Jyväskylän yliopiston kielikeskus
Opi oppimaan

ITSEOHJAUTUVUUS

Lue seuraavat väittämät ja merkitse oletko samaa vai eri mieltä.

 

 

Samaa mieltä / Eri mieltä
1.

Pidän oppimistilanteista, joissa saan olla päättämässä mitä opitaan ja miten.


2.

Kieliä voi oppia paljonkin ilman opettajaa.

3.

Jos ohjattu kielenopetustilanne ei tunnu hyödylliseltä, työskentelen yksin.

4.

Oppimistehtävä kannattaa tehdä vain jos opettaja arvostelee sen.

5.

Haluaisin itse valita materiaalia kielen tunneille.

6.

Luotan omaan kielitaitooni.

7.

En usko, että pystyisin kehittymään ilman luokkahuoneympäristöä.

8.

En ole varma, pystynkö asettamaan tavoitteita kielenoppimiselleni.

9.

Haluan opettajan selittävän meille kaiken kielen tunneilla.

10.

En välttämättä tarvitse luokkaa tai kurssia pystyäkseni opiskelemaan.

11.

Opettajan kuuluu päättää kurssin sisällöstä.

12.

En tunne pystyväni arvioimaan omaa kielenoppimistani.

13.

Luovutan useimmiten kun kielenoppimisessa tulee ongelmia.

14.

Uskon pystyväni asettamaan tavoitteet omalle kielenoppimiselleni.

15.

Teen parhaani, vaikka kielenoppimisharjoitusta ei tarvitsisi palauttaa.

16.

Mielestäni itseopiskelu ei sovi kielenoppimiseen.

17.

Jos minulla on ongelmia opiskelussa, uskon pystyväni ratkaisemaan ne.

18.

Odotan opettajan kertovan minulle tarkasti, mitä opiskellaan ja miten.

19.

Luulen, että muiden opiskelijoiden kielitaito on ylemmällä tasolla.

20.

Uskon, että minulla on hyvä kuva omasta kielitaidostani.

Tarkastele vastauksiasi seuraavien ohjeiden mukaisesti:

Väittämät 1,5,14,20:
Anna itsellesi piste joka kohdasta, jossa olit samaa mieltä.

Väittämät 8,11,12,18:
Jos olit näissä eri mieltä, voit antaa itsellesi pisteen.

Jos sait 7 pistettä pystyt luultavasti asettamaan itsellesi tavoitteita itsenäisesti sekä haluat vaikuttaa oppisisältöihin ja oppimateriaalien valintaan. Sinulla on selkeä kuva omasta kielitaidostasi ja pystyt arvioimaan oppimistasi.

Jos sait vähemmän kuin 2 pistettä, et ehkä vielä ole varma, millaisia tavoitteita voisit itsellesi asettaa tai millaisia mahdollisuuksia sinulla olisi vaikuttaa opittaviin asioihin. Sinusta saattaa tuntua siltä, ettei sinulla ole riittävästi kokemusta tai tietoa, jotta pystyisit arvioimaan omaa oppimistasi. Lähtökohta näiden alueiden kehittämiseen on omien ppimistarpeiden ja -tyylien kartoituksessa: mieti, mitä haluat oppia ja millä tavoin tunnut parhaiten oppivan.

Väittämät 2,3,6,10,15,17: Anna itsellesi piste joka kohdasta, jossa olit samaa mieltä.

Väittämät 4,7,9,13,16,19: Jos olit näissä eri mieltä, voit antaa itsellesi pisteen.

Jos sait enemmän kuin 10 pistettä, olet todennäköisesti melko varma kielitaidostasi sekä olet valmis työskentelemään itsenäisesti ilman opettajan suoraa valvontaa ja ohjeita.

Jos sait vähemmän kuin 4 pistettä, olet luultavasti hieman epävarma kielitaitosi tasosta. Tämä vaikuttaa myös uhtautumiseesi oppimisessa esiintyviin ongelmiin. Haluatkin kaiken mahdollisen tuen opettajalta sekä
opiskelijatovereiltasi - itsenäinen opiskelu ei tunnu sopivan sinulle. Mikäli haluaisit irrottautua luokkahuoneesta hieman, voisit aloittaa kartoittamalla omat heikot ja vahvat osa-alueesi - niin oppimisessa kuin kielitaidossakin. Niiden mukaan voit asettaa itsellesi hyvin lyhyenkin aikavälin tavoitteita ja etsiä sopivaa materiaalia itse tai ohjaajan avulla. Käyttämiesi oppimisstrategioiden selvittäminen auttaa myös tehostamaan oppimista.