen loppuun sijoittuvasta trokeesta. Neljässä ensimmäisessä
runojalassa daktyyli saattaa vaihtua spondeehen, mutta viidennessä
säkeessä spondee on hyvin harvinaista. Kuudennen jalan trokeen
sijalla voi olla niin ikään spondee. Kesuura eli tahtilepo sijoittuu
vaihtelevaan paikkaan, ja sen lisäksi voi olla toinen tahtilepo.
- Esimerkissä painolliset tavut on lihavoitu, runojalat on erotettu
pystyviivoin (|) ja sanansisäiset tavut on erotettu vinoviivoin (/):
|
Kun pi/ha|maal/le he | pää/si || ja |
huo/ma/si,| kuin'k oli | tai/vas
sees se/kä | täh/ti/ä | täys,
|| lu/mi | hoh/ta/va | as/ke/len | al/la
nars/kui, | pak/kas|sää || pa/ma|ut/te/li
| nurk/ki/a, | suk/set
kum/pi/kin | al/leen | kun || su/ju|vai/set
| sai, || sy/dä|mes/sään
Pie/ta/ri | rie/mas|tui, || jo/pa | haas/toi
| näin se/kä | lau/sui:
"Rik/si/en | ar/voi|nen, || ve/li | veik/ko/nen,
| aa/mu on | moi/nen.
En/pä mä | us/ko/nut | ois, || i/tä|tuu/len
| kos/te/an | voi/van
kään/ty/ä | äk/ki/ä | näin,
|| se kun | ei/len | toi su/la|suo/jan.
Help/po/a | pyyn/ti nyt | on, || kuin | luis/ti/met
| il/ja/ma|jääl/lä
Suk/set | liu/ku/e|lee, || vaan | han/ki/pa
| hir/vi/ä | es/tää.
Teh/dään | jou/tu/a | siis! | Tie| suo/rin
on | al/ho/ja | pit/kin."
(Otto Mannisen suomennos J. L. Runebergin runosta Hirvenhiihtäjät.)
|
Voi havaita, että suomenkielisessä heksametrissa on ilmeikästä
vapautta siinä, että ns. keskipitkät tai puolipitkät
tavut (eli lyhytvokaaliset, konsonanttiin päättyvät tavut)
käyvät sekä pitkästä että lyhyestä
tavusta.
Huudahdus kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin. Huudahduksessa ei
välttämättä tarvita käskymuotoa eli imperatiivia.
Kirjoitettuna huudahdus syntyy korostettaessa ilmausta myös esim.
huutomerkin avulla:
|
Oi jumalainen Hyvyys, hymyssäsi
on kevättaivaan ikikuulas sini
ja mullan syvyys sinun povessas!
(Lauri Viljanen: Hyvyydelle.)
|
Huumori kuuluu runousopissa esteettisiin muunnoksiin eli modifikaatioihin,
ja se käyttää keinonaan koomisuutta, mutta kokonaan toisella
tavalla kuin koomisuuteen kuuluva ironia tai satiiri. Unto Kupiainen (mts.
17-18) toteaa, että ironikko ja satiirikko näkevät naurettavan
arvottomana, mutta humoristi suo koomisellekin olemassaolonsa
ja että humoristi on aina ihmisrakastaja. - Suomalaisessa kirjallisuudessa
on ollut aina runsaasti humoristeja, esim. pakinoitsijoita Juhani Ahosta
Veikko Huoviseen ja nykypakinoitsijoihin.
Huvinäytelmä = komedia
Hymni kuuluu lyriikan lajeihin, ja se tarkoittaa juhlallista, innostavaa
runoa, jonka sisällys on hengellinen, isänmaallinen tai muuten
aatteellinen. Hymniä leimaa ylistys, kiitos tai hartaus:
|
Oi Hellaan laakeri ylhäinen,
sinä ikävöity puu!
Kädet ylitse vuosituhanten
sinun lehviis kurkoittuu.
Miten ylhäällä hohtaen kruunaavat
ne varttasi korkeaa!
Olet ylpeä puu: sinä kumarrat
vain voittajaa.
(Aale Tynni: Hellaan rukous.)
|
Hyperbola kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja sillä tarkoitetaan
suurentelua, liioittelevaa paisutusta:
|
Lauloi vanha Väinämöinen:
järvet läikkyi, maa järisi,
vuoret vaskiset vapisi,
paaet vahvat paukahteli,
kalliot kaheksi lenti,
kivet rannoilla rakoili.
(Kalevala 3: 295-300.)
Jos joku osaisi selittää, mikä on elämä,
puhumattakaan siitä, mikä on kuolema,
(runoilijat yrittävät selittää elämää,
papit kuolemaa vanhojen kirjojen mukaan),
niin kuparinkaivertaja putoaisi
kuin mätä omena piirtimensä haarukkaan,
niin näyttelijä jäisi seisomaan lavalle,
kunnes teatteri, historia ja kaikki olisi hajonnut,
niin sirkustaiteilija jäisi naurettavasti huojumaan
köydellään, kunnes koko yleisö olisi ammoin
laskettu graniittimöhkäleen ja marmorilaatan
alle.
(Viljo Kajava, kokoelmasta "Siivitetyt kädet".)
|
Inversio kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja sillä tarkoitetaan
tavanmukaisen sanajärjestyksen muuttamista:
|
Maan yli kimmelteisen
soi kaiku kellojen.
(Arvi Kivimaa: Kellot.)
|
Ironia kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja se tarkoittaa koomisuuden
piirrettä, tietoista huvittamisen keinoa, jossa pyritään
paljastamaan jotakin arvotonta, kuten puutteita, epäkohtia ja vikoja.
Tässä tarkoituksessa ironia saattaa nämä seikat naurunalaisiksi
esittämällä ne muka avuina tai ansioina taikka kehumalla
sitä, mitä on tarkoitus moittia jne. - Ironiaa on yleensä
kolumneissa ja pakinoissa, mutta sitä sisältyy myös runoihin:
|
Runon ansio, mikä
oikein on?
Ujo tuoksahdus tunkkaisen klassikon
- postillan ikä!
(Matti Kuusi: Irvistys.)
|
Jambi tarkoittaa runomittaopissa nousevaa kaksitavuista runojalkaa,
jossa paino on toisella tavulla. - Esimerkissä painolliset tavut
on lihavoitu, runojalat on erotettu pystyviivoin (|) ja sanansisäiset
tavut on erotettu vinoviivoin (/):
|
Oon nä|län-kuo|loon vih|ki/nyt
sun mo|nin kyy|ne/lein.
(Uuno Kailas: Midas-sydän.)
|
Kalevalanmitta tarkoittaa runomittaopissa nelipolvista trokeeta eli
kaksoistrokeeta. Trokee on kaksitavuinen laskeva runojalka, jossa paino
on joko ensi tavulla taikka sivupainollisella kolmannella tavulla. Nelipolvinen
trokee tarkoittaa neljää kaksitavuista laskevaa runojalkaa,
ja säkeessä on yhteensä kahdeksan tavua. - Esimerkissä
painolliset tavut on lihavoitu, runojalat on erotettu pystyviivoin (|)
ja sanansisäiset tavut on erotettu vinoviivoin (/):
|
Va/ka | van/ha | Väi/nä|möi/nen
|
Kun kalevalanmitta määritellään nelipolviseksi trokeeksi,
ajatellaan tällöin aina laulettavaa runoa. Sen säe perustuu
osittain tavujen pituuteen, osittain painoon, ja se noudattaa suurin piirtein
seuraavia sääntöjä (Kupiainen mts. 50):
1. Nousussa käytetään kaikkia muita tavuja paitsi lyhyttä
pääpainollista.
2. Laskussa käytetään kaikkia muita tavuja paitsi pitkää
ja keskipitkää pääpainollista.
3. Vastoin edellisiä sääntöjä voidaan ensimmäinen
runojalka muodostaa vapaasti 2-4 tavusta.
4. Säkeen lopussa ei esiinny yksitavuista sanaa.
Lyhyt tavu tarkoittaa vokaaliin päättyvää tavua.
Keskipitkä tavu tarkoittaa lyhytvokaalista, konsonanttiin päättyvää
tavua. Pitkä tavu tarkoittaa diftongiin tai konsonanttiin päättyvää
tavua.
Näillä säännöillä päästään
Kupiaisen (mts. 50-51) mukaan kalevalaisen rytmin luonnehdinnassa vain
puolitiehen, mikäli kalevalainen teksti käsitetään
runoksi eikä vain lauluksi. Tavujen painon kannalta nelipolvista
trokeeta ei ole läheskään aina, vaan monet säkeistä
ovat kolmipolvisia, vaihtelevasti trokeita ja daktyylejä sisältäviä
säkeitä:
|
Mie/le/ni | mi/nun | te/ke/vi,
ai/vo/ni | a/jat/te|le/vi
läh/te|ä/ni | lau/la|ma/han,
saa'/a/ni | sa/ne/le|ma/han,
su/ku|virt/tä | suol/ta|ma/han,
la/ji|virt/tä | lau/la|ma/han;
sa/nat | suus/sa/ni | su/la/vat,
pu/he'/et | pu/to/e|le/vat
kie/lel|le/ni | ker/ki|ä/vät, -
ham/pa|hil/le/ni | ha/joo/vat.
|
Varsinaisia nelipolvisia trokeita ovat vain 3., 5., 6. ja 9. säe.
Muissa säkeissä (1., 2., 4., 7., 8. ja 10.) trokeet ja
daktyylit järjestyvät usealla eri tavalla. - Kalevalaisessa
runoudessa vallitsee varsin laaja rytmillinen elävyys tavujen laajuuden
ja painon välisen jännitystilan takia.
Kauneus on keskeisin runousopin esteettisistä muunnoksista eli
modifikaatioista. Kauneus herättää puhtaimmillaan sopusointuisen
ja rauhallisen mielihyvän. Kuvataiteissa esim. antiikin veistos Milon
Venus on tyyppiesimerkki kauneudesta. Luonnossa kauneutta saattaa havaita
esim. idyllisessä kesämaisemassa tai lintujen laulussa. Kirjallisuudessa
kauneutta voi havaita mm. Otto Mannisen maalailussa:
|
Yli soiluvan veen ne sousi,
ne aallon ulpuina ui,
kun aurinko nuorna nousi,
yöt pohjan kun punastui.
(Otto Manninen: Joutsen.)
|
Kerto = parallelismi
Kesuura eli tahtilepo tarkoittaa runomittaopissa säkeen keskellä
olevaa taukoa. Se merkitään || (muutoin runojalat on seuraavassa
esimerkissä erotettu pystyviivoin (|), painolliset tavut lihavoitu
ja sanansisäinen tavutus erotettu vinoviivoin):
Men/nyt | mies. || Men/nyt | mies.
Näin/kö sun || lop/pui
ties?
(Aaro Hellaakoski: Sairaalassa.)
Kielikuva tarkoittaa kuvallista ilmaisua, asian ilmaisemista vertauskuvin,
symbolein. Runouden lajeista lyriikka käyttää
eniten kuvakieltä. Kielikuvia ovat symboli, vertaus, personifikaatio,
metafora, metonymia, synekdokee, eufemismi ja allegoria (ks. hakusanoja).
Kliimaksi kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja se tarkoittaa
runossa kuvauksen voiman kiihdyttämistä huippukohtaansa asteittain,
siten että yhä vaikuttavammat mielikuvat seuraavat toisiaan:
|
Minä tunsin outoa riemua,
kun tuulia, tulvia nousi.
Minä huusin, kun lähtivät järvistä jäät.
Minä itkin, kun ilmojen siivekkäät
yli kylien soitellen sousi.
(Einari Vuorela: Varjoleikki.)
|
Epiikassa ja draamassa kliimaksilla tarkoitetaan
juoneen kuuluvaa jännityksen huippukohtaa.
Komedia eli huvinäytelmä on yksi näytelmärunouden
eli dramatiikan laji. Komediassa toiminta on nimensä mukaisesti koomista:
ristiriidat herättävät naurua, ja kaikki loppuu onnellisesti.
Komedian keveintä muotoa nimitetään farssiksi. Suomalaisen
komedian tunnettuja tuotteita ovat mm. Aleksis Kiven "Nummisuutarit"
ja Maria Jotunin "Miehen kylkiluu".
- Varsin paljon komedioita esitetään kansannäytelminä
varsinkin kesäteattereissa.
Koomisuus kuuluu runousopissa esteettisiin muunnoksiin eli modifikaatioihin,
ja se määritellään usein traagisuuden vastakohdaksi,
mutta Kupiaisen mielestä (mts. 17) koomisuuden vastakohtaa ei ole
vain traagisuus vaan kaikki mikä on vakavaa ja totista. Esteettinen
vaikutus on koominen silloin kun se herättää hymyä
tai naurua. Koomisuutta voi eri perustein erottaa monta lajia: yhtäältä
sen mukaan, onko kysymys sana-, tilanne- tai
luonnekomiikasta, toisaalta sen mukaan, onko koomisuus tiedotonta vai
tietoista. Tietoisessa koomisuudessa voi tavallisen huvittamisen lisäksi
olla kyseessä ironiaa tai satiiria.
Kuusimitta = heksametri
Kysymys kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin. Kirjoitetussa tekstissä
lauseen kysyvyyden pystyy osoittamaan pelkällä kysymysmerkillä:
|
- Rauha kanssasi matkamies!
Kaukana kai päämäärä on ties?
Vartonut liet opastajaa?
Tarvinnet yöksi majaa?
(Kaarlo Sarkia: Vaeltaja.)
|
Lausemuodot eli figuurat ovat Unto Kupiaisen (mts. 54) mukaan "erilaisia
kielen avulla ilmaistuja asennoitumisia, joissa lähinnä lauseen
rakenteen ja sanojen järjestyksen kautta syntyy voimakkaampi vaikutus
kuin jos asia ilmaistaisiin yksinkertaisimmalla arkikielellä".
- Tavallisimpia lausemuotoja ovat kysymys, huudahdus,
puhuttelu, inversio, antiteesi, ironia, kliimaksi, täsmentävä
huipennus, yksityisen yleistäminen, hyperbola, parallelismi, asyndeton,
polysyndeton ja ellipsi (ks. hakusanoja).
Legenda kuuluu lyriikan lajeihin, ja se on alkuaan merkinnyt yleensä
pyhimystarua, joka tavallisesti päättyi ihmeenomaiseen tulokseen.
Ihme on keskeisenä, yleensä runon loppuun sijoitettuna tapahtumana
myös sen eeppis-lyyrisessä muodossa.
Esim. Kantelettaressa on legenda "Piispa Henrikin surma". Samoin
Eino Leinon "Helgavirsistä" legendoja ovat esim. "Marjatan
poika" ja "Sininen risti".
Liioittelu = hyperbola
Liikatavu tarkoittaa runomittaopissa nousevan säkeen lopussa
esiintyvää ylimääräistä tavua:
|
Suo hel|men käm|me/neen | yön myk|kä
nie|lu
ja myrs|kyn pau|huun vir|taa
rau|ha niis|tä.
(Hilja Hiisku: Runoilijan kädet.)
|
Loppusointu eli riimi tarkoittaa runon kahden tai useamman säkeen
lopputavujen tietynlaista keskinäistä sointuisuutta. Loppusointu
alkaa aina painollisesta tavusta, ja loppusointu voi olla yksitavuinen:
mies - ies; kaksitavuinen: mä|ki - nä|ki;
kolmitavuinen: vat|sas|ta - pat|sas|ta; nelitavuinen: a|te|ri|a
- ma|te|ri|a. Parhaina pidetään (Kupiainen mts. 32-33)
sellaisia loppusointuja, joiden muodostajina ovat kokonaiset sanat mutta
eri taivutusmuodoissa: häät - (sinä) jäät;
hyöty - syöty; ratsasta - patsasta - vatsasta. Useampitavuiset
loppusoinnut voivat muodostua myös useammasta sanasta: ponkas
- on kas; vääpeli - jää peli; katoamaan - matoa maan.
Jopa: taannoin - olevinaan noin.
|
Älä itke kälyni,
älä käly kulta,
vaikkakin
jo älyni
tyystin loppui multa.
(Heikki Asunta: Käly.)
|
|
Pimeys ehtoon sankkana, raskaana valuu
Yhtä
on lähtö ja paluu, matka - kehdosta kehtoon
(Kaarlo
Sarkia: Pieni ratsastaja.) |
Asunnan runon säkeistön loppusoinnut ovat keskenään
1. ja 3. säkeessä (kälyni - älyni) sekä
2. ja 4. säkeessä (kulta - multa). - Sarkian runossa
loppusoinnut ovat 1. ja 4. säkeessä (ehtoon - kehtoon)
ja 2. ja 3. säkeessä (valuu - paluu). Loppusointukaava
saadaan merkitsemällä keskenään sointuvat säkeet
samalla kirjaimella (Kupiainen mts. 34). Näin
Asunnan runon loppusointukaava on abab ja Sarkian abba.
- Poljennon liiallista takovuutta voi estää sijoittamalla loppusointuja
etäälle toisistaan (jopa eri säkeistöihin).
Lyriikan lajit voidaan jaotella eri tavoin. Yksi tapa on erotella
kansanrunous taiderunoudesta. Toinen jakoperusta
voisi olla perinnäinen säkeistörakenne. Lyriikan lajeja
luokitellaan seuraavasti: sonetti, elegia, epigrammi, hymni, dityrambi,
oodi, balladi, romanssi, legenda ja faabeli (ks. hakusanoja).
Lyriikka on Kupiaisen (mts. 25) mukaan runouden päälajeista
(muut: epiikka ja dramatiikka) subjektiivisin, ja se edustaa kirjallisuuden
piirissä välittömintä itsetilitystä ja -tunnustusta.
Missään muussa runouden lajissa ei itse ilmaisu
ole niin tärkeää kuin lyriikassa. Lyyrinen runo lähentyy
musiikkia. Se lähenee musiikkia kahdella tavalla: runon kokonaisuudessa
keskeinen osuus on rytmillä, ja tähän liittyy kiinteästi
sointuisuus.
Metafora kuuluu kielikuviin, ja se tarkoittaa vertauksesta kehittynyttä
kuvailmaisua. Metaforassa ei käytetä vertauksessa esiintyvää
sanaa kuin. Ilmaus Täysikuu on kuin pyöreä naama
on vertaus, mutta ilmaus Täysikuun pyöreä
naama on metafora. - Lyriikassa esiintyy paljon metaforia, mutta myös
arkipäiväisissä teksteissä, kuten urheilu-uutisissa,
joskus vilisee metaforia.
Metonymia kuuluu kielikuviin. Se on metaforan erikoistunut laji, ja
sillä tarkoitetaan nimityksenvaihtoa, joka syntyy
kun syy asetetaan seurauksen tilalle, omistaja omistetun tilalle, abstrakti
konkreettisen tilalle: esim. Uutinen kohautti koko maata 'koko
maan asukkaita' tai Olen lukenut Mika Waltaria 'Mika Waltarin teoksia'.
Metriikka = runomittaoppi
Metrumi = runomitta
Modifikaatiot = eseteettiset muunnokset
Murhenäytelmä = tragedia
Nelipolvinen trokee = kalavalanmitta
Näytelmärunous = dramatiikka
Oodi kuuluu lyriikan lajeihin, ja sillä tarkoitetaan ylistävää,
lennokasta, loppusoinnutonta, ajatuspitoista ja vakavaa runoa. Tunnetuimpia
oodeja ovat Horatiuksen oodit (suomennoskokoelma Horatiuksen oodeja).
Parallelismi eli kerto kuuluu lausemuotoihin, ja sitä käytetään
hyvin runsaasti varsinkin kalavalaisessa runoudessa. Siinä kaksi
peräkäistä säettä tai useammatkin peräkkäiset
säkeet kuuluvat ajatukseltaan yhteen niin että toinen enemmän
tai vähemmän vaihtelevasti toistaa toisen sisällyksen:
|
Siitäpä nyt tie menevi,
uusi ura urkenevi
laajemmille laulajoille,
runsahammille runoille
nuorisossa nousevassa,
kansassa kasuavasssa.
(Kalevalan viimeiset säkeet.)
|
Pentametri eli viisimitta esiintyy ainoastaan heksametrin eli kuusimitan
kanssa. Yksi heksametrisäe ja yksi pentametrisäe muodostavat
yhdessä distikonin. Pentametrissa on kuitenkin kuusi runojalkaa,
eli nimi viisimitta on harhaanjohtava. Se muodostuu tavallaan kahdesta
heksametrin puoliskosta, jotka voimakas kesuura erottaa. Kummastakin heksametrin
puoliskosta viimeinen runojalka on kulunut yksitavuiseksi. Pentametri
onkin 2½ + 2½ daktyyliä: vain ensimmäisessä
puoliskossa daktyyli voi vaihtua spondeehen. Heksametrin ja pentagonin
kokoonpantua runoa, distikonia sanotaan elegiseksi. Alkuaan elegia merkitsee
suru- ja valitusrunoa, hautalaulua, hautakirjoitusta (epitafia). - Esimerkissä
painolliset tavut on lihavoitu, runojalat erotettu pystyviivoin (|), kesuura
kahdella pystyviivalla (||) ja sanansisäinen tavutus erotettu vinoviivoin
(/):
|
Tääl/lä mun | luu/ni || on | maan/tien
|lai/das/sa, | a/lo/en | al/la, (= heksametri)
tän/ne mun | kuo/pan|nut
|| on ra/kas | vai/mo/ni | mun. (= pentametri)
(V. A. Koskenniemi: Filosofin hauta.)
|
Personifikaatio kuuluu kielikuviin, ja se tarkoittaa elottoman esittämistä
elollisena. Tavallista se on paitsi esimerkiksi saduissa (faabeleissa)
myös runoissa:
|
Pihalla pakkanen huopakengissä liikkuu,
tikapuun puolalla kiikkuu,
nurkkihin pyssynsä laukoo,
huuruten ovia aukoo.
Hämärä vaappuu varjosta riihen,
vitkoin pihaan.
Pakkanen hihkuu sen hihaan,
Painaa jäiset kasvonsa ruutuun
ja katsoo valkeaa vasten
päitä lukevain lasten.
(Einari Vuorela: Pakkanen.)
|
Polysyndeton kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin, ja se tarkoittaa
sidesanojen tavallista runsaampaa käyttöä, esimerkissä
ja-konjunktiot:
|
Olisit juuri luonut kukat ja perhoset ja kultakuoriaiset
ja salaperäisenä ja säteillen tulisit luokseni
ja tarttuisit käteeni
kuin suuri veli hyvin pienen sisaren käteen
ja veisit minut katsomaan tekojasi.
(Katri Vala: Jumala ja minä.)
|
Proosaruno on väliaste proosan ja runon välillä. Siinä
ei ole samanlaisia rytmiin perustuvia toistuvia kuvioita kuin runossa:
sointuisuutta, sanajärjestyksen poikkeavuutta, poistoja, toistoja,
asyndeettisuutta ym. Esimerkiksi Juhani Ahon lyhyet
tunnelmalastut ovat proosarunoja, samoin mm. Johannes Linnankosken pienet
ns. sirpaleet.
Puhuttelu kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin. Tavallista puhuttelu
(sinä, te, neiti Skog) on ohjailevissa teksteissä sekä
merkkipäiväpuheissa ja -kirjoituksissa, mutta lyriikassakin
sitä käytetään:
|
Oi kaunis Isabella,
sinun nimeäs mainittiin.
Oi donna ihanaisin, klovni
rakasti sinua niin.
(P. Mustapää: Tuli sirkus kaupunkiin.)
|
Puolisointu eli assonanssi tarkoittaa epätäydellistä
loppusointua. Nykyisessä runokielessä sitä ei yleensä
arvosteta tai hyväksytä sen alkeellisuuden vuoksi. Sitä
esiintyy kansanlauluissa, ja niissä sointuisuus ja rytmi syntyvät
pikemminkin melodian eli sävelen avulla:
|
Läksin minä kesäyönä käymään
siihen laaksoon, kussa kuuntelin päivää,
kussa lintuset laulaa,
metsäkanatkin pauhaa,
ja mun syömeni etsi lepoa ja rauhaa.
|
Riimi = loppusointu
Romanssi kuuluu lyriikan lajeihin, ja se on kotoisin Espanjasta. Romanssia
sanotaan pohjoismaista balladia etelämaisemmaksi: se kertoilee selvemmin
ja tyynemmin, eeppisellä tavalla kuin balladi. Romanssi on balladia
värikkäämpi ja se myös päättyy
usein onnellisesti. Romanssin aiheena on usein rakkauskokemus. Romanssia
esiintyy esim. Joel Lehtosen kokoelmassa "Munkkikammio".
Runojalka eli runopolvi (Ks. Runomittaoppi eli metriikka.) Runojalat
ovat laskevia (esim. trokee ja daktyyli) sekä nousevia (esim. jambi
ja anapesti).
Runopolvi = runojalka
Runomitta eli metrumi (Ks. Runomittaoppi eli metriikka.)
Runomittaoppi eli metriikka tarkoittaa runossa vallitsevan rytmin
merkitsemistä tahdin mukaisesti. Tällöin käytetään
apuna erilaisia runomittoja eli metrumeita. Runomittaoppi lähtee
säkeen käsittävästä kokonaisuudesta. Säe
muodostaa selvästi oman rytmillisen yksikkönsä. Sen kulkua
kuunnellen voi havaita nousuja ja laskuja: nousut ovat painollisten tavujen
kohdalla ja laskut painottomien. Yksitavuiset sanat voivat esiintyä
joko nousussa tai laskussa. Näin säe jaksottuu tavuryhmiksi
siten että kussakin ryhmässä on aina yksi nousussa oleva
- siis painollinen - tavu ja yksi tai useampia laskussa olevia. Näitä
tavuryhmiä nimitetään runojaloiksi eli runopolviksi. Painollinen
tavu on aina joko runojalan alussa tai lopussa, ei koskaan keskellä.
Runojalka voi varsin usein katkaista sanan.
Runojalka on nouseva, jos painottomat tavut (tai painoton tavu) ovat ennen
painollista, ja laskeva, jos järjestys on päinvastainen.
Runouden päälajit ovat 1. varsinainen runous eli lyriikka,
2. kertomarunous eli epiikka ja 3. näytelmärunous eli
dramatiikka.
Rytmi tarkoittaa lyriikassa painon ja keston vaihtumista. Riimillisen
runon rytmi perustuu likimain samanlaisina toistuviin kuvioihin. Myös
proosassa voi havaita rytmiä, mutta ei samanlaisina kuin runossa.
Väliastetta runon ja proosan välillä
edustavat proosarunot. Vapaamittaisissa runoissa ei ole riimejä,
mutta usein niitäkin hallitsee kuitenkin tietty, tosin proosamaisesti
suuria vaihteluja tarjoava rytmiikka.
Sananheitto = ellipsi
Sananlyhennys tarkoittaa lyriikassa tietynlaista runoilijan vapautta
lyhentää sanoja runomitan säilyttämiseksi. Lyhentäminen
vaikuttaa varsin vanhahtavalta, ja nykyrunoudessa sitä pyritään
välttämään.
|
Se aik' ol' ajoist' ankarin.
(Kaarlo Kramsu: Ilkka)
Kuitenkin mutta-sanasta esiintyy monilla runoilijoilla täysivaltaisena
yksitavuisena sanana muoto "mut", seuraavassa jopa niin vaativalla
paikalla kuin loppusointuna:
Sua katseni palvoi - mut
niin näkevät taivaan tuomitut.
(Uuno Kailas: Polvistunut.)
|
Sallittua Kupiaisen mukaan (mts. 42-45) on kuitenkin eräissä
tapauksissa jättää sanan lopussa oleva a-, ä-, tai
i-äänne. Heittomerkkiä ei tarvita, jos lyhennys loppuu
yksinkertaiseen s-äänteeseen: yks, kaks, kiis, olis, makas.
Jos loppuun jää kahdennettu s, tulee heittomerkki: maass'
'maassa'. Lyhennettyä sanaa ei saa yleensä käyttää
loppusointuna. Lyhennyksen saa tehdä yleensä vain silloin, kun
seuraava sana alkaa vokaalilla tai samalla konsonantilla, johon lyhennys
loppuu.
Persoona- ja demonstratiivipronomineista käytetään yleisesti
muotoja mä, ma, sä, sa, mun, sun, mua, sua, tää,
nää. Olla-verbistä ovat
tavallisia muodot oisin, oisit, oisi (ois). En oo on kuitenkin hylättävä.
Muutamia murremuotojakin esiintyy: nää 'näe'.
Sananpidennys on nykyisessä lyriikassa hylätty (Kupiainen
mts. 43-44) esim. h:n lisäys genetiivi-, illatiivi- ja verbin
passiivimuotoihin: mennehen, talohon, tähtihin, oltihin, kallehin.
Suositeltavina ei pidetä myöskään verbimuotoja näkeepi,
tulevi, ompi, vaikka niitä joskus näkyy käytetyn.
Satiiri on yksi koomisuuden alalaji. Siinä käytetään
pilkkaa ja rajua ivaa, joka kohdistetaan Kupiaisen mukaan (mts.
17) etupäässä ihmisten siveellisiin heikkouksiin ja yhteiskunnan
paheisiin sekä narrimaisuuksiin. Satiiriin sisältyy närkästyksen,
paheksunnan ja halveksunnan tunteiden herättämistä.
Sisäsointu tarkoittaa sitä, että säkeen keskellä
oleva sana on loppusoinnun tavoin riimillinen säkeen viimeisen tavun
kanssa; säe jakaantuu tavallaan kahdeksi soinnulliseksi säkeeksi
vaikka nämä säkeet ovat samalle riville kirjoitettuna tai
painettuna.
|
Tovi pieni on yö. Pian hetki lyö,
kun herää päivän touhu ja työ.
Kadun melskeeseen, elon helskeeseen,
sen hyörintään ja pyörintään
minut imee syöveri villi.
Ilon sorinaan, ilon porinaan
hukuttaa elon hornanpata.
(Kaarlo Sarkia: Santa Margherita IV.)
|
Sointuisuus tarkoittaa runossa kielen äänteiden yhteensointuvuutta,
joka herättää lukijassa tai kuulijassa harmonisen kauneusvaikutelman
(ks. alkusointu, loppusointu, sisäsointu, puolisointu).
Sonetti on neljästätoista viisipolvisesta jambisäkeestä
koostuva runo, jossa säkeet tavallisesti jakautuvat kahteen nelisäkeiseen
ja kahteen kolmesäkeiseen säkeistöön. Jambisäkeiden
sijasta näkee myös käytettävän anapesteja. Tavallisin
loppusointukaava on abba - abba - ccd - dcd, mutta vaihtelu on sallittua,
kuten seuraavassa abba - abba - cde - dec:
|
Sa kysyt: "Kuinka sain sun rakkautesi?" -
Oi minkä vastauksen saatan antaa!
Se vyöryi kohti sielunmaani rantaa
kuin humiseva, suuri tulvavesi,
sen lietteen myllersi ja pyyhki, pesi:
taas sieltä esiin paistoi kultasantaa!
Ja jotta jälleen saatoin ottaa, antaa,
pois itsekkyyden kivikarsta kesi.
Oi, eikö kauneuden kukat idä
savessa sydämeni ilomielin,
kun uhris vuo pois tuskan tuhkan pyyhkii?
En rakkauttani kertoa voi kielin,
sen yltäkylläisyyttä sydän nyyhkii.
Oi älä kysy, kallis - ota, pidä!
(Kaarlo Sarkia: Vastaus.)
|
Spondee on runomittaopissa kahden pitkän tavun muodostama laskeva
runojalka, esimerkiksi paa/tos, tai/vas tai
pit/kin. Pitkä tavu on pitkään vokaaliin taikka
diftongiin taikka konsonanttiin päättyvä tavu (lihavoidut
tavut).
Stroofi = säkeistö
Sulo kuuluu runousopissa esteettisiin muunnoksiin eli modifikaatioihin,
ja se on sukua kauneudelle. Kupiaisen mukaan (mts. 14-15) sulon aiheuttavat
samantapaiset seikat kuin kauneudenkin, mutta pienoiskoossa. Kissanpoikaa
tai pikkulasta sanotaan suloiseksi. Kirjallisuudessa moni viaton neitseellinen
naishahmo sädehtii suloa, esim. Silja on sellainen
F. E. Sillanpään "Nuorena nukkuneessa". Kupiainen
tähdentää (mt.), että sulon edellytyksenä on
tietoisuuden puuttuminen omasta merkityksestä. Sulon vastakohtana
voisi pitää kömpelyyttä.
Symboli kuuluu kielikuviin ja tarkoittaa lyriikassa vertauskuvaa.
Niitä on monenasteisia, ja niitä tulkiten pääsee monesti
lähestymään runouden psykologista syntypohjaa ja sitä
tietä runoilijan persoonallisuutta. Unto Kupiainen (mts. 59) ottaa
esimerkiksi runoilijoistamme Uuno Kailaan, joka on pukenut erilaisuuden-
ja syyllisyydentunteensa runoihin, joissa tämä kuvaa mm. verkonsilmässä
olevaa kalaa, joka ei pääse vapaille vesille ("Verkossa"),
tai riemukasta pallopeliä katselevaa rampaa poikaa ("Pallokentällä")
taikka sairaalan ikkunasta kevään kauneutta ihailevaa ihmistä
("Sairaalan ikkuna"). Näissä runoilija on muuntanut
vertauskuvaksi eli symboliksi oman sielunlaatunsa, oman lyyrisen perustuntonsa:
hän tahtoisi kiihkeästi elää muiden tavoin vapaasti,
vaivattomasti ja kauniisti mutta ei kykene siihen. Runoilija symboloi,
käyttää vertauskuvia.
|
Olen verkon silmässä kala. En pääse pois:
ovat viiltävät säikeet jo syvällä lihassa mulla.
Vesi päilyvä, selvä ja syvä minun silmäini edessä
ois.
Vesiaavikot vapaat, en voi minä luoksenne tulla!
Meren silmiin vihreisiin vain loitolta katsonut oon.
Mikä autuus ois lohen kilpaveikkona olla!
Kuka rannan liejussa uupuu, hän pian uupukoon!
- Vaan verkot vitkaan-tappavat kohtalolla.
(Uuno Kailas: Verkossa.)
|
Synekdokee kuuluu kielikuviin ja tarkoittaa sitä, että ilmaisussa
asialle annetaan tavallista laajempi tai suppeampi merkitys. Esine ilmaistaan
sen osalla, laji alalajilla, ryhmää merkitsemään käytetään
yksikköä, epämääräistä lukua merkitsemään
käytetään tiettyä lukua jne.
|
Korvet on raivannut Suomen mies ('Suomen kansa').
Sadat purjeet ('purjealukset') saapuivat satamaan.
Tässä työssä saa hikoilla toisenkin
päivän ('monta päivää').
|
Säe on runon perusyksikkö, useimmiten myös oma rytmin
muodostava yksikkö, kirjoitetussa runossa sanojen muodostama rivi.
Säe jaksottuu tavuryhmiksi. Säkeen kulussa kuunnellen voi havaita
nousuja ja laskuja: nousuja painollisten tavujen kohdalla, laskuja painottomien.
Koko runomittaoppi lähtee säkeen käsittävästä
kokonaisuudesta. Säkeen eri tavalla saatuja
tavuryhmiä nimitetään runojaloiksi tai runopolviksi. Kaksi
säettä yhdessä muodostavat tietyn rytmillisen kokonaisuuden.
Useat säkeet yhdessä muodostavat säkeistön, stroofin.
Säkeenmurros = säkeenylitys
Säkeenylitys eli säkeenmurros tarkoittaa sitä, että
runon säkeessä alkava lause jatkuu seuraavaan säkeeseen
(joskus jopa säkeistöstä toiseen). Lause joko alkaa tai
loppuu keskellä säettä:
|
Kepenee ja virvoittuu
jalka, taikka kirvoittuu.
(Uuno Kailas: Ympyrä)
Sydän on autio. Käki
jtyly haukka on
(P. Mustapää: Käki)
|
Säkeistö eli stroofi koostuu kahdesta tai useammasta säkeestä.
Tavallisimpia ovat nelirivisten säkeiden muodostamat säkeistöt.
Säkeistön säkeiden määrät vaihtelevat mm.
Kalevalan varsin vaihtelevasta lukumäärästä
sidoksiseen: esimerkiksi japanilainen runomuoto tanka on aina viisirivinen
31-tavuinen säkeistö. Uudemmassa, vapaamittaisessa lyriikassa
säkeen ja säkeistön käsitteet luonnehtiutuvat vaihtelevin
tavoin.
Tanka tarkoittaa japanilaista viisisäkeistä 31-tavuista
runoa. Säkeiden pituudet tavuina 5 + 7 + 5 + 7 + 7.
Tahtilepo = kesuura
Tiiviys on yksi runoudelle leimaa-antava piirre. Mallikelpoisessa
lyyrisessä runossa ei ole tilaa ainoallekaan turhalle sanalle eikä
kielikuvalle. Unto Kupiaisen (mts. 26) mukaan esimerkiksi Eino Leinon
runossa Nocturne vallitsee varsin tiivis keskihakuisuus: "Vaikka
runoilija kasaa näyn toisensa päälle, ei, yksikään
runon monista kuvista pääse karkaamaan alun perin viritetystä
tunnelmasta, vaan päinvastoin omalla lisäsävyllään
vain tehostaa ja syventää sitä."
|
Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu,
kesäyön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
(Eino Leino: Nocturne.)
|
Tragedia eli murhenäytelmä on yksi näytelmärunouden
eli dramatiikan laji. Tragedia on näytelmä, jonka toiminta päättyy
traagisesti eli jossa päähenkilö joutuu onnettomuuteen
tai tuhoon. Tragedia esittää ylevää henkilöä
elämän ristiriitojen keskellä, hänen taisteluaan aatteen
tai jalouden puolesta ja hänen lopullista sortumistaan.
Huomattavimpia tragedioiden kirjoittajia ovat Suomessa olleet J. J. Wecksell
(Daniel Hjort), Aleksis Kivi (Kullervo), Minna Canth (Sylvi; Anna-Liisa)
ja Maria Jotuni ( Olen syyllinen; Klaus, Louhikon herra).
Traagisuus kuuluu runousopissa esteettisiin muunnoksiin eli modifikaatioihin,
ja Unto Kupiaisen mukaan se tarkoittaa ylevän tai jossakin suhteessa
suuren henkilön sortumista elämän ristiriidoissa, mutta
ei vähäpätöisestä eikä satunnaisesta syystä.
Traagisuutta esiintyy vain ihmiselämässä ja taiteessa,
ei luonnossa. Traagisessa kohtalossa tuhoutuu aina kalliita arvoja, joiden
olisi pitänyt olla tuholta suojattuja. Usein traagisessa henkilössä
on jotakin syyllisyyttä, jolloin hänen tuhonsa tulee myös
syyn sovitukseksi. Traagiselta vaikutukselta vaaditaan, että mahdissa
tai kohtalossa, joka kukistaa ihmisen, on sellaista suuruutta, joka ei
ainoastaan murskaa vaan joka myös kohottaa. Jos tällaista vapauttavaa
ainesta ei ole, vaikutelma voi kyllä olla järkyttävä
tai liikuttava mutta ei traaginen. Runouden traagisia hahmoja ovat mm.
Kalevalan Kullervo, Wecksellin Daniel Hjort sekä
Jotunin Klaus Kurki ("Klaus, Louhikon herra").
Trokee tarkoittaa runomittaopissa kaksitavuista laskevaa runojalkaa,
jossa paino on joko ensi tavulla taikka sivupainollisella kolmannella
tavulla. - Esimerkissä painolliset tavut on lihavoitu, runojalat
on erotettu pystyviivoin (|) ja sanansisäiset tavut on erotettu vinoviivoin
(/):
|
Kah/den | puo/len | kuu/si|sei/nä
lat/vat | su/muun | häi/py|nei/nä.
(Yrjö Jylhä: Sumu.)
|
Täsmentävä huipennus kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin,
ja se tarkoittaa kliimaksin sukuista figuuraa, jossa esitetystä runokuvasta
otetaan jokin yksityiskohta, joka herkistää ja huipentaa vaikutuksen:
|
Nyt marskin armeija rynnistää:
kuin keihäs se iskee - ja keihäänkärki
on joukkomme nuori ja huimapää.
(Yrjö Jylhä: Syvärin laulu.)
|
Vapaa mitta alkoi runoudessamme 1920-luvulla, ja sillä tarkoitetaan
vaikka ei kuitenkaan täysin rytmitöntä mutta kuitenkin
loppusoinnutonta runoutta, ja tällainen runous on lähellä
proosarunoutta. Aleksis Kivi ja Eino Leino ovat kirjoittaneet aikanaan
paljon vapaamittaisia runoja, samoin Katri Vala, Viljo Kajava ja Paavo
Haavikko sekä Pentti Saarikoski lähes
yksinomaan. Monet nykyrunoilijat ja runojen kirjoittamista kokeilevat
kirjoittajat suosivat vapaata mittaa.
Vertaus kuuluu kielikuviin, paitsi lyriikassa myös epiikassa
ja periaatteessa missä tahansa tekstissä, ja sillä tarkoitetaan
asian tms. asettamista toisen rinnalle arvioitavaksi. Vertailussa käytetään
vertailukonjunktiota kuin tai liittokonjunktiota niin kuin (~ niinkuin):
|
On katkeruuteni niinkuin sammalkaihi
syvän lammen silmäkalvolla samealla.
Viha viiltävin hampain niinkuin petokala
on väijyksissä mieleni pinnan alla.
(Uuno Kailas: Noli me tangere.)
|
Viisimitta = pentametri
Yksityisen yleistäminen kuuluu lausemuotoihin eli figuuroihin.
Siinä sananmukaisesti yleistetään yksittäinen asia:
|
Kultainen
päivä oli mennyt maille.
Murheellinen oli lähtö sen,
aina on lähtö murheellinen.
(Aale Tynni: Scheherazade.)
|
Ylevyys kuuluu runousopissa esteettisiin muunnoksiin eli modifikaatioihin.
Ylevyydeksi sanotaan Kupiaisen (mts. 15-16) mukaan esteettistä tunnetta,
kun sen sävyjä ovat voimakas ihailu, harras kunnioitus yms.
Esim. myrskyävä meri, kova rajuilma tai jylhä tunturimaisema
herättävät ihailua ja kunnioitusta luonnonvoimia kohtaan.
Kirjallisuudessa yleviä henkilöhahmoja ovat mm. Väinämöinen
(ks. esim. Leinon runo "Väinämöisen laulu" kohdasta
dityrambi) ja Runebergin Kuningas Fjalar.
|